A nemzetközi fuvarozásban 5,8 százalékkal, a belföldiben 7,2 százalékkal nőttek a költségek az év első három hónapjában 2022 átlagos költségszintjéhez hasonlítva – állapította meg a Digilog Cunsulting Kft. Ez azt jelenti, hogy éppen ilyen mértékű, azaz 5,8, illetve 7,2 százalékos díjemelkedés kompenzálta volna a költségek növekedését, de a díjak a nemzetközi fuvarok esetében csupán 0,3 százalékkal nőttek, a belföldiben pedig még estek is, mégpedig 4,1 százalékkal.

20230330 Győr

M1 autópálya 

Fotó: Rákóczy Ádám RÁ 
Kisalföld
20230330 GyőrM1 autópálya Fotó: Rákóczy Ádám RÁ Kisalföld
Belföldön még olcsóbb is lett a fuvarozás.
Fotó: Rákóczy Ádám / Mediaworks

Mint a Digiloggal együttműködő Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete honlapján olvasható,

tavaly az és az általános következtében extrém módon, közel 30 százalékkal emelkedtek a fuvarozás költségei.

A Covid utáni globális konjunktúra azonban bőségesen ellátta a szektort megrendelésekkel, miközben az erőforráshiány miatt enyhe kapacitáshiány jellemezte a fuvarozási piacot. Ezen hatások szerencsés együttállása tette lehetővé, hogy a költségnövekedést szinte teljes mértékben áthárítsák ügyfeleikre, és sikeres gazdasági évet zárjanak – állapítja meg a fuvarozási árindexe.

Lassabban nőnek a költségek

A költségek növekedése az előző évhez képest lelassult, a szerkezete is megváltozott. Míg az előző évben az extrém növekedés fő okozója az üzemanyagár volt, addig ez az idei első három hónapban a várakozásokkal ellentétben jelentős csökkenést mutatott. A többi költségelem növekedése viszont a magas infláció miatt felgyorsult, így a gépjárművezetők bére, az autópályadíjak, a járművek vásárlásának és finanszírozásának költsége és szinte minden egyéb tényező jobban drágult a tavalyinál.

Az üzemanyagár-csökkenés azonban nem kompenzálta a többi költségtétel drágulását, a teljesítménymutatók romlását és az erősödő forint negatív hatását.

Az is rontotta a szolgáltatók helyzetét, hogy rövid távon nem tudtak alkalmazkodni a visszaeső szállítási igényekhez, mivel az első negyedévben járműveik száma nem csökkent, hanem 1-2 százalékkal még nőtt is. Ez fokozta a túlkínálatot, ami pedig romló alkupozíciókat eredményezett.

Az ágazatban 2023 egészére legalább 8-9 százalékos költségnövekedést vetít előre a Digilog, amit a kapacitásfelesleg megszűnéséig vélhetően nehezen tudnak majd áthárítani megbízóikra a közúti szolgáltatók.