Felpörgőben az East West Gate (EWG) két éve átadott fényeslitkei termináljának forgalma, ami máris egy komoly, megoldandó problémát generált: a társaságnak olyan vagonokra van szüksége, amelyek közlekedhetnek Ukrajnában is.

East West Gate
A terminálra Ukrajnába is átjáró vagonok érkeztek (Középen Tálosi János) / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Az előkészületek után ma jelentették be a látványos előrelépést: megérkeztek az EWG termináljára a svájci Wascosa cégtől lízingelt, vadonatúj, környezetkímélő szállításra kifejlesztett gabonaszállító tehervagonok első szerelvényei. Mint az ebből az alkalomból tartott tájékoztatón Tálosi János, az EWG vezérigazgatója elmondta, a végcél az, hogy a társaság 400 tehervagonnal dolgozzon. 

Az ezek által (és a meglévő, sajátokkal együtt) képviselt 15 ezer tonnás gördülőállomány már elég jelentős forgalmat tesz lehetővé.

Tálosi János az előzményeket ismertetve elmondta, hogy a két éve átadott terminálon indult fejlődés eredményeként már több mint 170 alkalmazottja van a létesítménynek. Minden posztra találtak dolgozót, a csapat nagyon fiatal és magas képzettségű, csak mintegy 10 főnek nincs érettségije. 
Az EWG-nek már 5 TRAXX mozdonya, továbbá egy Siemens Vectronja és mintegy 300 tehervagonja van. A Wascosával pillanatnyilag újabb 120 gabona- és 60 tartályos vagon lízingjéről tárgyal.

Még szorosabb lesz az ukrán együttműködés

Már készül az EWG és az ukrán állami vasúttársaság, az UZ-vel együttműködését rögzítő dokumentum. A hazai terminálon keresztül főleg gabonát továbbítanak, de érkezik olaj és más áru is, miközben erősödik az Európából Ukrajnába tartó forgalom. „Ennek a háborúnak rövid időn belül be kell fejeződnie. Fel se tudjuk mérni, hogy mennyi árut kell majd Ukrajnába kiszállítani a helyreállításhoz” – mondta a vezérigazgató.

Tálosi János meglátása szerint a vasúti árufuvarozásban a konténeré a jövő. Konténerben továbbíthatók a ma még ömlesztetten fuvarozott áruk is – a vasérc például felül nyitott konténerben –, ennek köszönhetően egyszerűsödik a szállítás és lecsökken a tárolás iránti igény. Az új elvárásokhoz igazodva jelenleg is folyik a fényeslitkei állomás bővítése: nő a vágánykapacitás, és bővül a technikai kiszolgálás lehetősége. „Haladunk azon az úton, amelyen 2022-ben a műszaki átadással elindultunk” – jelentette ki. Ám hiába jelentős a cég kocsiparkja, ha nem tud  kimenni Ukrajnába.

A Wascosa nyitott volt a kérésre

A Wascosa reagált az EWG ezen igényére: megállapodásuk szerint bizonyos mennyiségű Wascosa-kocsi ideiglenesen végezhet fuvarokat Ukrajnában is. Kocsijai

  • rendkívül nagy teherbírásúak,
  • tudnak konténert és félpótkocsit is szállítani,
  • könnyűek,
  • nagy térfogatúak,
  • csendesek,
  • a szervizigényük alacsony.

A nagy teherbírás a térség iparvállalatainak ellátása, illetve termékeinek kiszállítása miatt elengedhetetlen.

Vonatra a legóval!

Éppen a tájékoztatót követően érkezett körülnézni a terminálon a Lego gyár vezetése. Bár a Lego legnagyobb egysége Nyíregyházán van, onnan az árut mégis előbb a prágai központba juttatják, hogy egy elosztás után visszahozzák Magyarországra. Az EWG által kezdeményezett egyeztetésnek e megoldás logisztikai észszerűsítése a célja, természetesen a vasút bevonásával.

A Green Deal majd besegít

A hozzánk befutó rendelések alapján mi is a térség vasúti árufuvarozásának csökkenését tapasztaljuk – válaszolt a Világgazdaságnak Christian Theis, a svájci Wascosa kereskedelmi igazgatója. Ám, mint mondta, cégénél biztosak abban, hogy a közeljövőben átrendeződik a vasút javára az árufuvarozás az európai zöldmegállapodásnak köszönhetően. Éppen ezért van szükség a fényeslitkeihez hasonló, modern terminálokra. Hasonlóan derűlátóan látja a fuvarozás alakulását Tálosi János is, de hozzátette, hogy a konténerforgalom erősödésére is számít. Viszont úgy látja, egyelőre nincs elég tehervagon az országban.

A Világgazdaság korábban beszámolt róla, hogy kínai óriáscégekkel erősíti távol-keleti kapcsolatait a fényeslitkei intermodális terminál tulajdonosa. A létesítményen többféle szállítmányt raknak át szélesről normál nyomtávra.