Logisztika

Megmentik az amerikai légitársaságokat

A megszavazott központi bértámogatások folyósításával fellélegezhetnek az amerikai légitársaságok, ám a neheze még hátravan. Az oslói kormány csak a Norwegian hazai földön dolgozó munkatársait támogatja, az ausztrál még azokat se.

Zöld utat kapott a légitársaságok bértámogatási terve az Egyesült Államokban, az első 2,9 milliárd dollárt már át is utalták a szeptember végéig létszámuk megőrzését vállaló cégeknek, köztük 54 kisebb regionális és két nagy légitársaságnak.

A bértámogatási keret 25 milliárd dolláros, akik százmilliónál kevesebbet kaptak, azoknak nincs visszafizetési kötelezettségük,

míg a vezető légitársaságok a támogatás 30 százalékát alacsony kamatozási hitelként kapják meg, és a teljes összeg 10 százalékára kell fedezetet nyújtaniuk. Közéjük tartozik az American, a United, a Delta, a Southwest, az Alaskan és a Spirit Airlines, őket egyenként többmilliárdos mentőövvel lehet a felszínen tartani az utasforgalmának 90 százalékát elveszítő amerikai piacon.

Másutt nem ilyen gáláns a kormány: kedden önként gondnokság alá helyezte magát a Virgin Australia, miután hiába kért állami segítséget a járvány miatt keletkezett nehézségei kezeléséhez. A talpon maradáshoz 880 millió dollárra lett volna szüksége, ennek elutasítása miatt választotta a társaság az ottani jogrend szerint csőddel felérő megoldást. A Qantas mögött a legnagyobb ausztrál légitársaság a Deloitte tanácsadó cég szakembereinek adta át a botkormányt, innentől az ő feladatuk, hogy a 3,2 milliárd dolláros adósságteherrel küzdő cég számára tőkeerős befektetők találjanak, de a Virgin – lehetőleg egyben történő – eladásával is számolnak. A Moody’s viszont a hitelezők kielégítése szempontjából a felszámolást látja a legjobb megoldásnak – írja a Reuters.

Amerikában 54 légitársaság kap százmillió dollár alatti, vissza nem térítendő bértámogatást
Fotó: In Pictures Ltd./Corbis via Getty Images

A Norwegian Airnél viszont hiába vették igénybe a kormánysegítséget, az csak a hazai munkahelyek megvédésére volt felhasználható, így Európa harmadik legnagyobb fapadosa kénytelen volt feláldozni svéd és dán érdekeltségeit, mivel azok egyik kormánytól sem kaptak segítséget a csőd elkerüléséhez. Emellett brit, spanyol, finn és amerikai szerződéses partnereinek is felmondott, mindez együttesen 4700 dolgozó sorsát pecsételheti meg.

A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható

légitársaságok Virgin Atlantic Norwegian Air Shuttle Virgin Australia
Kapcsolódó cikkek