Logisztika

A magyar sofőrök elfoglalták a záhonyi határátkelőt, hogy feltartsák a beözönlő ukrán kamionokat

A lengyelekhez és a szlovákokhoz hasonlóan a magyar kamionosok is demonstrációba kezdtek a szabályozás nélkül beáramló ukrán sofőrökkel szemben. A háború kitörése óta az Európai Unió hozzáférést biztosít Ukrajnának az unió belső piacához, hogy ezzel segítse a bajba jutott nemzetet. Ezzel azonban az ukránok visszaélnek, és már elkezdték kiszorítani a határ menti nemzeteknél a hazai konkurens cégeket.

December 11-től a magyar fuvarozók is demonstrálnak az ukrán határon. Mivel Ukrajna számára elérhetővé vált az unió belső piaca, a közösségen belüli áruszállítók jókora versenyhátrányba kerültek. Emiatt a magyar kamionok felvonultak a záhonyi határátkelőnél.

SPS_6634
Fotó: Sipeki Péter / Kelet-Magyarország

Korábban már a lengyelek és a szlovákok is demonstrálni kezdtek az ukrán határon az ukrajnai kamionosok versenyelőnye miatt. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkára közölte, hogy az ukránok korlátozás nélküli ténykedése több száz magyar vállalkozást sodorna a tönk szélére.

A december 11-én kezdődő demonstráció miatt hétfőn több kilométeres sor alakult ki a záhonyi átkelőnél. Az ukrán sofőrök egyértelműen nemtetszésüket fejezik ki a magyar kamionosok akciója miatt – írta meg a Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Hírportál. Árvay Tivadar a Szonnak elmondta, hogy

a magyar sofőrök nem a lengyel és a szlovák blokádhoz hasonlót hoztak létre, mivel nem kaptak rá engedélyt, ezért magánszemélyként kezdeményeztek demonstrációt a szervezők.

Az MKFE azon van, hogy feloldja az ukrán kamionok okozta helyzetet, és megvédje a hazai fuvarozók számára a magyar piacot. Árvay Tivadar felhívta rá a figyelmet, hogy tavaly a humanitárius segélyek folyósítása miatt nyitották meg az uniós utakat az ukrán sofőrök előtt, mára viszont a jelenlétük elveszi a teret a magyar cégektől.

Fotó: Sipeki Péter / Kelet-Magyarország

Az EU 2022-ben megállapodást kötött Ukrajnával és Moldáviával, hogy a humanitárius szállítások forgalma biztosított legyen. Erre azért volt szükség, mert a háború miatt bezárultak a tengeri és a légi szállítás kapui. A közúti szállítás megkönnyítése érdekében jött létre a megállapodás, ám mostanra ott tartunk, hogy az ukrán fuvarozók nem csupán éltek a lehetőséggel, hanem terjeszkedési, piacszerzési szándékkal is jelen vannak az európai, illetve a hazai piacon. Jelentősen, mintegy 30 százalékkal megnőtt az itthoni utakon az ukrán kamionok futásteljesítménye, miközben a hazai cégeké 4 százalékkal visszaesett

– magyarázta az MKFE főtitkára.

Ukrajna közölte: kimenekítik a kamionosokat a fagyhalál elől

Lengyel fuvarozók három fő határátkelő kamionforgalmát akadályozzák az ukrán határon. Kijev ki akarja menteni az elakadt ukrán sofőröket.

Az egyesület közölte, hogy megértik a magyar sofőrök céljait, viszont azt szeretnék, ha a probléma békésen, diplomáciai úton oldódna meg. A lengyel, szlovák és magyar kamionosok kénytelenek egyre erélyesebben fellépni az ukránokkal szemben, mivel az Európai Tanács nem fogja újratárgyalni az ukránok hozzáférését az uniós piachoz. Árvay Tivadar közölte, hogy az Európai Unióban a fuvarozók kezét szigorú szabályok kötik meg, amelyek nem vonatkoznak a beengedett ukránokra.

Az ukrán fuvarozók engedélymentessége nem tartható, ezzel vissza is élnek, mi pedig lassan munka nélkül maradunk

– mondta a záhonyi demonstráció egyik szervezője, Szabó Kálmán. Hozzátette, hogy az év végéig biztosan a határon maradnak, hogy lassítsák az Ukrajnából beözönlő forgalmat.

 

kamionos Ukrajna orosz-ukrán háború ukrán határ blokád
Kapcsolódó cikkek