Afrikát is elérte az Oroszország Ukrajna ellen indított háborúja miatt kitört globális szénfelvásárlási láz, az európai kereskedők rövid idő alatt több mint duplájára nyomták fel a nem éppen környezetkímélő energiahordozó árát.

ZIMBABWE-HWANGE-CHINESE INVESTMENT, (220702) -- HWANGE, July 2, 2022 (Xinhua) -- Engineering vehicles are seen at an open cast mine operated by Zhong Jian Investments, a Chinese coal mining company, in Hwange, Matebeleland North Province, Zimbabwe, on June 13, 2022. Zimbabwe is witnessing an influx of Chinese investments in the mining sector, as the resource-rich southern African country seeks to increase mineral production and maximize beneficiation in order to get better returns from its vast mineral wealth.   TO GO WITH "Chinese investments give new impetus to Zimbabwe's mining sector growth" (Photo by Tafara Mugwara/Xinhua) (Photo by Tafara Mugwara / XINHUA / Xinhua via AFP)
Fotó: Tafara Mugwara / AFP

A leggyorsabban az áramtermeléshez felhasznált, úgynevezett termikus szén ára lőtt ki, mivel számos európai ország elvesztette a hozzáférését legfontosabb szállítója, Oroszország földgáz- és szénkészletéhez.

Az ausztráliai Newcastle kikötőjében mérvadó, globális referenciaértékként elfogadott tonnánkénti ár 

egy év alatt 176 dollárról szeptember 16-ra 429 dollárra emelkedett, ami már nem sokkal marad el a márciusi, 483,5 dolláros történelmi csúcstól.

Az európai kereskedők újabban mindenütt felbukkannak, ahol szenet rejt a föld, és hajlandók az ázsiai vevők által kínált ár kétszeresét is kifizetni

– árulta el a Reutersnek Rizvan Ahmed, a Bluesky Minings szénbányászati vállalat ügyvezető igazgatója a tanzániai Dar es-Salaamban.

Hála a fizetőképes kereskedőknek, az uniós országok által Ausztráliából, Dél-Afrikából és Indonéziából – ezek hagyományosan az ázsiai piacokat látják el – importált szén mennyisége több mint 11-szeresére nőtt február vége óta – derült ki az indiai CoalMint tanácsadó cég adataiból.

A legjobb példa a konjunktúrára a szintén tanzániai, korábban meglehetősen álmos Mtwara város kikötője, ahol egy évvel ezelőtt szinte kizárólag kesudiót szállító hajók sorakoztak, hiszen, bár az ország szénbányászata mindig is jelentős volt, ám eddig csupán a szomszédos kelet-afrikai országokba exportáltak termikus szenet. Ennél messzebbre ugyanis nem küldhették a fekete aranyat, hiszen több mint 600 kilométerre kell kamionnal szállítani a délnyugati bányákból Mtwarába, a legközelebbi indiai-óceáni kikötőbe.

Június vége óta a Shipfix tengeri és áruforgalmi adatplatform elemzése szerint 57 hajót rendeltek az azonnali fuvarozási piacon tanzániai szén szállításához, míg tavaly ugyanebben az időszakban mindössze kettőt.

Az ország most arra számít, hogy a szénexport idén megduplázódik, azaz mintegy 697 ezer tonnára nő – közölte az ország bányászati bizottsága, miközben a termelés várhatóan 50 százalékkal bővül, és megközelíti az 1 millió 365 ezer tonnát.

 

A kormány a kivitel megugrásából származó tetemes adóbevételeket látva fontolgatja egy vasútvonal építését, amely a széntermelő Ruvuma régiót kötné össze Mtwarával – mondta Jahja Szemamba, a bányászati bizottság ügyvezető titkára.

A tanzániai székhelyű Ruvuma Coal bányavállalat november óta már legalább 400 ezer tonna szenet exportált, elsősorban Hollandiába, Franciaországba és Indiába – a Reuters adatai szerint.

Hasonló a helyzet Botswanában is, ahol eddig elképzelhetetlen volt a szén tengeri szállítása, mivel a legtöbb a szomszédos Dél-Afrikába, Namíbiába és Zimbabwébe irányult. 

Korábban a logisztika megölt volna minket. A jelenlegi árak mellett azonban működőképesek vagyunk

– magyarázta a megváltozott helyzetet Morné du Plessis, a botswanai székhelyű Minergy szénbányászati vállalat vezérigazgatója.

Jan Dieleman, az amerikai Cargill tengeri szállítási részlegének elnöke szerint a vállalat nyáron 9 millió tonna szenet szállított világszerte, szemben az egy évvel korábbi 7 millió tonnával.

A közeljövőben rengeteg szén indul még el az óceánokon át az öreg kontinensre, például Kolumbiából, Dél-Afrikából és még távolabbról is

– mondta.

A Braemar hajózási brókerház elemzéséből az is kiderül, hogy a termikus szén tengeri szállítása júliusban 97,8 millió tonnával új csúcsot állított fel, több mint 9 százalékot verve a tavalyi bázisra.

Hihetetlenül megugrott közben az afrikai szénbányászat haszonkulcsa is. 

Míg 2020 végén 75 dolláros tonnánkénti szénárfolyam mellett 15 dollár volt a vállalatok fedezeti szintje, ma már a 400 dollár feletti árakkal eléri a 235 dollárt tonnánként, azaz csaknem a 16-szorosára hízott 

– mondta Rob West, a Thunder Said Energy tanácsadó cég elemzője.

A helyzet tehát úgy fest, hogy az európai országok félretették a környezetvédelmi céljaikat , mivel igyekeznek felhalmozni a tüzelőanyagot, és újraindítani a leállított szénerőműveket, hogy felkészüljenek a nehéz télre. A kormányok szerint ez átmeneti változás, bár ez attól is függ, hogy meddig tart az Németország az energiaellátás biztonsága érdekében például már elhalasztotta néhány szénerőműve tervezett leállítását.

A Minergy úgy látja, hogy a szénpiac legalább 2023 közepéig, ha nem tovább, erős marad.

A szénnel kapcsolatos negatív narratívát elhagyták Európában, ehelyett az energiaválság miatt a szén mint energiaforrás került előtérbe

– fűzte hozzá a vállalat.

Kijev százezer tonna szenet ad Varsónak, csepp a tengerben

Az ukrán kormány korábban betiltotta a földgáz, a fűtőolaj és a szén kivitelét.