BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csupán egy gyártó jelentkezett tavaly, módosított vonattendert ír ki a GYSEV

A GYSEV Zrt. hamarosan új közbeszerzési pályázatot ír ki intercity-motorvonatok beszerzésére, miután a tavalyi eljárása eredménytelen lett. Arra törekszik, hogy az elvárásainak minél több gyártó meg tudjon felelni.

A GYSEV Zrt. tavaly októberben, intercity-motorvonatok beszerzésére indított feltételes közbeszerzési eljárására az egyedüli ajánlattevő a Siemens Mobility Kft. volt – közölte a cég a Világgazdaság megkeresésére. Lapunk az alacsony érdeklődés lehetséges okáról és az új pályázatról érdeklődött a magyar-osztrák tulajdonú vasúttársaságnál. 

Sopron, 2022. január 24.A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV), Stadler FLIRT típusú személyszállító vonata indul Győr felé a vasúttársaság soproni páyaudvaráról. A GYSEV 1872-ben kiadott engedély-okmánya rendelkezett arról, hogy vasútvonal épüljön Győrtől Sopronon át egészen Ebenfurtig. A soproni állomás 1876-ban létesült a GYSEV új állomásaként. A világháborúban elpusztított és azután csak hellyel-közzel helyreállított régi felvételi épületet lebontották és helyére Szántó Gyula építész tervei alapján modern vasútállomás létesült, melyet 1977-ben adtak át és 2020-ban teljesen felújították (jobbra). A városi vasútállomásnak kitüntetett szerepe van, hiszen nemcsak, hogy Sopronban van a vasúttársaság székhelye, de Budapesten kívül ez az egyetlen város az országban, ahonnan vonattal Bécsbe és Pozsonyba is el lehet
Egyetlen pályázó nem elég ahhoz, hogy érvényes legyen a tender.
Fotó: Baranyai Balázs / MTI

A kis darabszámú megrendeléshez nehezebb lehetett igazodni 

A GYSEV – válasza szerint – európai összehasonlításban viszonylag kis darabszámban határozta meg a megvásárolni kívánt járműveket, a saját megtervezett feladataihoz, technológiájához és minőségi elvárásaihoz igazított feltételekkel. Úgy véli, valószínűleg ez lehetett az oka annak, hogy csupán egy gyártó adott be ajánlatot, hiszen csak azok a cégek fektettek energiát az ajánlattételbe, amelyek már rendelkeztek olyan intercity-motorvonatokkal, amelyek minimális változtatással megfelelnének a megrendelőnek is.

A társaság ezért igyekszik a lehető legrövidebb határidőn belül kiírni a következő feltételes közbeszerzési eljárást. 

A feltételek meghatározásakor igyekszünk összehangolni azokat a paramétereket, amelyek a GYSEV-forgalmak lebonyolítására alkalmassá teszik a járműveket, azzal a kínálattal, amely minél több motorvonat-gyártó cég választékában szerepel

– írták.

Ha ugyanis nincs olyan, engedélyezett terméke egy gyártónak, amely minimális átalakítással alkalmassá tehető a GYSEV IC-forgalmainak lebonyolítására, az ár várhatóan annyira magas lesz, hogy a gyártók elállnak az ajánlat beadásától. „Nekünk viszont egyértelműen az a célunk, hogy több gyártó is vegyen részt a feltételes közbeszerzési eljárásunkban, mi pedig az utasaink és a vasúttársaságunk számára is a lehető legoptimálisabb járművet válasszuk” – szögezték le.

A GYSEV tavaly rekordszámú utast szállított: járatain 6 millió 220 ezren utaztak, 4,5 százalékkal többen, mint a 2019-es, tehát a pandémia előtti utolsó évben.

A 2020–21-es koronavírus-járvány azonban súlyosan érintette a közösségi közlekedést, 2020-ban 70 százalékkal esett a GYSEV utasforgalma. A pandémia utáni első teljes évben egyre többen térnek vissza a közösségi közlekedéshez, így a vasúthoz is. A GYSEV-nél tavaly márciusban kezdődött a kedvező tendencia, a vasúttársaság tavaly augusztusra elérte a 2019-es szintet, utasainak száma pedig 2022 októberében már meg is haladta a 2019-est. „A pandémiás időszakban sem álltunk le a fejlesztésekkel, javultak a szolgáltatásaink, több komoly, a vasúti infrastruktúrát érintő beruházást, jelentős állomásfelújítást valósítottunk meg” – idézték Kövesdi Szilárd elnök-vezérigazgató korábbi közleményét.

Fejlesztés több fronton

A társaság a közelmúltban adott hírt a soproni vasútállomás felújításának folytatásáról. Arról is a napokban számolt be, hogy árufuvarozó leányvállalata, a GYSEV Cargo Zrt. fogja üzemeltetni a Debrecen-Macs Ipari Park vasútállomás területén kialakítandó, nyílt hozzáférésű intermodális konténerterminált, amelynek a vagyonkezelését majd a GYSEV Zrt. végzi. A fejlesztéspolitikai szempontból kiemelt jelentőségű beruházásról kormányhatározatban döntöttek.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.