Az Európai Bizottság ugyan tett némi engedményt korábbi, az államadósság és a költségvetési hiány szabályozására vonatkozó javaslataiból, ez azonban várhatóan kevés lesz Brüsszelnek. Az erről szóló, szerdán kezdődő tárgyalásokon heves viták és egymásnak feszülő indulatok várhatók.

Constitutive session of the German parliament FDP Chairman Christian Lindner (R) and Defence Minister Ursula von der Leyen in conversation during the inaugural session of the 19th German Bundestag (Federal Legislature) in the plenary hall of the Reichstag Building in Berlin, Germany, 24 October 2017. AfD deputy Albrecht Glaser sits in the middle. Photo: Bernd von Jutrczenka/dpa (Photo by BERND VON JUTRCZENKA / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Christian Lindner német pénzügyminiszter és Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke – vége a mosolydiplomáciának.
Fotó: Bernd von Jutrczenka / AFP

A bizottság javaslata megengedné a tagállamoknak, hogy saját tempójukban csökkentsék államadósságukat a jelenlegi, mindenkire egyaránt érvényes univerzális szabályozás helyett. Brüsszel a tagállamokra bízná az adósságmérséklés módszereit, viszont a korábbinál szigorúbban kényszerítené ki ezek megvalósítását. A javaslat így növelné a bizottság befolyását az EU-n belül, a kétoldalú megállapodások csökkentenék a nagy, befolyásos tagállamok beleszólási lehetőségeit a kisebbek államháztartási folyamataiba.

A Stabilitási és Növekedési Paktum (SNP) egyike az EU legérzékenyebb egyezményeinek. 

A szabályokat a koronavírus-járvány kitörését követően fel is függesztették, ezzel tették lehetővé, hogy a tagállamok az uniós büntetések veszélye nélkül élénkítsék gazdaságaikat. A mostani felállás szerint ha egy tagállam GDP-arányos államadóssága meghaladja a 60 százalékot, évente az egyhuszadával kell azt csökkenteni, 

máskülönben jön a bunkósbot, a túlzottdeficit-eljárás, amelyet persze kénye-kedve szerint alakíthat Brüsszel. 

Nézzünk erre egy gyakorlati példát! Az olasz államadósság nagyjából a 140 százaléka, a hatályos szabályok szerint ezt évi 4 százalékponttal kellene visszavágni. Ez egy olyan környezetben, amikor nő a gazdaság, és az ezzel párhuzamosan emelkedő folyamatosan csökkenti az euróban denominált adósságot, még akár reális is lenne. Recessziós veszély idején viszont brutális kiadáscsökkentéseket követelne meg az olasz költségvetéstől, és még jobban elmélyítené a válságot.

 

Ahogy a pandémia idején nőtt az államadósság a blokkban, világossá vált, hogy az SNP-ben lefektetett adósságcsökkentési ütem távol áll a realitásoktól. A változtatásról szóló egyeztetések tavaly novemberben kezdődtek. A Politico című lap értesülései szerint Brüsszel már a kezdetektől fogva igyekezett megfelelni a német aggályoknak, azonban a javaslat jellegéből adódóan ez szinte lehetetlen vállalkozás. Berlin szokatlan módszerhez folyamodott, Christian Lindner pénzügyminiszter a Financial Times című lapban megjelent nyílt levelében hívta fel a figyelmet arra, hogy Brüsszel javaslata „az adósságcsökkentés témáját politikai alkuk tárgyává teszi”. Lindner szerint „a szabályokat erősíteni kell, nem felhígítani”.

Lehetetlen küldetés

A német ellenkezés nyomán várhatóan beindul a szokásos uniós totojázás – hónapokig tartó egyeztetésekre lesz szükség, hiszen az SNP megváltoztatásához szükséges az összes tagállam jóváhagyása. A helyzetet bonyolítja, hogy jövő tavasszal európai parlamenti választások lesznek – és a politikai széljárás mindenképpen befolyásolja a folyamatot. 

Alig van esély arra, hogy megvalósuljon az uniós pénzügyminiszterek eredeti szándéka: még az idén pontot tenni a reform végére.

Brüsszel javaslata szerint minden egyes tagállamra (amelynek államadóssága meghaladja a GDP 60 százalékát) külön-külön négyéves adósságcsökkentési menetrendet dolgoznának ki, minden évre meghatározva a csökkentés mértékét. A tervet nem csak a bizottságnak, de a tagállamok összességének is jóvá kell hagynia. 

Figyelembe véve a blokk megosztottságát, ez szinte lehetetlen küldetésnek tűnik. Azonban ha valami csoda folytán mégis egységesen rábólintanak az adott tervre a tagországok, Brüsszel sokkal keményebben büntethetné az útról letérő, renitens országokat, mint most, amikor a GDP 0,1 százaléka lehet a szankciók legfelső határa. Ezt a – nukleárisnak is nevezett – opciót azonban soha nem alkalmazta még az EU, ezért az elrettentő ereje igen csekély.

Kemény szabályok – máris fellazítva

Berlin (valamint Hága és Helsinki, a többi fiskális héja) szándékai szerint az éves hiánycsökkentésnek el kellene érnie minimum a GDP 1 százalékpontját, amihez arra lenne szükség, hogy a költségvetés kiadási oldala (GDP-arányosan) legalább 1 százalékponttal maradjon el a potenciális gazdasági növekedési ütemtől. Ez a gyakorlatban nagyon durva megszorításokat feltételez. 

Brüsszel igyekszik kompromisszumot teremteni, azt javasolja Berlinnek, hogy a négyéves időtávon vett éves átlagos 1 százalékpontos hiánycsökkentés szelídüljön fél százalékpontra, s büdzsé kiadási oldala ne növekedjen gyorsabban, mint a potenciális GDP. Ez azonban még mindig erős megszorítást követel, s borítékolható, hogy kiveri a biztosítékot a magasabb államadósságot cipelő tagállamoknál, főleg az olaszoknál és a görögöknél – a német érdek előtti kapitulációnak tekintik majd a javaslatot. 

Brüsszel a megegyezés elősegítésére még bedobta azt is, hogy legyen „jó” és „rossz” államadósság, az előbbibe tartozna a digitális és zöldátmenetet segítő állami költekezés. Ennek pontos meghatározása azonban szinte lehetetlen, így nem valószínű, hogy a fiskális héják belemennének egy erről szóló vitába.