A GYSEV Zrt. tavaly októberben, intercity-motorvonatok beszerzésére indított feltételes közbeszerzési eljárására az egyedüli ajánlattevő a Siemens Mobility Kft. volt – közölte a cég a Világgazdaság megkeresésére. Lapunk az alacsony érdeklődés lehetséges okáról és az új pályázatról érdeklődött a magyar-osztrák tulajdonú vasúttársaságnál. 

Sopron, 2022. január 24.A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV), Stadler FLIRT típusú személyszállító vonata indul Győr felé a vasúttársaság soproni páyaudvaráról. A GYSEV 1872-ben kiadott engedély-okmánya rendelkezett arról, hogy vasútvonal épüljön Győrtől Sopronon át egészen Ebenfurtig. A soproni állomás 1876-ban létesült a GYSEV új állomásaként. A világháborúban elpusztított és azután csak hellyel-közzel helyreállított régi felvételi épületet lebontották és helyére Szántó Gyula építész tervei alapján modern vasútállomás létesült, melyet 1977-ben adtak át és 2020-ban teljesen felújították (jobbra). A városi vasútállomásnak kitüntetett szerepe van, hiszen nemcsak, hogy Sopronban van a vasúttársaság székhelye, de Budapesten kívül ez az egyetlen város az országban, ahonnan vonattal Bécsbe és Pozsonyba is el lehet
Egyetlen pályázó nem elég ahhoz, hogy érvényes legyen a tender.
Fotó: Baranyai Balázs / MTI

A kis darabszámú megrendeléshez nehezebb lehetett igazodni 

A GYSEV – válasza szerint – európai összehasonlításban viszonylag kis darabszámban határozta meg a megvásárolni kívánt járműveket, a saját megtervezett feladataihoz, technológiájához és minőségi elvárásaihoz igazított feltételekkel. Úgy véli, valószínűleg ez lehetett az oka annak, hogy csupán egy gyártó adott be ajánlatot, hiszen csak azok a cégek fektettek energiát az ajánlattételbe, amelyek már rendelkeztek olyan intercity-motorvonatokkal, amelyek minimális változtatással megfelelnének a megrendelőnek is.

A társaság ezért igyekszik a lehető legrövidebb határidőn belül kiírni a következő feltételes közbeszerzési eljárást. 

A feltételek meghatározásakor igyekszünk összehangolni azokat a paramétereket, amelyek a GYSEV-forgalmak lebonyolítására alkalmassá teszik a járműveket, azzal a kínálattal, amely minél több motorvonat-gyártó cég választékában szerepel

– írták.

Ha ugyanis nincs olyan, engedélyezett terméke egy gyártónak, amely minimális átalakítással alkalmassá tehető a GYSEV IC-forgalmainak lebonyolítására, az ár várhatóan annyira magas lesz, hogy a gyártók elállnak az ajánlat beadásától. „Nekünk viszont egyértelműen az a célunk, hogy több gyártó is vegyen részt a feltételes közbeszerzési eljárásunkban, mi pedig az utasaink és a vasúttársaságunk számára is a lehető legoptimálisabb járművet válasszuk” – szögezték le.

A GYSEV tavaly rekordszámú utast szállított: járatain 6 millió 220 ezren utaztak, 4,5 százalékkal többen, mint a 2019-es, tehát a pandémia előtti utolsó évben.

A 2020–21-es koronavírus-járvány azonban súlyosan érintette a közösségi közlekedést, 2020-ban 70 százalékkal esett a GYSEV utasforgalma. A pandémia utáni első teljes évben egyre többen térnek vissza a közösségi közlekedéshez, így a vasúthoz is. A GYSEV-nél tavaly márciusban kezdődött a kedvező tendencia, a vasúttársaság tavaly augusztusra elérte a 2019-es szintet, utasainak száma pedig 2022 októberében már meg is haladta a 2019-est. „A pandémiás időszakban sem álltunk le a fejlesztésekkel, javultak a szolgáltatásaink, több komoly, a vasúti infrastruktúrát érintő beruházást, jelentős állomásfelújítást valósítottunk meg” – idézték Kövesdi Szilárd elnök-vezérigazgató korábbi közleményét.

Fejlesztés több fronton

A társaság a közelmúltban adott hírt a soproni vasútállomás felújításának folytatásáról. Arról is a napokban számolt be, hogy árufuvarozó leányvállalata, a GYSEV Cargo Zrt. fogja üzemeltetni a Debrecen-Macs Ipari Park vasútállomás területén kialakítandó, nyílt hozzáférésű intermodális konténerterminált, amelynek a vagyonkezelését majd a GYSEV Zrt. végzi. A fejlesztéspolitikai szempontból kiemelt jelentőségű beruházásról kormányhatározatban döntöttek.