BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
indexkep Altalanos
VG Vidcast
VG Podcast
ÜZLETRE HANGOLUNK

Itt a nagy home office vita! Miért hátrálnak ki belőle a cégek?

Az elmúlt évek egyik legtöbbször hangoztatott munkahelyi kifejezése egyértelműen a home office volt, amelynek lehetősége szép lassan a munkavállalók egyik legfontosabb elvárásává vált az álláskeresés során. Ugyanakkor nagyon sok cég elkezdte visszaszorítani a távmunkát, leginkább a hatékonysági mutatókra vagy a nehézkes kommunikációra hivatkozva.
A podcast vendége: Katkics Attila HR-szakértő , Papp Zoltán People Management szakértő

A koronavírus-járvány hozta be igazán a köztudatba a home office intézményét. Olyannyira, hogy míg 2020 elején a magyar munkavállalók mindössze 1,1 százaléka dolgozott rendszeresen otthonról, addig a Covid vége felé, 2022-re már 10,6 százalékra ugrott ez az arány. Az utóbbi időben ismét szelídül ez a trend, és egyre több munkáltató teszi le a voksát az irodai munkavégzés mellett. 

A Világgazdaság podcastjében a jelenség mögött meghúzódó okokat és a home office intézményének magyarországi jövőjét fejtegettük. A beszélgetést itt hallgathatják meg.

 

„Nemcsak Magyarországon, hanem Nyugat-Európában is azt látjuk, hogy szelídül az irodán kívüli munkavégzés lehetősége. Bár azért más nagyságrendekről beszélünk: a skandináv vagy a Benelux államok esetében még mindig 35–55 százalék azoknak a munkavállalóknak az aránya, akik rendszeresen dolgozhatnak otthonról” – mondta Katkics Attila HR-szakértő.

A magyar és a nyugat-európai trendek hasonlóságára erősített rá Papp Zoltán people management szakértő is, aki saját példákat hozva megemlítette, hogy Ausztriában és Németországban is egyre több cég csábítja vissza a dolgozókat az irodába, különböző Back to work kampányokkal.

Frusztrációt okoz a home office?

Manapság a távmunka, a hibrid munkavégzés lehetősége a munkavállalók egyik legfontosabb elvárása lett, a bérezés után a második helyen szerepel a prioritás listán – tette hozzá Katkics Attila. Aki szerint azonban ahhoz, hogy a home office igazán jól tudjon működni, a munkáltatónak megfelelően kell ismernie a dolgozójának a soft skilljeit, vagyis hogy milyen hatással van a személyiségére, a munkájára az egyedüllét vagy a kontroll hiánya.

Concentrated,Millennial,Girl,Sit,On,Couch,Working,On,Laptop,Browsing
Nem mindenkinek való a home office, a munkáltatónak jól kell ismernie a munkavállalói szociális készségeit – hangzott el a Világgazdaság podcastjében / Fotó: Perfect Wave / Shutterstock

Az úgynevezett soft skillek (szó szerint puha készségek) felmérése már csak azért is létfontosságú, mert egyáltalán nem mindenkinek való a home office. Sőt, Papp Zoltán egy elsőre talán meglepőnek tűnő észrevételt is tett ezzel kapcsolatban. 

„Szerintem ma Magyarországon, ahol home office van tartósan, vagy ahol sok az otthoni munka, ott tízből nyolc ember valójában nem jól motiválódik. Mindössze kettő az, aki megtalálja abban az egyensúlyt, amit a home office kínál, míg a másik nyolc valamilyen szinten frusztrálódik és szorong” – magyarázta a szakértő.

További részletek a beszélgetés tartalmából:

– Nyugat-Európa vs. Magyarország, állami vs. piaci szféra: hol milyen trendek láthatók? (01:11)

– Romlik a munkavégzés hatékonysága, ha otthonról dolgozunk? (08:37)

– Fel vannak készülve a magyarországi cégek a tartós home office-ra? (12:17)

– Ellentétes a munkáltató érdekeivel az otthoni munka? (16:02)

– Generációs kérdés a home office? (26:20)

– Haldoklik a négynapos munkahét koncepciója? (34:30)


Korábbi podcastjeinket itt hallgathatják meg.

Podcastok Vidcastok

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.