BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Egyesült Arab Emírségek kikötőt vehet az ázsiai atomhatalomtól

A fizetésképtelenség határára sodródott, 242 milliós Pakisztán igyekszik pénzhez jutni, így felmerült az ország legfontosabb kikötőjének átadása is. Az arab olajmonarchia valószínűleg a Pakisztánnal való logisztikai kapcsolatokat kívánja erősíteni a lehetséges üzlettel.

Pakisztán azt fontolgatja, hogy a karacsi kikötő termináljait átadja az Egyesült Arab Emírségeknek. A pénzügyminisztérium  létrehozott egy ügynökséget, amely az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat folytatja le a közel-keleti országgal. Az még nem világos, hogy Iszlámábád az üzemeltetési jogokat adja át vagy eladja a kikötőt Abu-Dzabinak.

Fishing boats are moored at Karachi port as a part of precautionary measures before the due onset of cyclone, in Karachi on June 14, 2023. More than 40,000 people have been evacuated across India and Pakistan as a cyclone approaches their coast, officials said on June 13, with gales of up to 150 kilometres per hour predicted. (Photo by ASIF HASSAN / AFP)PAKISTAN-CYCLONE-WEATHER
Karacsi az ország legnagyobb városa és legfontosabb kikötője.
Fotó: AFP

Az ügylet az első lehet a tavaly elfogadott jogszabály alapján, amely felhatalmazza a gazdasági válsággal küzdő kormányt, hogy vészhelyzeti megoldásokkal jusson pénzhez. Az Arab-tenger északi részén, az Ománi-öböltől keletre fekvő Karacsi az ország legnagyobb kikötője, amely az ország rakományának mintegy 60 százalékát kezeli. Az arab olajmonarchia valószínűleg a Pakisztánnal való logisztikai kapcsolatokat kívánja erősíteni a lehetséges üzlet révén – írja a Nikkei Asia.

Ugyanis az Ománi-öbölre néző, az Egyesült Arab Emírségek kikötőjéből Karacsiba irányuló szállítmányok gyorsabbak és hatékonyabbak lennének, mint a Hormuzi-szoroson keresztül történő szállítás. Pakisztán gazdasága az összeomlás szélére sodródott, amiért a kormány hibás gazdaságpolitikája és külső tényezők egyaránt felelősek. Az előbbihez sorolható a korrupció és a nem hatékony adóbeszedés. Az utóbbihoz pedig a pusztító áradások, amelyek 30 milliárd dollárnyi kárt okoztak, és milliókat kellett kitelepíteni, valamint a természeti katasztrófa után az ország élelmiszer-behozatala 65 százalékkal nőtt. 

Az orosz–ukrán háború miatt Pakisztán csak drágábban tudott energiahordozókat és élelmiszereket vásárolni, bár már érkezik az olcsó orosz olaj. Az országot a terrorizmus is sújtja. Májusban az infláció 38 százalékos volt, a jegybank pedig 21 százalékra emelte az alapkamatot, ami a legmagasabb Ázsiában. A pénzügyi és humanitárius válság pedig egyre súlyosabb, miután a devizatartalék 4 milliárd dollár alá csökkent, ami mindössze egyhavi importfedezetére lenne elegendő.

Iszlámábád tavaly óta vár a több milliárd dolláros IMF-mentőcsomagra, ám a pénzintézet szerint a költségvetéssel még mindig súlyos problémák vannak. Az ázsiai atomhatalom végül Kínától kapott egymilliárd dolláros hitelt, valamint haladékot meglévő tartozásaira, viszont ez csak átmenetileg oldja meg a problémákat. Pakisztánnak több mint 20 milliárd dollárra lesz szüksége ahhoz, hogy a következő pénzügyi évben teljesíteni tudja külföldi adósságkötelezettségeit, így nem meglepő, hogy már a kikötők átadása is felmerült.

Tovább zsugorodott a csődbe jutott Srí Lanka gazdasága

Srí Lanka tavaly vált fizetésképtelenné, miután a koronavírus-járvány padlóra küldte a turizmust, valamint a kormány számtalan hibás gazdasági döntést hozott, például rosszkor csökkentette az adókat és betiltotta a műtrágya használatát. Az idei első negyedéves adatok alapján a gazdaság továbbra sincs jó állapotban, az első negyedévben 11,5 százalékkal zsugorodott éves szinten. A központi bank szerint a GDP idén 2 százalékkal zsugorodik, míg a Nemzetközi Valutaalap 3 százalékkal számolt: a friss adatok szerint a visszaesés nagyobb lehet az idén.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.