A vasúti egyeskocsi-fuvarozás támogatásáról tavaly novemberben négy társasággal született megállapodás óta ötmillió tonna árut továbbítottak ebben a rendszerben a MÁV Zrt. közleménye szerint. Az érintett vállalatok a CER Hungary Zrt., a Floyd Zrt. (új neve Eurogate Rail Hungary Zrt.), a GYSEV Cargo Zrt. és a Rail Cargo Hungaria Zrt. (RCH), a sor később az MMV Magyar Magánvasút Zrt.-vel bővült.

Teherszállítás
Fotó:  Kallus György / VG

Sikerült vasúton tartani az árut

Az állami támogatás a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület kezdeményezésére nyílt meg, az évi 6,4 milliárd forintos forrásra öt éven át, 2022-től 2025-ig lehet pályázni. Az Európai Bizottság által jóváhagyott, vissza nem térítendő támogatást az Építési és Közlekedési Minisztérium nyújtja, és a MÁV Zrt. folyósítja továbbtámogatóként. A közlemény kiemeli, hogy az ötmillió tonnás mennyiség vasúti fuvarozása révén több mint egymilliárd árutonna-kilométer fuvarteljesítmény maradt vasúton, több százezer tehergépjárműtől mentesítve a közutakat, ennek köszönhetően pedig 79 ezer tonna szén-dioxiddal kevesebb került a légkörbe. A MÁV számításai alapján a szegmens meg tudta tartani korábbi teljesítményeit, és minimális növekedés is tapasztalható az előző év azonos időszakához viszonyított adatokhoz képest. Tavaly november óta havonta átlagosan 80-90 millió árutonna-kilométer (egy tonna tömegű áru egy kilométer távolságra való elszállítása) fuvarteljesítményt sikerült fenntartani a programban részt vevő öt vasúti társaságnak a MÁV és a GYSEV hálózatán.

A Hungrail korábbi adatai szerint évente mintegy 12 millió tonna árut továbbítanak a hazai síneken az egyeskocsi-szolgáltatás keretében, és ismert, hogy e munka mintegy 90 százalékát az RCH végzi. A Világgazdaság úgy tudja, hogy a társaság egyeskocsi-fuvarozása az év első felében esett, a másodikban nőtt. A támogatási program célja, hogy évi 2,5 százalékkal bővüljön az egyeskocsi-szolgáltatásban továbbított áru mennyisége. 

Az egyeskocsi-fuvarozás során az áru útnak indítható akár egyetlen vasúti kocsiban – magyarázza a MÁV – iparvágányon közvetlenül a vállalkozások telephelyeiről is. Az egyes kocsik egy gyűjtőpályaudvarra érkeznek, ahol a célállomásuk szerint állítják be őket vonatokba, és így jutnak el a végállomásukra.

Az állami vasúttársaság hangsúlyozza, hogy az egyeskocsi-fuvarozás kapacitásainak megőrzése elengedhetetlen ahhoz, hogy Magyarország a vasútprogramban rögzített célnak megfelelően Közép-Európa teherfuvarozási, logisztikai és elosztóközpontjává váljon. A támogatásra folyamatosan lehet pályázni. Az egyeskocsi-szolgáltatás nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen, mert továbbra is biztosítja 700 magyar vállalat, köztük stratégiai nagyüzemek, kis- és középvállalkozások alapanyagellátását és termékeik piacra juttatását, és közel kétezer vasutasnak biztosít hosszú távon munkahelyet.

Nagy fejlesztésre volt szükség a MÁV-nál

Az egyeskocsi-fuvarozás állami támogatásának létrejöttétől kezdve a MÁV a teljesítmények mérésére és elszámolására egy olyan innovatív, számos támogató funkcióval rendelkező informatikai rendszert fejlesztett ki, amely folyamatosan és azonnal szolgáltat adatokat a vasútvállalatoknak. A jármű- és küldeményalapú azonosítási rendszer a feladási állomástól a rendeltetési állomásig elemi szinten követi a küldeményeket a fuvarozás során.

Bizonyos anyagok, illetve termékek közúti fuvarozását több európai ország hatóságai nem engedélyezik, ezért számos exportra termelő magyar vállalat esetében az egyeskocsi-fuvarozás az egyedüli megoldás az exportra.

Az érintett vasútvállalatok ezen fuvarozási módja biztonságos feltételeket teremt ahhoz, hogy a jövőben is kockázatmentesen továbbítsanak rendeltetési helyükre évi 2,3 millió tonna veszélyes árut.

Az egyeskocsi-fuvarozás fenntartását az is szorgalmazza. A 2030-ig tartó európai uniós környezetvédelmi cselekvési program célkitűzései között szerepel ugyanis az üvegházhatású gázok kibocsátásnak jelentős mérséklése az Európai Unió összes országában. Emellett szintén uniós cél, hogy a 300 kilométernél nagyobb távolságra történő árutovábbítás esetén a vasúti fuvarozás részaránya 2030-ig elérje a 30 százalékot, 2050-ig pedig az 50 százalékot. Ezen célok elérésében a közlekedési szektornak és azon belül a vasúti ágazatnak rendkívül hangsúlyos a szerepe, így össztársadalmi érdek a vasúti egyeskocsi-fuvarozási szektor teljesítményének hosszú távú fenntartása, valamint revitalizációja a támogatási program segítségével.