BUX 52,169.8
-0.34%
BUMIX 4,272.85
-0.82%
CETOP20 2,447.09
-1.80%
OTP 17,300
-2.20%
KPACK 8,500
+2.41%
0.00%
0.00%
0.00%
-4.59%
ZWACK 16,700
+1.21%
0.00%
ANY 1,555
+0.32%
RABA 1,350
-1.46%
-0.20%
-0.59%
-0.59%
-0.80%
-0.90%
-2.91%
+0.48%
-3.45%
+1.38%
OTT1 149.2
0.00%
-1.29%
MOL 2,684
+1.21%
+1.16%
ALTEO 2,270
-2.16%
+2.61%
-0.40%
EHEP 1,695
+3.04%
+1.27%
-0.60%
MKB 1,972
0.00%
-1.67%
-0.71%
0.00%
0.00%
SunDell 39,600
0.00%
+1.89%
0.00%
-4.91%
-2.07%
-1.24%
NUTEX 15.08
-2.46%
GOPD 12,000
-6.25%
OXOTH 4,574
+0.04%
-1.85%
NAP 1,160
-34.83%
0.00%
-4.76%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Megmentik az amerikai légitársaságokat

A megszavazott központi bértámogatások folyósításával fellélegezhetnek az amerikai légitársaságok, ám a neheze még hátravan. Az oslói kormány csak a Norwegian hazai földön dolgozó munkatársait támogatja, az ausztrál még azokat se.

Zöld utat kapott a légitársaságok bértámogatási terve az Egyesült Államokban, az első 2,9 milliárd dollárt már át is utalták a szeptember végéig létszámuk megőrzését vállaló cégeknek, köztük 54 kisebb regionális és két nagy légitársaságnak.

A bértámogatási keret 25 milliárd dolláros, akik százmilliónál kevesebbet kaptak, azoknak nincs visszafizetési kötelezettségük,

míg a vezető légitársaságok a támogatás 30 százalékát alacsony kamatozási hitelként kapják meg, és a teljes összeg 10 százalékára kell fedezetet nyújtaniuk. Közéjük tartozik az American, a United, a Delta, a Southwest, az Alaskan és a Spirit Airlines, őket egyenként többmilliárdos mentőövvel lehet a felszínen tartani az utasforgalmának 90 százalékát elveszítő amerikai piacon.

Másutt nem ilyen gáláns a kormány: kedden önként gondnokság alá helyezte magát a Virgin Australia, miután hiába kért állami segítséget a járvány miatt keletkezett nehézségei kezeléséhez. A talpon maradáshoz 880 millió dollárra lett volna szüksége, ennek elutasítása miatt választotta a társaság az ottani jogrend szerint csőddel felérő megoldást. A Qantas mögött a legnagyobb ausztrál légitársaság a Deloitte tanácsadó cég szakembereinek adta át a botkormányt, innentől az ő feladatuk, hogy a 3,2 milliárd dolláros adósságteherrel küzdő cég számára tőkeerős befektetők találjanak, de a Virgin – lehetőleg egyben történő – eladásával is számolnak. A Moody’s viszont a hitelezők kielégítése szempontjából a felszámolást látja a legjobb megoldásnak – írja a Reuters.

Amerikában 54 légitársaság kap százmillió dollár alatti, vissza nem térítendő bértámogatást
Fotó: In Pictures Ltd./Corbis via Getty Images

A Norwegian Airnél viszont hiába vették igénybe a kormánysegítséget, az csak a hazai munkahelyek megvédésére volt felhasználható, így Európa harmadik legnagyobb fapadosa kénytelen volt feláldozni svéd és dán érdekeltségeit, mivel azok egyik kormánytól sem kaptak segítséget a csőd elkerüléséhez. Emellett brit, spanyol, finn és amerikai szerződéses partnereinek is felmondott, mindez együttesen 4700 dolgozó sorsát pecsételheti meg.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

Kapcsolódó cikkek