A georgiai Savannah az Egyesült Államok negyedik legnagyobb konténerkikötője, és az egyik legforgalmasabb a keleti parton lévők közül. A The Wall Street Journal beszámolója szerint csak tavasszal sikerült ledolgozni az elmaradásokat, és az utóbbi hetekben ismét kezdenek feltorlódni a ki- és berakodásra váró hajók, jelenleg mintegy negyven várakozik közülük a város előtt.
„Több mint kétszeresére nőtt a kereslet az importoldalon az előzeteshez képest, ez okozza a zsúfoltságot” – mondta a lapnak Griff Lynch, a Savannah kikötőjét üzemeltető Georgia Ports Authority ügyvezető igazgatója. 

A kereslet az idén ráadásul a szokásosnál korábban nőtt meg, mivel több jelentős kiskereskedelmi cég is előrehozta az iskolakezdésre és az őszi–téli ünnepekre szánt cikkek behozatalát éppen amiatt, mert folyamatos problémákkal küzd az ellátási lánc – tette hozzá.
 

Operations At The Port Of Savannah As Trade Deficit Grew In June
Fotó: Ty Wright / Bloomberg via Getty Images

Savannah kikötőjében tavaly 2,9 millió konténer fordult meg, és a jelenlegi helyzet ismét bizonyítja, mennyire szűk ez a keresztmetszet annak ellenére, hogy a hatóságok Dél-Kaliforniától New Yorkig igyekeznek felgyorsítani a konténerek szállítását, és mozgásban tartani az árut. A koronavírus-járvány okozta kiskereskedelmi keresletnövekedés következtében tavaly óta nő az és a logisztika sem a tengeren, sem a szárazföldön nem képes ezzel lépést tartani. A nagy kaliforniai kikötőkben, Los Angelesben és Long Beachen, amely az ázsiai kereskedelmet bonyolítja le, januárban 109 várakozó hajó volt a csúcs. Ez a szám a hét elejére napi 17-re csökkent, de az importőröknek így is 

hosszú várakozásra kell számítaniuk, amíg vasúton elszállíthatják az árut Dél-Kaliforniából. 

Ezért fennakadások alakultak ki olyan helyszíneken, mint a savannah-i, New York-i és New Jersey-i kikötő, mivel a szállítmányozók alternatív útvonalakat kerestek. Nincs viszont gond egyelőre a Savannah-tól alig 160 kilométerre lévő dél-karolinai Charleston kikötőjében. „Tekintettel a keleti partoknál közlekedő hajók számára és az import folyamatos beáramlására, ezt az időszakot arra használjuk fel, hogy felkészüljünk arra, hogy hamarosan valószínűleg még több hajó fog kikötni a charlestoni kikötőben”" – mondta Barbara Melvin, a Dél-Karolinai Kikötői Hatóság vezérigazgatója.