Nincsenek spekulatív irodaház-fejlesztések, közel 20 százalék már az üresedési ráta, ami elsősorban a 10-15 éves épületeket sújtja, az újakat elfoglalják a jól menő cégek, de egyre inkább probléma, hogy a csökkenő kereslet miatt alig van új irodaház – fogalmaz Feuertag Ottó, az Europa Design – Works Well alapítója, a Lakberendezők Országos Szövetsége és a Wellbeing Szövetség elnökségi tagja.
A javarészt állami megrendelésre készülőkön és a BudaPart új fejlesztésein kívül alig épül új irodaház, mert nem bővülnek a cégek az eddig megszokott ütemben, emiatt nincs organikus területi növekedés sem, a tranzakciók közel 70 százalékában a bérlő marad, hosszabbít, de nem bővül.
A részleges home office mára teljesen bebetonozódott a vállalati kultúrába.
A heti 2-3 napos irodai munkára kötelezett dolgozók révén ezért a létszámbővítést is meg tudják oldani a cégek a korábbi területen,
az új dolgozókat könnyedén bepörgetik a home office-ba.
A hazai gyakorlatban dedikált, azaz saját íróasztalhoz ragaszkodás szab határt leginkább a hatékony irodai térkihasználtság javításának, azaz a home office és a saját irodai asztal párhuzamos létezik. A közösen használt eszközök és az ezzel járó alkalmazkodás kultúráját belső képzéssel, érzékenyítéssel lehet javítani, a felhasználói élményt pedig digitális eszközökkel, applikációkkal, azaz property technológiai megoldásokkal lehet növelni, mérni és szabályozni.
Feuertag Ottó tapasztalatai szerint
most, a Covid után 5 évvel sem alakult ki még a profi home office kultúra, miközben a hibrid munkarend gyakorlatilag állandósult, ahol lehetett, a teljes visszarendelés a home office-ból már megtörtént, ahol feltétlenül szükséges volt.
Nemzetközi statisztikák szerint a home office munkakörnyezet átlag 10 százalékkal alacsonyabb produktivitással bír, és a legnagyobb kutató intézet szerint a hosszútávú home office arány átlaga heti 2 napos lesz.
Mindeközben a hazai munkavállalók nagy része továbbra is több órás koncentrált ülőmunkához alkalmatlan
A mentális és szociális kockázatok felmérése és hatékony orvoslása pedig szinte teljesen hiányzik a jó gyakorlatok listájából. Leginkább a kkv-szektort érinti az átfogó vállalati wellbeing stratégia hiánya.
Mindeközben a minőségi munkaerőért egyre ádázabb küzdelem folyik, a wellbeing, a dolgozói jóllét mellett a munkáltatói márka, az employer branding fokozottan fókuszba kerül, mérhető értéke lett, meghatározó jelentőségű abban, hogy mennyire szívesen mennek az adott céghez és hogy megmaradnak-e ott a munkavállalók.
A munkahelyválasztásnál első számú szempont a fizetés és a juttatások, de a második legfontosabb a munkakörnyezet, majd az előrelépési lehetőség a kutatások, derül ki a Randstad friss 2024-es Employer barnding jelentéséből.
A munkavállalói elvárások mellett az ellenoldalt, vagyis azt is megvizsgálták, hogy valójában mit kapnak a dolgozók, és ebben a munkakörnyezet a 10-es skála végén szerepel évek óta a 8. hely környékén.
Ha lassan is, de kezdik felismerni a HR-esek, hogy odafigyeljenek erre és remélhetőleg egyre többen kapnak helyet a vállatvezetői boardban, mivel az általuk képviselt vállalati érték – a HR-kiadások jelentik egy szolgáltató központ költségeinek 75-80 százalékát – és annak a becsábítási és megtartási költségei pedig komoly gazdasági súllyal bírnak.
A személyes és a fizikai környezet egyaránt fontos a fehérgalléros és a kékgalléros munkavállalók számára, de érthetetlen módon a fizikai munkát végzők esetében erre sokkal kevésbé gondolnak.
Pedig a pihenőidő, a rekreációs lehetőségek, a védőfelszerelés minősége, az öltöző kialakítása és állapota egyaránt hatással van a munkavállalók hangulatára, közérzetére és így az elköteleződésére is. De ne felejtkezzünk meg az ő mentális és szociális jólétükről sem főleg olyan ipari környezetben ahol már szinte minden nagyobb gyárban már több nemzetiségű munkavállalókkal kell közösen dolgozniuk.
A wellbeing a mentális és fizikai jóléten kívül a pénzügyi jólléttel is foglalkozik, ami nem a fizetésről szól, hanem egy olyan tanulható kultúráról, amely gazdálkodásról, fenntartható döntésekről, takarékoskodásról, és leginkább az öngondoskodásról – egészségügy , oktatás, nyugdíj stb. – szól. Egyszóval, az okosan elköltött „fizetés” többet ér – összegzi Feuertag Ottó.
A környezeti wellbeing-szakértő szerint a jól felmért, megtervezett és fenntartott irányzott vállalati juttatás komoly érték, az egyre népszerűbb magánegészségügyi csomagot például a munkavállalók korának, szükségleteinek, lakóhelyének megfelelően kell alakítani ahhoz, hogy igazán hasznos legyen, hogy csak egy példát említsünk.
Noha kézenfekvőnek tűnik, hogy mást venne igénybe a 25+-os, és mást a 45+-os munkavállaló az egészségügyi szűrésekből, szolgáltatásokból, erre nem feltétlenül figyelnek oda a vállalatok, emiatt elképesztő pocsékolás és hiány van egyszerre ezen a területen a rosszul elköltött forintok miatt – összegezte a szakember.
Tudatosítással és szakértők bevonásával igen jelentős eredményeket érhetünk el, meglévő mérési módszerekkel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.