Az úgynevezett e-üzemanyagok mellett foglalt állást a Volkswagen csoport leendő vezérigazgatója, Oliver Blume (képünkön). Az Automobilwoche című lapnak kedden fejtette ki az új főnök, hogy a párizsi klímaegyezmény céljait nem lehet elérni csak és kizárólagosan az elektromos meghajtású autókkal.

Strategy Dialogue Automotive Industry BW
Fotó: Sebastian Gollnow / AFP

Blume meggyőződése szerint a következő évtizedekben nem tűnnek el az utakról a belső égésű motorral felszerelt járművek, hanem e-üzemanyagokkal hajtva szintén hozzájárulnak majd a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

Az e-üzemanyag a benzin- vagy dízelmotorokhoz kifejlesztett szintetikus energiaforrás, amelynek az elégetésekor a fosszilis üzemanyagokhoz képest valóban kevesebb környezetre káros kipufogógáz keletkezik.

A Volkswagen jelenlegi, a cégnél utolsó heteit töltő vezérigazgatója, Herbert Diess korábban elutasította az e-üzemanyagokat hatékonytalanságuk miatt, és kritizálta előállításuk magas áramigényét is.

Más ellenzők szintén azzal érvelnek a szintetikus üzemanyagok ellen, hogy előállításuk nagy mennyiségű energiát igényel, ezért nagyon drágák. Ráadásul az elektromos járművekkel ellentétben az e-üzemanyagok elégetésekor a gépkocsik a légkört károsító szén-dioxidot bocsátanak ki, még ha kevesebbet is, mint a hagyományos benzin vagy gázolaj.

A német sajtóban egyébként néhány héttel ezelőtt már megvádolták Oliver Blumét, hogy korábbi állásában, még a Porsche vezetőjeként, befolyásolta Christian Lindner pénzügyminisztert, és miatta került bele a berlini kormánykoalíciós megállapodásába az e-üzemanyagra vonatkozó utalás. (Blume egyébként mellékállásban továbbra is a Porsche vezérigazgatója marad.)

A megállapodás ugyanis nem zárja ki az e-üzemanyagok esetleges bevezetését sem, némileg ellentmondva annak az uniós célkitűzésnek, hogy 2035-től csak szén-dioxid-semleges járműveket lehessen forgalomba helyezni a közösség területén. 

Christian Lindner pártja, az FDP és a Porsche is visszautasította azonban a vádakat.

Az viszont tény, hogy a Forma-1-ben – amelynek futamain néhány éven belül a Porsche és az Audi is részt fog venni – kizárólag szintetikus üzemanyaggal hajtott autók versenyezhetnek 2026-tól.

Blume mellett a Mazda vezetése a másik nagy híve az e-üzemanyagnak. Wojciech Halarewicz, a Mazda Europe kommunikációs alelnöke is úgy nyilatkozott nemrég, hogy 

ez az alternatív megoldás egy második és gyorsabb utat nyitna meg a közlekedés klímasemlegességének eléréséhez, kéz a kézben a folyamatos villamosítással.

A Transport & Environment (T&E) ökológiai agytröszt által végzett tesztek szerint viszont az e-üzemanyagok használata – még ha szén-dioxid-kibocsátásuk kedvezőbb is – ugyanannyi nitrogén-oxid-kibocsátással jár, mint a kőolajszármazékok elégetése, sőt, más szennyező anyagok, például szénmonoxid és az ammónia tekintetében még többel is.

Julia Poliscanova, a T&E járművekért és e-mobilitásért felelős vezető igazgatója a The Irish Timesnak ezzel kapcsolatban elmondta: 

A szénhidrogének elégetésével kapcsolatos tudományos ismereteket nem lehet felülírni. Amíg az üzemanyagot a motorokban elégetik, addig a levegő továbbra is mérgező marad a városainkban.

Izraellel együtt fejleszti Magyarország az autó- és motorsportot

Nagy megtiszteltetés, hogy az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki is minket választott, illetve hogy Debrecen mellett a BMW is építkezik – jelentette ki Palkovics László technológiai és innovációs miniszter.