BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiderült a súlyos igazság: ezért zuhant le a 200 millió dolláros amerikai vadászgép, előre szóltak, hogy baj lehet – videón az F–35-ös utolsó másodpercei

Az F–35 pilótája 50 perces légi konferenciahívást folytatott a mérnökökkel, mielőtt a vadászgép lezuhant Alaszkában.

A január 28-i, fairbanksi Eielson légibázison történt katasztrófát videóra vették. Mielőtt a pilóta katapultált, konferenciahívással próbálta megoldani a helyzetet. A jelentés szerint az F–35 orrában és fő futóművében található hidraulikus vezetékekben lévő jégnek tulajdonította a katasztrófát, ami megakadályozta azok megfelelő kinyílását. 

baleset
Több baleset is történt F–35 vadászgépekkel / Fotó: NurPhoto via AFP

A pilóta felszállás után megpróbálta behúzni a futóművet, de ez nem sikerült teljesen. Amikor ismét leengedte, az nem középre állt, hanem balra dőlt. 

A futómű javítására tett kísérletek miatt a vadászgép azt hitte, hogy a földön van, ami végül a katasztrófához vezetett

– írja a Cnn.

Miután a pilóta átnézte a rendszer ellenőrzőlistáit a probléma megoldása érdekében, konferenciahívást kezdeményezett a repülőgép gyártójának, a Lockheed Martinnak a mérnökeivel, miközben a gép a légibázis közelében repült. A jelentés szerint öt mérnök vett részt a híváson, köztük egy vezető szoftvermérnök, egy repülésbiztonsági mérnök és három futóműrendszer-szakértő.

A jelentés szerint a pilóta ezután két „érintéses” leszállást próbált meg, ezek a kísérletek kudarcot vallottak – az orrkerék nem állt középre, és mindkét fő futómű lefagyott. A jelentés szerint ekkor az F–35 érzékelői azt mutatták, hogy a gép a földön van, és a gép számítógépes rendszerei „automatizált földi üzemmódba” kapcsoltak. Emiatt a vadászgép „irányíthatatlanná” vált, mivel „úgy működött, mintha repülés közben a földön lenne”, ami arra kényszerítette a pilótát, hogy katapultáljon.

A repülőgép roncsainak vizsgálata során kiderült, hogy az orr- és a jobb oldali főfutómű hidraulikus rendszerében lévő folyadék körülbelül egyharmada víz volt, pedig nem kellett volna lennie.

Voltak jelek

A vizsgálat hasonló hidraulikus jegesedési problémát talált egy másik F–35-ös repülőgépen ugyanazon a bázison. A jelentés megjegyzi, hogy a Lockheed Martin 2024 áprilisában, körülbelül kilenc hónappal a katasztrófa előtt egy karbantartási hírlevélben útmutatást adott ki az F–35 érzékelőinél extrém hidegben jelentkező problémáról. 
A légierő baleseti nyomozóbizottsága arra a következtetésre jutott, hogy a „személyzet döntéshozatala, beleértve a repülés közbeni konferenciahíváson résztvevőket is”, a „veszélyes anyagok nem megfelelő tárolás, és a hidraulika nem megfelelő szervizelése egyaránt hozzájárult a balesethez. 

Kaliforniában is lezuhant egy F–35-ös 

A repülőgép pilótája sikeresen katapultált. A baleset okát vizsgálják. Ez volt az év második ilyen harci gépvesztesége az Egyesült Államokban. Az Egyesült Államok Haditengerészetének egyik F–35-ös vadászgépe szerdán lezuhant Kalifornia középső részén, a Lemoore Haditengerészeti Légibázis közelében – közölte a haditengerészet hivatalos közleményben. A pilóta sikeresen katapultált, a baleset oka – amely helyi idő szerint este fél hét körül történt – még vizsgálat alatt áll. CNN úgy tudja, hogy a balesetben lángok és sűrű fekete füst csapott fel a sík, nyílt mezőgazdasági területen, a légibázistól mintegy 64 kilométerre délnyugatra, Fresno város közelében.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.