BUX 52,376.91
+0.09%
BUMIX 4,404.2
-0.58%
CETOP20 2,374.54
-0.46%
OTP 18,110
-0.96%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
0.00%
-0.27%
+0.67%
ZWACK 16,600
0.00%
0.00%
ANY 1,615
-0.31%
RABA 1,570
0.00%
0.00%
-2.06%
+1.66%
0.00%
+0.40%
+0.38%
-2.60%
-0.44%
+3.00%
OTT1 149.2
0.00%
-2.04%
MOL 2,436
-0.08%
-0.67%
ALTEO 1,395
+1.82%
0.00%
-3.23%
EHEP 1,975
+0.25%
0.00%
4IG 1,010
-0.39%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.20%
-0.35%
-5.00%
+8.33%
SunDell 37,400
0.00%
0.00%
-0.44%
-3.24%
0.00%
-1.23%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Nemzetközi gazdaság

Zöld buszokra 36 milliárdot ad a kormány

A Zöld busz demonstrációs mintaprojekt soproni állomásának sajtótájékoztatóján Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára beszélt arról, hogy a következő tíz évre 36 milliárd forintot különített el a kormány zöld buszok vásárlásának és üzemeltetésének támogatására.

Az államtitkár felidézte, hogy Magyarország 2050-re klímasemlegessé kíván válni, amelynek érdekében a kormány elfogadta a Klíma- és természetvédelmi akciótervet, melynek hetedik pontja a közlekedés zöldítése, hiszen ez a szektor felel az ország kibocsátásának ötödéért.

Fotó: Havran Zoltán / Magyar Nemzet

Steiner Attila arról is beszélt, hogy a kormány az elmúlt években majdnem 20 milliárd forintot költött az elektromos közlekedés elterjesztésének népszerűsítésére, amelynek legfontosabb alappillére a Zöld busz program.

Először a Volánbusz Zrt.-n keresztül szereznek be 123 elektromos és és négy önjáró trolibuszt, melyek a a Zöld busz demonstrációs mintaprojekt keretében segítik az önkormányzatok és az üzemeltető cégek tapasztalatszerzését a témában. Sopronban július 9-e óta közlekedik egy zöld busz, amelyet a BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. bocsátott rendelkezésre.

Az államtitkár szerint ezek a járművek a levegőminőség, szálló por és a zajterhelés szempontjából különösen kedvezőek. Az eddigi tapasztalatok szerint egy busz egy hónap alatt 4911 kilogramm szén-dioxid-kibocsátást spórol meg, ezt a mennyiséget 71 fa tudná megkötni – mondta, hozzátéve, hogy éves szinten így egy busz majdnem 60 ezer kilogrammal kevesebb szén-dioxidot juttat a levegőbe.

A tervek szerint a program nem csak környezetvédelmi, de iparfejlesztési célokat is szolgál, hiszen a kormány szeretné elérni, hogy a buszgyártásban 60 százalékban belföldön készüljenek a zöld buszok.

Steiner Attila szót ejtett arról is, hogy az elektromos buszok mellett a kormány az elektromos autók terjedését is támogatja, és bár az erre szóló 3 mlliárd forintos keret kiürült, a jövőben újabb forrást szeretnének erre biztosítani. Mindemellett havonta lehet pályázni elektromos kerékpárokra is és az elektromos meghajtású teherkerékpárok támogatására is készül a kormány, 400 milliós keretösszeggel.

Barcza Attila, Sopron és térsége fideszes országgyűlési képviselője azt emelte ki, hogy Sopron klimatikus gyógyhely, ezért kiemelten fontos a környezet megóvása, majd arról beszélt, hogy a város az M85-ös gyorsforgalmi úttal bekapcsolódott az országos autópályahálózatba és folyamatosan újulnak meg Sopronban és az agglomerációban is az utak.

Simon István, a város (Fidesz-KDNP) alpolgármestere azt emelte ki, hogy a környezet védelmében nemcsak a kormánynak, hanem a kisebb közösségeknek és az egyéneknek is fontos szerepe van, míg  Krenner László, BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. értékesítési vezetője arról beszélt, hogy a Sopronban augusztus 6-ig ingyenesen használható zöld busz a cég komáromi gyárában készült. Kiemelte, hogy világszerte 60 ezer elektromos autóbusz érkezett a cégcsoporttól, amiből 2 ezer Európa húsz országának mintegy száz városában található.

Veszprémi László, a Volánbusz Zrt. üzemeltetési főigazgatója azt mondta, hogy 2018 óta 1070 újszerű busz állt forgalomba a társaságnál, így tavaly több mint 20 ezer tonnával csökkent a cég szén-dioxid-kibocsátása. Hozzátette, hogy idén 1665 új jármű beszerzését tervezik, jövő év végéig pedig a teljes állomány 40 százaléka újul meg.

Kapcsolódó cikkek