BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Logisztika

Ment a spájzba a MÁV tavalyi profitja

Mindössze 1 ezrelékkel esett tavaly Magyarországon a vasúttal utazók száma.

Mindössze 1 ezrelékkel esett tavaly Magyarországon a vasúttal utazók száma – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal előzetes adataiból. A 143,5 millió utazónak a meghatározó részét a MÁV-Start Zrt. és a GYSEV Zrt. szállította, és a két társaság árbevétele nem változott érdemben: a MÁV-Starté 100,9 milliárd forintról 99,9 milliárdra csökkent, a GYSEV-é 18,5-ről 18,9 milliárdra javult. Az utóbbiba beleértendő a pályavasúti szolgáltatások bevétele is, ezek a MÁV csoportnál anyavállalati szinten jelentkeznek. A javulás az ausztriai tevékenységhez köthető, a GYSEV magyarországi árbevétele 10,5-ről 10,3 milliárdra esett.

Fotó: MTI / Varga György

Mivel e két társaság a személyszállítás jelentős hányadát közszolgáltatásként, az állam megrendelésére végzi, az állam megtéríti számukra azt a többletköltséget, amely a szegmensben indokoltan keletkezik. Így tavaly a MÁV-Starthoz a személyszállítási közszolgáltatásból 51,5 milliárd forint folyt be, amelyet az állam 174,5 milliárddal pótolt ki, a GYSEV-hez pedig 3,5 milliárd érkezett az utasoktól, és 11,5 milliárd térítésként.

A két társaság együttes, 196 milliárd forintos személyszállítási költségtérítése az idén még nagyobb lesz, még nagyobb lyukat kell az államnak betömnie, mert a koronavírus-járvány idején a vonatok jórészt üresen futottak. A közszolgáltatásból a MÁV-Start tavaly 1,3 milliárdos adózott eredményt hozott ki az egy évvel korábbi 4,9 milliárd után, míg a GYSEV nullszaldóst.

Összességében – a közszolgáltatás mellett a piaci alapú személyszállítást, a nemzetközi és az egyéb tevékenységeket is figyelembe véve – a MÁV-Start 2019-es adózott eredménye 2,2 milliárd forint volt, a harmada sem az egy évvel korábbinak. Ezek között a költségek között évek óta önálló tétel, hogy a társaság a Gyermekvasutat 2009 óta nem közszolgáltatásként üzemelteti, vagyis nem kap utána költségtérítést.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek