Ukrajna igazi vágya a svéd vadászgép
Azt nem tudni, hogy Ukrajna kap-e majd Gripeneket, annyi azonban biztos, hogy egyelőre nem kapott, noha Svédország már 2023-tól engedélyezte az ukrán pilóták Gripeneken való kiképzését. Az azonban nem ismert, hogy a történet túllépett-e a tárgyalásokon, de a nyugati országok örülnek, ha az átadott F–16-os gépekhez elősegítik az ukrán pilóták képzését – írja a Mezha.media.

Időről időre továbbra is felszínre kerülnek hasonló pletykák a svéd vadászgépekről, és az ukrán repülési szakértők fejében sem vész el az a gondolat, hogy ezekkel a modern repülőgépekkel fegyverezzék fel őket.
A Jas 39 Gripen vadászgépnek számos módosítása létezik. A legújabb ezek közül az E-széria. A vadászgép hat országban áll szolgálatban: Svédországban (90 darab C és D módosítású, valamint további 60 darab E módosítású repülőgép átvételét tervezik 2030-ig), Brazíliában, Csehországban, Magyarországon (14 repülőgép és jövőre további 4 repülőgép), Dél-Afrikában és Thaiföldön. A gépek iránt Kolumbia és Peru is érdeklődik.
Mik a Gripen előnyei?
A SAAB-bal való együttműködés egyik előnye, hogy a gyártó megosztja a technológiát a repülőgépeket üzemeltető országokkal, és az egyes alkatrészek helyi gyártására is nyitott.
2023-ban Brazíliában például megnyílt a Gripen E gyártósora. 2025 februárjában a SAAB irodát nyitott Budapesten azzal a céllal, hogy az év végére létrehozzon egy Repülésfejlesztési Központot, amely az avionika fejlesztésére, a mesterséges intelligencia és a virtuális valóság technológiák integrációjára specializálódik.
Thaiföld szellemi tulajdonjogokat is kapott a Link-T adatkapcsolatra, amely információcserét biztosít a különböző repülési rendszerek és berendezések között. Összehasonlításképpen: az amerikai Lockheed Martin cég, amelynek F–16-os repülőgépei szintén szolgálatban vannak Thaiföldön, nem járult hozzá a technológia biztosításához.
Az ilyen lépések lehetővé teszik a kliensországok számára a repülőgépipar, az innováció, a tudományos kutatás és az oktatás fejlesztését is, tehát az előny kettős: nemcsak egy vadászgéphez jutnak hozzá, hanem gazdasági előnyökre is szert tehetnek.
Brandon Weichert, az amerikai National Interest című kiadvány munkatársa szerint
a Gripen egyszerű kialakítása a Thai–Kambodzsa háborúban döntő fontosságú volt.
Az F–16-oshoz képest a svéd gép nehezebben észlelhető, üzemeltetési költségei is jelentősen alacsonyabbak, így okos választás a korlátozott katonai költségvetéssel rendelkező országok számára. A Gripen rövidebb kifutópályákról is képes működni.
Amerikai függőség
A Gripen minden előnye ellenére egyelőre nem sikerült ledolgozni legnagyobb hátrányát:
a repülőgép alkatrészeinek körülbelül harmada az Egyesült Államokból származik.
Ez elsősorban a General Electric F414G hajtóművet, a Honeywell elektronikus érzékelőit jelenti.
Az Egyesült Államok kormányának egyik rendelete, az ITAR szerint, ha egy fegyver amerikai alkatrészeket tartalmaz, a gyártónak külön engedélyt kell kérnie az Egyesült Államoktól ahhoz, hogy harmadik országokba exportálhassa azt.
Például, amikor a SAAB Kolumbiával tárgyalt, pletykák keringtek arról, hogy az Egyesült Államok nem akar motorokat eladni a később Kolumbiába szállítandó repülőgépekhez.
Persze a konszern vezetése reménykedve tekint az európai hadi büdzsé megemelésére, ugyanakkor – pontosan az Egyesült Államoktól való függés miatt – a menedzsment igen visszafogottan nyilatkozik.
Ukrajnának ideális lenne
Tény, hogy a SAAB repülőgépek olcsóbbak és vezetésük, karbantartásuk könnyebben elsajátítható, mint a legmodernebb, ötödik generációs repülőgépeké. Ez pozitív tényező Ukrajna számára, tekintettel az ukrán légierő repülőgépflottáját ugyanis jelentősen bővíteni kellene.
Másodszor,
a SAAB nyitottsága a technológiák megosztására és a termelés kiszervezésére nemcsak nagyobb függetlenséget biztosít Ukrajnának, hanem a munkahelyteremtés lehetőségével is kecsegtet.
Ugyanakkor a háború után Ukrajnának mindenképpen egységesítenie kell vadászgépflottját. Miután most a legtöbb gép F–16-os, így elképzelhető, hogy a már meglévő gépeket – amelyekkel van tapasztalatuk – kívánják tovább használni, integrálni a légierőbe.
Ukrajnának ugyan érdemes lenne a legmodernebb F–35-ös gépeket vásárolnia, ugyanis minden bizonnyal az Oroszországgal való feszültség még a harcok után is megmarad, félő, hogy Kijev nem lesz képes megfizetni a legmodernebb csúcstechnikát, azaz a régebbi vadászgépek életben tartására kényszerül majd.