Az amerikai szabályozók tavaly több bankot, köztük a Morgan Stanley-t, egyenként 200 millió dollárra büntettek, mert munkavállalóik megsértették az ügyiratkezelési szabályokat a személyes üzenetküldő alkalmazások, például a WhatsApp üzleti célú használatával. A botrány és a büntetés megtépázta a befektetési bank hírnevét.

Young casual businessman looking at his smartphone A young casual businessman wearing glasses is smiling at his smartphone in a bright modern office room. Clothes racks are seen in the background and a notebook in the front.
A magántelefont szigorúan csak személyes beszélgetésekre használhatják a Morgan Stanley-nél.
Fotó: Getty Images

A Morgan Stanley most súlyos pénzbüntetést szabott ki azokra az dolgozóira, akik munkaügyeikre használták a WhatsAppot és más, nem a cég rendszereihez tartozó üzenetküldő alkalmazást.

A néhány ezer dollártól millió dollárig terjedő büntetéseket a bank egy pontrendszer alapján határozta meg. Figyelembe vették a munkavállaló elküldött üzeneteinek számát, a bankszakmában eltöltött idejét és esetleges korábbi figyelmeztetéseit. A pénzbírságokat – azok nagyságától függően – a bónuszokból vagy a jövőbeni fizetésekből vonják le.

A Wall Street-i óriásbank tréningeken, továbbképzéseken is okítja dolgozóit arról, hogy mikor kell a magáneszközökön folytatott beszélgetéseket áthelyezni hivatalos csatornákra például a munkahelyi e-mailjükre. Ilyen lehet mondjuk az a látszólag ártalmatlan eset, amikor a kollégák egy megbeszélés időpontjáról cserélnek információt. 

Sok bank már megköveteli a dolgozóktól, hogy a munkával kapcsolatos üzeneteiket lefényképezzék a személyes eszközeiken, és azt megőrzésre továbbítsák a megfelelőségi osztálynak – írta meg a Financial Times.

A hír pár nappal azután érkezett, hogy James Gorman elnök-vezérigazgató 2022-őt erős évnek nevezte 16 százalékos saját tőke arányos megtérüléssel. A Morgan Stanley ugyanakkor megvált munkavállalóinak 2 százalékától, azaz mintegy 1600 embertől tavaly év végén.