Átalakításra szorul a mosószerek egységárképzési gyakorlata
A Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség (KOZMOS) felmérést készített a mosószerek egységáráról és a mosási szimbólum ismeretéről kapcsolódva az európai mosószer szövetség (AISE) pán-európai mosási szokások fogyasztói felméréséhez.
Az eredmény alátámasztotta a mosószerpiacon jelenleg kapható három főbb terméktípus jellemző használati megoszlását is: a megkérdezettek 32 százaléka mosóport, 53 százaléka folyékony vagy gél mosószert, 16 százaléka mosókapszulát használ a mosáshoz.
1. Az felmérés elsőként arra keresett választ, hogy a fogyasztók tudják-e azt, hogy az egyes márkák adagolási utasításai eltérhetnek és emiatt a különböző termékek kilogrammonkénti és literenkénti árai nem összevethetőek. Ez a megkérdezettek 63 százalékának ismert és egyértelmű volt.
Bár láthatólag a fogyasztók is tisztában vannak azzal, hogy a termékeket inkább a mosások száma alapján kellene összehasonlítani, a jelenlegi egységárképzési gyakorlat miatt még mindig jellemzőbb a kilogrammonkénti/literenkénti összehasonlítás:

2. 2004 óta kötelező az Európai Unióban a mosószereken feltüntetni, hogy 4-5 kg ruha hány átlagos mosása végezhető el a termékkel. Ezt a termékeken a gyártók a következő szimbólummal jelölik, ahol a szám a mosások számát jelöli.
A felmérésben megkérdezettek 93 százalék felismerte a mosások számát jelző piktogramot és tisztában volt annak jelentésével.
3. A válaszadók 83 százaléka egyetértett azzal, hogy a mosószerek közti választásban segítene, ha minden mosószer árát egy adag, 4-5 kg ruha mosásra vetítve tüntetnék fel. Ez összhangban van az AISE korábbi felmérésének eredményeivel is.
A felmérés is azt támasztja alá, hogy a magyar fogyasztók számára a legelőnyösebb az, ha a mosószerek összehasonlítása a termékkel történő átlagos mosás ára alapján történik, ezért szükségessé vált a hazai egységárképzési gyakorlat ilyen irányú átalakítása.
A felmérést a Kantar piackutató cég végezte el 2020. decemberében. Magyarországon on-line kérdőíves formában a hazai fogyasztókat reprezentáló 520 fő bevonásával, amiben nők és férfiak is egyenlő arányban vettek részt.


