BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Enyhül a feszültség Peking és Tajpej között, újabb városok között indulnak közvetlen repülőjáratok

Tajpej a tajvani üzletemberek nagyszámú ottani koncentrációja alapján további tíz kínai városba engedélyezte a közvetlen repülőjáratok indulását, amivel a sziget reményei szerint csökkentik a két fél közötti feszültséget.

Tajpej közölte, hogy további tíz kínai városba engedélyezi a közvetlen és rendszeres repülőjáratokat, köztük olyan gazdasági központokba, mint Sencsen, Nanking és Kanton. További 13 település esetében a charterjáratok indításához járultak hozzá.

Guangzhou, China - August 4, 2019:The beautiful luhu park is located in the central area of guangzhou city. It is a good place for citizens to enjoy leisure and entertainment.
A tajvani üzletemberek immár közvetlenül repülhetnek Kantonba is.
Fotó: Getty Images

A tajvani hatóságok a koronavírus-járványra hivatkozva eddig csak négy kínai városba – Peking, Sanghajba, Csengtu és Hsziamen – hagyták jóvá a közvetlen járatokat, a pandémia előtt viszont jóval többe lehetett repülni – írja a Reuters.

Ez a lépés a legőszintébb jó szándékunkat mutatja

– áll a kabinet közleményében. Hozzátették: megfontolták Kína kéréseit arra vonatkozóan, hogy mely városokba állítsák vissza a közvetlen járatokat, és a tíz várost a tajvani üzletemberek nagyszámú ottani koncentrációja alapján választották ki. Tajpej reményét fejezte ki, hogy a gesztus elősegíti a két fél közötti együttműködést, amelyet az elmúlt években geopolitikai és politikai viták nehezítettek.

A közlekedés újraindítása amiatt is szükséges lehet, hogy a kínai üzletemberek és cégek egyre kevesebbet fektetnek be Tajvanon, tavaly 38,73 millió dollárt ruháztak be e a szigeten, ami 13 éves mélypontnak számít: utoljára 2009-ben invesztáltak ilyen keveset Tajpejbe. Tajvan és Kína között 2009-ben repültek először közvetlen járatok, a charterjáratok pedig 2003-ban indultak útnak. Ezt megelőzően évtizedekig nem lehetett a sziget és a távol-keleti óriás között repülni, 

kizárólag hongkongi vagy makaói átszállással lehetett utazni.

Ennek hátterében az áll, hogy a második világháború után polgárháború dúlt a Mao Ce-tung vezette kommunisták és a Csang Kaj-sek irányítása alatt lévő nacionalisták között, az utóbbiak vereségük után, 1949-ben Tajvanra vonultak vissza. A szárazföldi Kínában létrejött a Kínai Népköztársaság, míg a szigeten a Kuomintang-erők a Kínai Köztársaságot kiáltották ki. A saját kormányzatot fenntartó, 24 millió lakosú Tajvant Kína a saját részének tekinti, és a világon mindössze 14 ország ismeri el függetlennek.

Mivel a távol-keleti óriás szakadár tartománynak tartja a szigetet, rendkívül hevesen reagál, ha magas rangú amerikai tisztviselő érkezik Tajvanra. Nancy Pelosi és az utána érkező nyugati politikusok miatt Peking számos hadgyakorlatot tartott a térségben. Bár Washington attól tart, hogy Kína lerohanja a szigetet, sokkal valószínűbb forgatókönyv, hogy jóval nagyobb flottájával blokád alá vonja Tajvant, amely kénytelen lenne megadni magát, így Peking kikényszeríthetné az egyesülési tárgyalásokat.

Tovább csökken a csipipar központjának számító Tajvan exportja

A tajvani export már a hatodik egymást követő hónapban csökkent, miután világszerte visszaesett az elektronikai termékek iránti kereslet: a Kínába, az Egyesült Államokba és az Európába tartó kivitel is visszaesett.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.