BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Volkswagen új vezére az e-üzemanyagok felé is nyitna

Oliver Blume szerint az elkövetkező évtizedekben nem tűnnek el az utakról a belső égésű motorral szerelt járművek, hanem e-üzemanyagokkal hajtva szintén hozzájárulnak majd a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

Az úgynevezett e-üzemanyagok mellett foglalt állást a Volkswagen csoport leendő vezérigazgatója, Oliver Blume (képünkön). Az Automobilwoche című lapnak kedden fejtette ki az új főnök, hogy a párizsi klímaegyezmény céljait nem lehet elérni csak és kizárólagosan az elektromos meghajtású autókkal.

Strategy Dialogue Automotive Industry BW
Fotó: Sebastian Gollnow / AFP

Blume meggyőződése szerint a következő évtizedekben nem tűnnek el az utakról a belső égésű motorral felszerelt járművek, hanem e-üzemanyagokkal hajtva szintén hozzájárulnak majd a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez.

Az e-üzemanyag a benzin- vagy dízelmotorokhoz kifejlesztett szintetikus energiaforrás, amelynek az elégetésekor a fosszilis üzemanyagokhoz képest valóban kevesebb környezetre káros kipufogógáz keletkezik.

A Volkswagen jelenlegi, a cégnél utolsó heteit töltő vezérigazgatója, Herbert Diess korábban elutasította az e-üzemanyagokat hatékonytalanságuk miatt, és kritizálta előállításuk magas áramigényét is.

Más ellenzők szintén azzal érvelnek a szintetikus üzemanyagok ellen, hogy előállításuk nagy mennyiségű energiát igényel, ezért nagyon drágák. Ráadásul az elektromos járművekkel ellentétben az e-üzemanyagok elégetésekor a gépkocsik a légkört károsító szén-dioxidot bocsátanak ki, még ha kevesebbet is, mint a hagyományos benzin vagy gázolaj.

A német sajtóban egyébként néhány héttel ezelőtt már megvádolták Oliver Blumét, hogy korábbi állásában, még a Porsche vezetőjeként, befolyásolta Christian Lindner pénzügyminisztert, és miatta került bele a berlini kormánykoalíciós megállapodásába az e-üzemanyagra vonatkozó utalás. (Blume egyébként mellékállásban továbbra is a Porsche vezérigazgatója marad.)

A megállapodás ugyanis nem zárja ki az e-üzemanyagok esetleges bevezetését sem, némileg ellentmondva annak az uniós célkitűzésnek, hogy 2035-től csak szén-dioxid-semleges járműveket lehessen forgalomba helyezni a közösség területén. 

Christian Lindner pártja, az FDP és a Porsche is visszautasította azonban a vádakat.

Az viszont tény, hogy a Forma-1-ben – amelynek futamain néhány éven belül a Porsche és az Audi is részt fog venni – kizárólag szintetikus üzemanyaggal hajtott autók versenyezhetnek 2026-tól.

Blume mellett a Mazda vezetése a másik nagy híve az e-üzemanyagnak. Wojciech Halarewicz, a Mazda Europe kommunikációs alelnöke is úgy nyilatkozott nemrég, hogy 

ez az alternatív megoldás egy második és gyorsabb utat nyitna meg a közlekedés klímasemlegességének eléréséhez, kéz a kézben a folyamatos villamosítással.

A Transport & Environment (T&E) ökológiai agytröszt által végzett tesztek szerint viszont az e-üzemanyagok használata – még ha szén-dioxid-kibocsátásuk kedvezőbb is – ugyanannyi nitrogén-oxid-kibocsátással jár, mint a kőolajszármazékok elégetése, sőt, más szennyező anyagok, például szénmonoxid és az ammónia tekintetében még többel is.

Julia Poliscanova, a T&E járművekért és e-mobilitásért felelős vezető igazgatója a The Irish Timesnak ezzel kapcsolatban elmondta: 

A szénhidrogének elégetésével kapcsolatos tudományos ismereteket nem lehet felülírni. Amíg az üzemanyagot a motorokban elégetik, addig a levegő továbbra is mérgező marad a városainkban.

Izraellel együtt fejleszti Magyarország az autó- és motorsportot

Nagy megtiszteltetés, hogy az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki is minket választott, illetve hogy Debrecen mellett a BMW is építkezik – jelentette ki Palkovics László technológiai és innovációs miniszter.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.