BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ausztria döntött: eltörli az autópálya-matricát, de még utoljára jól megdrágítja – ez lép a helyébe

Ausztria 2027-től teljesen áttér a digitális autópálya-matricára, a hagyományos, szélvédőre ragasztható matricákat megszüntetik. A digitális matrica a jármű rendszámához kötődik.

Ausztria 2027-től teljesen megszünteti a hagyományos, szélvédőre ragasztható autópálya-matricát, és kizárólag a jármű rendszámához kötött, digitális matricát vezet be az autópályák és gyorsforgalmi utak használatához. Az utolsó hagyományos cédulákat 2025 november végéig árusítják, amelyek 2027 január 31-ig lesznek érvényesek.

Ausztria döntött: eltörli az autópálya-matricát, de még utoljára jól megdrágítja - ez lép a helyébe Ausztria döntött: eltörli a hagyományos autópálya-matricát, jön a digitális vignetta
Fotó: AFP

A digitális matricát továbbra is meg lehet majd vásárolni a megszokott helyeken, például trafikokban, benzinkutakon és matricaközpontokban, illetve online az osztrák autópálya-üzemeltető, az Asfinag felületén. Vásárlás után a digitális matrica azonnal érvénybe lép a fizikai értékesítési pontokon.

Ausztria a lépéssel követi szomszédos országok, Szlovénia, Szlovákia, Csehország vagy Magyarország példáját. A váltás abból a szempontból nem meglepő, hogy a vignetták 75 százalékát online értékesítik. Egyénként az éves autópálya-matrica ára is emelkedik 2026-tól, 106,8 euróra, ami mintegy 3 százalékos áremelkedést jelent. Ausztria a lépéssel követi szomszédos országok, Szlovénia, Szlovákia, Csehország vagy Magyarország példáját.

Így alakulnak a magyar árak

Még soha nem fordult elő, hogy a gyorsforgalmi utak fizetőssé tétele óta csökkent volna az autópálya-matrica ára, 2026 azonban kivételt hoz: öt vármegyében is jelentős kedvezmények várják az autósokat, miközben országosan 4,3 százalékkal drágul a sztrádahasználat az augusztusi inflációs adat alapján.

2024 februárjában teljes szélességében le kellett zárni az M30-as autópálya Miskolc északi része és Szikszó közötti szakaszát, mert az útpálya megsüllyedt. A helyreállítás jelenleg is tart. Lázár János építési és közlekedési miniszter idén tavasszal közölte: kompenzációként a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyében élők 65 százalékos útdíjkedvezményt kapnak 2026-ban. A most megjelent rendelet még bőkezűbb lett: 

nemcsak a helyiek, hanem bárki megvásárolhatja az ott érvényes vármegyei matricát mindössze 2500 forintért. 

A kedvezmény nemcsak az M30-asra, hanem az M3-asra és a vármegye minden fizetős útjára vonatkozik. Szeptember elején jelentette be Lázár János, hogy az M1-es autópálya felújítása és kiszélesítése több évig tart, ezért Pest, Fejér, Komárom-Esztergom és Győr-Moson-Sopron vármegyében a helyiek mindössze 15 ezer forintért, azaz nagyjából fél áron juthatnak éves matricához a Budapest–Győr szakaszra. 

Ez évente mintegy hétmilliárd forint megtakarítást jelenthet az autósoknak, a bővítés után pedig biztonságosabbá válik Magyarország legforgalmasabb autópályája. Még nincs tisztázva, pontosan kik lesznek jogosultak a kedvezményre. A miniszter szerint nem jár a budapestieknek és céges autóknak, de egyelőre kérdéses, hogyan különítik el az átutazókat a helyiektől.

Az általános drágulás nem kerülhető el

A Központi Statisztikai Hivatal augusztusban 4,3 százalékos inflációt mért, amely meghatározza a 2026-os útdíjemelést. Az AutópólyaMatrica számításai szerint a jövőben:

  • egynapi országos matrica ára 5550 forint lehet (uniós szabály szerint az éves díj legfeljebb 9 százaléka),
  • a 10 napos országos matrica 6910 forintba kerülhet,
  • a havi országos matrica 11 170 forintra emelkedhet,
  • az éves vármegyei matrica 7190 forint lehet (az öt kedvezményes vármegye kivételével),
  • míg az éves országos matrica 61 760 forintba kerülhet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.