Ázsia leggazdagabb üzletembere, Mukesh Ambani újabb merész tervvel tör borsot versenytársai orra alá. Mobilszolgáltató társasága, a Reliance Jio az indiai falvakat veszi célba 12 dolláros, 4G-képes telefonjaival, felváltva a vidéken ma is életképes de elavult 2G-s technológiát. 

Jio,Logo,Display,On,A,Smartphone,With,The,Blue,Background.
Jio Logo display on a smartphone with the blue background. JUL 15, 2020: Bangalore, India.
Amíg a Jio lefelé igazítja mobiltarifáit, riválisai árat emelnek.
Fotó: Mercurious

A Jio évi 20-22 milliós ütemben tudná bővíteni előfizetői bázisát, következő üzleti évében ezzel 2-3 százalékkal tudja növelni bevételét és üzemi eredményét – az utóbbit már a Jefferies elemzői számolták ki, ahogy azt is, hogy a Jio vidéki terjeszkedésével párhuzamosan helyi riválisának, a Bharti Airtelnek 1-2 százalékkal csökkenhet a nyeresége. 

Jelenleg nagyjából 250 millióan használnak vidéken mezei mobiltelefont, ezeket cserélné le a Jio fapados okostelefonokra, 

amelyek az internethez csatlakoztatva hatalmas lehetőségeket nyitnak meg a használójuknak. Amiből persze a szolgáltató profitál, a különböző applikációk telepítésével és a pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés megkönnyítésével. Aki tehát ezen a terepen előbb lép, az nagyot szakíthat. 

A Bharti Airtelnek van a legtöbb veszítenivalója, a 2G-képes mobiltelefont használók 54 százaléka vele áll szerződésben. Lett is némi ijedség a befektetők körében, a Bharti Airtel és a Vodafone Idea árfolyama kedden 2-3 százalékos mínuszban mozgott a mumbai tőzsdén, de a Jiót magában foglaló Reliance Industries csoport részvényárfolyama sem remekelt, 1 százalékos mínuszban járt a kereskedés utolsó óráiban.

Részesedések az indiai mobilpiacon 2022
 

A helyzet meglehetősen képlékeny a világ legnépesebb államának telekom piacán, ahol rendkívül erős a verseny a helyi szereplők között. A Kotak Institutional Equities elemzői szerint ez még intenzívebbé válhat, mivel a Bharti Airtel és a Vodafone Idea a belépő szintű csomagjainak tarifáin jelentőset emelt, míg a Jio az ellenkező irányba tett lépéseket.

A meglepő húzások nem idegenek a Jiótól, a cég amellett, hogy a tarifaversenyt diktálja, új csomagjával a streamszolgáltatásban hadüzenetet küldött riválisainak, a Netflixnek és a Disney-hez tartozó Hotstarnak. Platformja,

a JioCinema évi 999 rúpiába, azaz négyezer (!) forintba kerülő prémiumszolgáltatást indított, a többi között a Warner Brothers és az HBO tartalmait felhasználva. 

Mukesh Ambani platformja eddig ingyen elérhető krikettközvetítéseiről volt híres, ezek továbbra is megtekinthetők lesznek előfizetés nélkül is. A JioCinema látogatottsága a bővítéssel 213 millióra nőtt, ezzel a 19. legnagyobb forgalmú indiai applikáció lett, és az online televíziózás, illetve a streamingszolgáltatók kategóriájában egyedül a YouTube tudta megelőzni.

Reliance Industries 42nd Annual General Meeting
Chairman and Managing Director of Reliance Industries Mukesh Ambani arrives for 42nd Annual General Meeting in Mumbai, India on 12 August 2019. (Photo by Himanshu Bhatt/NurPhoto) (Photo by Himanshu Bhatt / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Mukesh Ambani, a Reliance tulajdonosa megvédené az indiai távközlési piacot Elon Musktól.
 Fotó: Himanshu Bhatt / AFP

Ambani vidéki okostelefonos offenzívájához a készülékeken kívül internet hozzáférés is szükséges; a témában az indiai üzletember bajuszt akasztott Elon Muskkal, aki a Starlink műholdas rendszerével fedné le a szubkontinenst, ennek elindításához viszont előbb a frekvenciákra is szüksége lenne. 

A frekvencia természeti erőforrás, az adott állam kormány rendelkezik felette, így annak elosztási módja is az ő privilégiuma. Musk az szeretné kijárni, hogy a nemzetközi gyakorlatban inkább alkalmazott megoldással, vagyis a használati engedélyek kiadásával jussanak frekvenciához az internetszolgáltatásban érdekeltek, míg Ambani Reliance csoportja az árveréses eljárást támogatja. 

Szerintük a versenyegyenlőség ezt diktálja, a helyi távközlési szolgáltatók kerülnének hátrányba, ha a kész, saját műholdas infrastruktúrával rendelkező Starlink bezsebelné az engedélyeket. Muskék azzal vágtak vissza, hogy a sokszereplős aukciós megoldás magasabb költségeket eredményez, ami a felhasználónak sem jó, emellett a földrajzi lefedettségben is különbségek lennének.

Starlink satellites, illustration
Illustration of SpaceX's Starlink network of satellites. (Photo by MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRA / SPB / Science Photo Library via AFP)
A Starlink 2021-ben egyszer már kihúzta a gyufát Indiában, most újra próbálkozik.
Fotó: Mark Garlic / Science Photo Libra

Mindkét fél erősen lobbizik Narendra Modi elnöknél, döntés még nincs az ügyben. A piac hatalmas, a Deloitte becslései szerint évi 36 százalékos ütemben növekedve 2030-ra elérheti az 1,9 milliárd dolláros éves bevételt. Az indiai Koan Advisory megszondáztatta a kérdésben az indiai érintetteket, eszerint

64 válaszadóból 48 tartotta a követendőnek az engedélyezést, 12-en az árverés mellett kardoskodtak, a többiek semlegesek voltak. 

Ambani számára a piacvezetői státusz megőrzése és erősítése is fontos szempont, s úgy véli, jobb távol tartani Muskot ettől a piactól, gyártson inkább kocsikat. A Reliance Jio már 439 millió távközlési felhasználóval rendelkezik, amivel piacvezetőnek számít Indiában, az ország szélessávúinternet-piacán 25 százalékos a részesedésével szintén ő áll az első helyen.