Több mint negyven gyártó, szállító és ipari cégcsoport, köztük a Siemens, a Maersk, a Henkel, a PepsiCo és az Unilever felszólította az Európai Bizottságot, érje el, hogy 2035-től kezdve csak nulla kibocsátású teherautókat helyezhessenek forgalomba a területén – írja a Reuters.

Electric,Truck,Batteries,Are,Charged,From,The,Charging,Station.,Concept
Elektromos kamionokból egyelőre igen szűk a választék.
Fotó: Suttestock

A csütörtökön közzétett nyílt levelében a csoport az Európai Bizottsághoz fordul, és a környezetszennyezés káros hatására hívja fel a figyelmet, ami ellen az uniónak minél előbb fel kell lépnie.

Annak ellenére, hogy a nehéz tehergépkocsik az európai utakon közlekedő járművek mindössze 2 százalékát teszik ki, a közúti közlekedéséből származó kibocsátások több mint egynegyedéért felelnek. A közúti közlekedés a levegőszennyezés egyik fő forrása, amely évente 350 ezer idő előtti halálesetet okoz az EU-ban.

– olvasható a levélben.

A 45 aláíró szerint az uniónak új célokat kell kitűznie, hogy elérje a valódi kibocsátásmentességet:

  • 2035-től kezdve minden új teherautónak zéró károsanyag-kibocsátásúnak kell lennie.
  • A 2030-as CO2-kibocsátási célt jelentősen, 65 százalékra kell emelni.
  • A tehergépjárművek CO2-szabványai nem tartalmazhatnak üzemanyag-hiteleket.
  • A rendelet hatályát ki kell terjeszteni az összes tehergépjárműre.

A Bizottság jelenleg is a tehergépjárművekre vonatkozó CO2-csökkentési célkitűzésekre és az elektromos vagy hidrogénüzemű nehéz tehergépjárművek töltésére szolgáló infrastruktúrán dolgozik, azonban az átállás előtt még komoly akadályok állnak. Míg számos elektromos autó van forgalomban, vagy érkezik meg a következő néhány évben, addig jelenleg nagyon kevés nulla kibocsátású nehéz tehergépjármű-modell áll rendelkezésre, valamint a teljes átálláshoz az energia termelését és tárolását is fejleszteni kell.

A klímavédelem mellett a csoport tagjai a saját érdekeiket is védeni próbálják. 

Véleményük szerint az átálláshoz célzott pénzügyi támogatásokra lesz szükség, hogy az elektromos tehergépkocsik magas beszerzési költségeit ellensúlyozni tudják, különösen a korai éllovasok, valamint a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára.

Az korábban már javaslatot tett a fosszilis üzemanyaggal működő személygépkocsik 2035-ig történő tényleges betiltására.