December első tíz napjában az EU és az Egyesült Királyság 16 millió hordó dízelüzemanyagot importált tengeri úton. Ha ez a tempó marad a hónap hátralévő részében – márpedig valószínűleg marad –, akkor 2016, az adatok gyűjtésének kezdete óta a legmagasabb szintet éri el az üzemanyagimport.

dízel, tankolás
Fotó: Lang Róbert / Somogyi Hírlap

A Vortexa adatszolgáltató szerint az európai dízelimportban bár

csökken az orosz üzemanyag részaránya, még így is 40 százalék

 körül alakul. Az európai üzemanyag-ellátás már régóta strukturális gondokkal küzd, a gázolaj jelentős részét importálni kényszerül. A decemberi behozatal fele orosz forrásokból származott, ez nagyjából megegyezik a novemberi aránnyal. A Vortexa adatai szerint a decemberi naponta 1,8 millió hordó körül alakulhat, ami jelentős növekedést jelez az októberi adatokhoz képest is – ebben a hónapban léptek sztrájkba a francia olajipari munkások, két nagy olajfinomító is leállt. 

Európa gázolajimportjának megoszlása
 

A nem orosz gázolajimport túlnyomó része a Közel-Keletről és Ázsiából származik, főleg Szaúd-Arábiából, az Emírségekből, valamint Indiából. Az orosz dízel egyik legnagyobb nem európai vásárlója Törökország. A Facts Global Energy tanácsadó cég szerint a jövőben, a szankciók életbelépése után többek között 

Törökországon keresztül lehet majd kijátszani a büntetőintézkedéseket, 

amely az importált orosz nyersanyagot saját finomítóiban dolgozza majd fel és exportálja tovább. A szankciókat Ázsián és Indián keresztül is meg lehet kerülni – az öreg kontinens továbbra is rá lesz szorulva a gázolajimportra, csak ezt kerülőúton, jóval drágábban fogja beszerezni. 

A jelenleg még legális gázolajimport túlnyomó része az Amszterdam–Rotterdam–Antwerpen (ARA) régióba érkezik, ez a térség Európa legnagyobb olajkereskedelmi központja. A felfutó behozatalt az is indokolja, hogy a legnagyobb európai intézményesített gázolajpiacon, az ICE-n december az utolsó hónap, amikor a kontraktusok mögött álló orosz fedezet fizikai leszállítását engedélyezik az ARA térségbe.