Még 2020-ban történt, hogy a Jevropejszka Pravda (Európai igazság – a szerk.) újságírói interjút készítettek mezőgazdasági területek átsorolásával kapcsolatban Olekszandr Szerhijenkóval, aki akkoriban az állami építésügyi felügyelőség engedélyezési főosztályának vezetője volt. A beszélgetés végén a tisztviselő hangsúlyozta, hamarosan megkezdődik a mezőgazdasági területek fejlesztési célú kiosztásának folyamata. 

A tractor pulls a seed drill during the sowing of the winter wheat crop at a farm in Flora village, Odesa Oblast, Ukraine, on Wednesday, Sept. 28, 2022. There are persistent concerns over the fate of the Black Sea export deal that's allowed vessels carrying Ukrainian crops to make their way onto the world market.
Egyelőre marad a régi szabályozás Ukrajnában, nem lesz olyan könnyű átminősíteni a mezőgazdasági területeket.
Fotó: Julia Kochetova / Bloomberg via Getty Images

„Hamarosan felmerül a földosztás kérdése... A Kijev melletti hatalmas mezőgazdasági területek a települések részévé válnak, majd fejlesztés alá kerülnek” 

– mondta akkor Szerhijenko.  

Két évvel később tisztább lett a kép. Az ukrán parlament több lépést is tett a fejlesztők életének megkönnyítésére. Kezdetben a kormány törvényhozó és végrehajtó ága liberalizálta az építési ellenőrzéseket, így 

a fejlesztők mentesültek az engedélyek megszerzésére és a dokumentáció jóváhagyására fordítandó időbeni és anyagi teher alól. 

Ezután olyan törvénytervezet került a parlament elé, amely egyszerűsítette volna a földek rendeltetés-módosításának (= átsorolásának) eljárását.  

Rosztiszlav Surma, az Elnöki Hivatal helyettes vezetője szerint a dokumentumnak az lett volna a célja, hogy „megteremtse a feltételeket a milliárdos befektetések Ukrajnába érkezéséhez, felszámolja a korrupciót a földpiacon, és jelentősen megkönnyítse az üzleti életet”.  A törvénytervezet készítőinek terve azonban balul sült el. Február 23-án a parlament első olvasatban nem szavazta meg a módosítást, sőt, arra sem voltak fogékonyak, hogy azt felülvizsgálatra küldjék. 

Az újjáépítési pénzekre várva

Tavaly novemberben az ukrán parlament agrár- és földpolitikai bizottságának képviselői nyilvántartásba vettek egy törvénytervezetet, amelynek célja „a telekrendeltetések megváltoztatásának egyszerűsítése” volt. Az idén januárban azonban a bizottság elutasította azt. Ezután a tagok egy alternatív dokumentumot támogattak hasonló címmel és céllal, ám nem álltak ki az eredeti ötlet mellett. 

Rosztiszlav Surma ekkor arról biztosította a közvéleményt, hogy az Elnöki Hivatal arról állapodott meg a legnagyobb befektetési társaságokkal, hogy  a háború végeztével 100 milliárd dollár értékű beruházás érkezik Ukrajnába. A források bevonásának egyik akadálya viszont a telkek kötelező rendeltetésszerű használata.  

„Ukrajna területének 70 százaléka mezőgazdasági rendeltetésű földterület, amelyből az ukrán gazdaság sokkal többet is profitálhatna. Egy kukoricával bevetett földterületből az államnak 2-3 ezer dollár bevétele származik, míg az iparban hasznosított telek akár 100 ezertől 1 millió dollárig is hozhat az ország számára”

– fejtette ki véleményét Surma. Hozzátette, jelenleg egy mezőgazdasági földterület átminősítése akár 12 hónapig is eltarthat, ami magas korrupciós kockázatot rejt magában. Az új törvénytervezet a jóváhagyások számának csökkentését és a városrendezési dokumentáció kidolgozásának megszüntetését javasolta. Rosztiszlav Surma szerint ez lehetővé tette volna az invesztorok számára, hogy 

„bármilyen telken vállalkozást építsenek”, 

és két-három hónap alatt a tulajdonjogot is megszerezzék rá. 

Az ellenzők verziója 

Ljudmila Kozlovszka, az ukrán Legfelsőbb Bíróság elemző és jogi munkaosztályának vezetője rávilágított, milyen következményekkel járhat, ha a föld rendeltetését „szinte fenntartások nélkül” módosítják. Szerinte ezáltal a területi közösségek elveszíthetik az uralmat a földjük felett. A törvénymódosítások fő haszonélvezőinek a Legfelsőbb Bíróság képviselője a nagyvárosok közelében, festői környezetben fekvő, tengerparti övezetekben, erdőkben lévő telkek tulajdonosait nevezte. 

A parlamentben attól tartottak, hogy a törvénytervezet elfogadása esetén lakóépületek, ipari létesítmények és különböző infrastruktúra ellenőrizetlen építése kezdődik meg, különösen a nagyvárosok környékén, „amelynek fejlesztése már most is kritikus.” 

Viktorija Olijnik, a Cseszno (Becsületesen – a szerk.) mozgalom parlamenti elemzője észrevette, hogy a törvénytervezet készítői a földtörvénykönyv módosítását is javasolták annak érdekében, hogy a törvénytervezet rendelkezéseit ne csak a háború utáni újjáépítés időszakára vonatkozóan konszolidálják, hanem állandó jelleggel. 

„A háború és az újjáépítés ezáltal a nemes célok helyett a gátlástalan fejlesztők és a számukra kedvező jogszabályi normák hátterévé válhatnak”

– vélekedett Viktorija Olijnik.