BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ez az igazi poszt-Covid: iroda helyett étkezőasztal

Megállt a budapesti irodapiac bővülése, a hibrid munkarend miatt ugyanis a létszámbővítések sem járnak bérlői területigénnyel, a tranzakciók 70 százaléka szerződéshosszabbítás. Az irodaállomány már közel ötöde kihasználatlan, zömében a 10-15 éves épületek üresek.

Nincsenek spekulatív irodaház-fejlesztések, közel 20 százalék már az üresedési ráta, ami elsősorban a 10-15 éves épületeket sújtja, az újakat elfoglalják a jól menő cégek, de egyre inkább probléma, hogy a csökkenő kereslet miatt alig van új irodaház fogalmaz Feuertag Ottó, az Europa Design – Works Well alapítója, a Lakberendezők Országos Szövetsége és a Wellbeing Szövetség elnökségi tagja.

home office
Nem mindig jobb, mint otthon, de heti 2-3 napot home office-ban akarnak tölteni továbbra is dolgozók /Fotó: Shutterstock

A javarészt állami megrendelésre készülőkön és a BudaPart új fejlesztésein kívül alig épül új irodaház, mert nem bővülnek a cégek az eddig megszokott ütemben, emiatt nincs organikus területi növekedés sem, a tranzakciók közel 70 százalékában a bérlő marad, hosszabbít, de nem bővül.

Ragaszkodunk a saját asztalhoz az irodában

A részleges home office mára teljesen bebetonozódott a vállalati kultúrába.

A heti 2-3 napos irodai munkára kötelezett dolgozók révén ezért a létszámbővítést is meg tudják oldani a cégek a korábbi területen, 

az új dolgozókat könnyedén bepörgetik a home office-ba.

A hazai gyakorlatban dedikált, azaz saját íróasztalhoz ragaszkodás szab határt leginkább a hatékony irodai térkihasználtság javításának, azaz a home office és a saját irodai asztal párhuzamos létezik.  A közösen használt eszközök és az ezzel járó alkalmazkodás kultúráját belső képzéssel, érzékenyítéssel lehet javítani, a felhasználói élményt pedig digitális eszközökkel, applikációkkal, azaz property technológiai megoldásokkal lehet növelni, mérni és szabályozni. 

  • Az adatgyűjtés
  •  -mérés
  • - elemzés és 
  • újratervezés gyakorlata szintén ritka vendég, noha számtalan eszköz, gépészeti, HR, IT, beléptetési és egyéb rendszer már tekintélyes mennyiségű adatot gyűjt. A jól képzett és gyakorlott tanácsadók számára ez is piac is számtalan lehetőséget biztosíthat egy ilyen lassan mozgó iroda-ingatlanpiaci helyzetben mutat rá a szakértő.

Home office komoly kockázatokkal

Feuertag Ottó tapasztalatai szerint 

most, a Covid után 5 évvel sem alakult ki még a profi home office kultúra, miközben a hibrid munkarend gyakorlatilag állandósult, ahol lehetett, a teljes visszarendelés a home office-ból már megtörtént, ahol feltétlenül szükséges volt.

Nemzetközi statisztikák szerint a home office munkakörnyezet átlag 10 százalékkal alacsonyabb produktivitással bír, és a legnagyobb kutató intézet szerint a hosszútávú home office arány átlaga heti 2 napos lesz.

Mindeközben a hazai munkavállalók nagy része továbbra is több órás koncentrált ülőmunkához alkalmatlan 

  • otthoni étkezőasztalnál,
  • bárszékeken, vagy 
  • kanapékon kuporodva, 
  • fapados és egészségkárosító körülmények között dolgozik, és 
  • átlagosan csupán 30 százaléka rendelkezik otthoni légkondicionálóval. 

A mentális és szociális kockázatok felmérése és hatékony orvoslása pedig szinte teljesen hiányzik a jó gyakorlatok listájából. Leginkább a kkv-szektort érinti az átfogó vállalati wellbeing stratégia hiánya.

Mindeközben a minőségi munkaerőért egyre ádázabb küzdelem folyik, a wellbeing, a dolgozói jóllét mellett a munkáltatói márka, az employer branding fokozottan fókuszba kerül, mérhető értéke lett, meghatározó jelentőségű abban, hogy mennyire szívesen mennek az adott céghez és hogy megmaradnak-e ott a munkavállalók.

home office
Étkezőasztalnál telik a home office sokaknak, és nem mindenki tud 100 százalékosan figyelni otthon / Fotó: oes / Shutterstock

A munkahelyválasztásnál első számú szempont a fizetés és a juttatások, de a második legfontosabb a munkakörnyezet, majd az előrelépési lehetőség a kutatások, derül ki a Randstad friss 2024-es Employer barnding jelentéséből.

A munkavállalói elvárások mellett az ellenoldalt, vagyis azt is megvizsgálták, hogy valójában mit kapnak a dolgozók, és ebben a munkakörnyezet a 10-es skála végén szerepel évek óta a 8. hely környékén.

Munkahelyi környezet: a fizetésen kívül mi a fontos még?

Ha lassan is, de kezdik felismerni a HR-esek, hogy odafigyeljenek erre és remélhetőleg egyre többen kapnak helyet a vállatvezetői boardban, mivel az általuk képviselt vállalati érték a HR-kiadások jelentik egy szolgáltató központ költségeinek 75-80 százalékát és annak a becsábítási és megtartási költségei pedig komoly gazdasági súllyal bírnak.

A személyes és a fizikai környezet egyaránt fontos a fehérgalléros és a kékgalléros munkavállalók számára, de érthetetlen módon a fizikai munkát végzők esetében erre sokkal kevésbé gondolnak. 

Pedig a pihenőidő, a rekreációs lehetőségek, a védőfelszerelés minősége, az öltöző kialakítása és állapota egyaránt hatással van a munkavállalók hangulatára, közérzetére és így az elköteleződésére is. De ne felejtkezzünk meg az ő mentális és szociális jólétükről sem főleg olyan ipari környezetben ahol már szinte minden nagyobb gyárban már több nemzetiségű munkavállalókkal kell közösen dolgozniuk.

A wellbeing a mentális és fizikai jóléten kívül a pénzügyi jólléttel is foglalkozik, ami nem a fizetésről szól, hanem egy olyan tanulható kultúráról, amely gazdálkodásról, fenntartható döntésekről, takarékoskodásról, és leginkább az öngondoskodásról – egészségügy , oktatás, nyugdíj stb. szól. Egyszóval, az okosan elköltött „fizetés” többet ér összegzi Feuertag Ottó.

A környezeti wellbeing-szakértő szerint a jól felmért, megtervezett és fenntartott irányzott vállalati juttatás komoly érték, az egyre népszerűbb magánegészségügyi csomagot például a munkavállalók korának, szükségleteinek, lakóhelyének megfelelően kell alakítani ahhoz, hogy igazán hasznos legyen, hogy csak egy példát említsünk.

Noha kézenfekvőnek tűnik, hogy mást venne igénybe a 25+-os, és mást a 45+-os munkavállaló az egészségügyi szűrésekből, szolgáltatásokból, erre nem feltétlenül figyelnek oda a vállalatok, emiatt elképesztő pocsékolás és hiány van egyszerre ezen a területen a rosszul elköltött forintok miatt összegezte a szakember.

Tudatosítással és szakértők bevonásával igen jelentős eredményeket érhetünk el, meglévő mérési módszerekkel.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.