Számos egyéb téma után az Európai Számvevőszék ezúttal az akkumulátorgyártással kapcsolatos iparpolitikájáról tesz közzé jelentést, amely kiemelt érdeklődésre tarthat számot Magyarországon, hiszen az elektromos autók és a hozzájuk szükséges alkatrészek előállítása stratégiai területe a magyar kormányzati politikának is.

Charging,Plug,In,An,Electric,Car,With,Flag,Of,The
Németország, EU, elektromos autó
Az elektromos autókra való átállás stratégiai jelentőségű a hosszú távú zöldcélok miatt.
Fotó: Shutterstock

Az Európai Számvevőszék igen aktív mostanság, sorra teszi közzé a jelentéseit. Tavasz óta vizsgálta és összegző elemzést írt az alábbiakról:

  • a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos fő helyreállítási alapról, a helyreállítási és rezilienciaépítési eszközről (RRF),
  • a mezőgazdasági és kohéziós alapokról,
  • az intermodális árufuvarozásról,
  • a mezőgazdasági logisztikáról és élelmiszerpiacról,
  • a szomszédsági, fejlesztési és nemzetközi együttműködési eszközről, a Globális Európáról.

Most az elektromos autókhoz szükséges akkumulátor-előállítás és -fejlesztés témakörében kutakodott, abban a témában, amely a magyar kormányzat számára az egyik legfontosabb.

Meddig lesznek benzines és dízelautók?

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter számos alkalommal nyilatkozott már arról, hogy

Magyarország nemcsak Európában, hanem világszinten is tényező kíván lenni az akkugyártás terén, ezáltal is összekötve a Keletet az autótervező Nyugattal.

Legutóbb a japán Denso kapacitásbővítését jelentették be, Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter pedig dél-koreai nagyvállalatok vezetőjével egyeztetett a témában.

Az Európai Számvevőszék a mostani jelentés délutáni közzététele előtt előrebocsátott néhány sarokpontot. Ezek közül az egyik természetesen, hogy Európa-szerte újabb és újabb akkumulátorgyárakat hoznak létre – erre ékes példa többek között hazánk –, amelyek termékeire égető szükség van, hiszen a szándékok szerint 2035-től betiltják az új benzines és dízelautók értékesítését.

Hányan dolgoznak az autógyártó-iparban?

Az akkumulátorok egyenesen stratégiai jelentőségű váltak az EU számára, mivel szerepet játszanak az e-autókra átállás révén a közép- és hosszú távú zöldcélok elérésében, valamint a jelenleg mintegy 3,5 millió főt foglalkoztató gépjármű-gyártóipar versenyképességének biztosításában is. 

Application,For,A,Digital,Tablet,For,Wireless,Diagnostics,And,Analysis
Magyarország autóhidat kíván alkotni Kelet és Nyugat között.
Fotó: Shutterstock

Az unió ezért ruház be jelentős összegeket az akkumulátor-értékláncába, illetve hogy felszámolhassa vagy legalább mérsékelhesse függését a külföldi gyártóktól. Mindezek érdekében fogadták el 2018-ban a cselekvési tervet, amely a hivatalos megfogalmazás szerint

azt tűzte ki célul, hogy Európa globális vezető szerepet töltsön be a fenntartható akkumulátorgyártás és -használat terén.

Mikor jön a jelentés?

A számvevők most azt vizsgálták, az eltelt időben mennyire sikerült megfelelni az egykori terveknek. Hat országban végeztek helyszíni vizsgálatot: Németországban, Spanyolországban, Franciaországban, Lengyelországban és Svédországban, mivel ezekben az országokban hajtják végre a legnagyobb összegű uniós finanszírozásban részesülő akkumulátorprojekteket –, valamint Portugáliában, amely pedig a legnagyobb ismert lítiumtartalékokkal rendelkező európai ország.

Az Európai Számvevőszék jelentése – amely tehát a Magyarország és az Európai Unió számára is stratégiai fontosságú területről készült – délután 17 órakor lesz publikus, amikor mi is további részletekkel jelentkezünk.