
Kánikulában irány az Északi-sark – siklóernyővel
Motoros siklóernyővel a világon először szállt le az Északi-sarkon az orosz Fjodor Konyjuhov és Igor Potapkin. A Roszatom kötelékébe tartozó, 50 Let Pobjedi (A győzelem 50. évfordulója) nevű atomjégtörő szállította a pilótákat a Ferenc József-földre, ahonnan 440 kilométeres repülés után szálltak le az Északi-sarkon egy kétüléses motoros siklóernyővel.

Speciális siklóernyő, speciális felkészülés
A Roszatom kompozit anyagokat fejlesztő és gyártó részlege csúcstechnológiás anyagokat készített a siklóernyő beülőjét körbevevő áramvonalas burkolathoz – írja közleményében a társaság. A beépített üzemanyagtartállyal rendelkező burkolatot a Szentpétervári Nagy Péter Műszaki Egyetem digitális tervezőiskolájának közreműködésével tervezték és gyártották szén- és üvegszálas kompozit anyagok felhasználásával. Az áramvonalas burkolatnak és a póttartályoknak köszönhetően sikerült 900-ról 1200-1300 kilométerre növelni a motoros siklóernyő hatótávolságát.
Moszkvában és a jégtörő fedélzetén párhuzamosan követte a vállalkozást segítő csapat a repülést.
- A 440 kilométeres táv megtétele 10 óra 13 percig tartott,
- moszkvai idő szerint július 7-én 16:29-kor szállt fel a csapat
- és másnap, július 8-án 02:42-ig szálltak le az Északi-sarkon.
A távot a felszín felett 267 és 835 méter közötti magasságban repülve 47 kilométer/órás átlagsebességgel tették meg.
A pilóták átrepültek az Északi-sark felett a nyugati félteke fölé, majd a landolásra kiválasztott jégtáblán szálltak ki, ami nem volt egyszerű az erős szél és a felszíni tájékozódási pontok hiányában.
A pilótáknak is a mobilozás az első
A pilóták a leszállás után műholdas telefonon keresztül számoltak be a sikeres repülésről, és az Északi-sark eléréséről, majd letáboroztak és
felkészültek az egynapos sodródásra a jégtáblán az atomjégtörő megérkezéséig.
A stáb folyamatos műholdas kapcsolatban van a pilótákkal, a műholdas jeladók automata üzemmódban folyamatosan továbbítják tartózkodási helyük pontos koordinátáit. A jégtörő az előre megtervezett rutineljárás szerint közelíti meg és veszi fedélzetére a siklóernyősöket.

„A Roszatom mindig is támogatott bennünket, ezért nem túlzás, hogy a vállalat kompozit anyagokat gyártó részlegének szakemberei jelentősen hozzájárultak a vállalkozásunk sikeréhez. Ezzel az úttal az orosz kompozitgyártás is rekordot döntött, hiszen a siklóernyő beülő burkolatához használt üveg- és szénszálas kompozit héj a zord sarkvidéki körülmények között is bizonyított” – közölte Fjodor Konyjuhov.
A fedélzeti műholdas jeladó által továbbított adatok elemzése után várhatóan bejegyzik, hogy motoros siklóernyővel először sikerült elérni az Északi-sarkot.