Ázsia leggazdagabb üzletembere, Mukesh Ambani újabb merész tervvel tör borsot versenytársai orra alá. Mobilszolgáltató társasága, a Reliance Jio az indiai falvakat veszi célba 12 dolláros, 4G-képes telefonjaival, felváltva a vidéken ma is életképes de elavult 2G-s technológiát.

Fotó: Mercurious
A Jio évi 20-22 milliós ütemben tudná bővíteni előfizetői bázisát, következő üzleti évében ezzel 2-3 százalékkal tudja növelni bevételét és üzemi eredményét – az utóbbit már a Jefferies elemzői számolták ki, ahogy azt is, hogy a Jio vidéki terjeszkedésével párhuzamosan helyi riválisának, a Bharti Airtelnek 1-2 százalékkal csökkenhet a nyeresége.
Jelenleg nagyjából 250 millióan használnak vidéken mezei mobiltelefont, ezeket cserélné le a Jio fapados okostelefonokra,
amelyek az internethez csatlakoztatva hatalmas lehetőségeket nyitnak meg a használójuknak. Amiből persze a szolgáltató profitál, a különböző applikációk telepítésével és a pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés megkönnyítésével. Aki tehát ezen a terepen előbb lép, az nagyot szakíthat.
A Bharti Airtelnek van a legtöbb veszítenivalója, a 2G-képes mobiltelefont használók 54 százaléka vele áll szerződésben. Lett is némi ijedség a befektetők körében, a Bharti Airtel és a Vodafone Idea árfolyama kedden 2-3 százalékos mínuszban mozgott a mumbai tőzsdén, de a Jiót magában foglaló Reliance Industries csoport részvényárfolyama sem remekelt, 1 százalékos mínuszban járt a kereskedés utolsó óráiban.

A helyzet meglehetősen képlékeny a világ legnépesebb államának telekom piacán, ahol rendkívül erős a verseny a helyi szereplők között. A Kotak Institutional Equities elemzői szerint ez még intenzívebbé válhat, mivel a Bharti Airtel és a Vodafone Idea a belépő szintű csomagjainak tarifáin jelentőset emelt, míg a Jio az ellenkező irányba tett lépéseket.
A meglepő húzások nem idegenek a Jiótól, a cég amellett, hogy a tarifaversenyt diktálja, új csomagjával a streamszolgáltatásban hadüzenetet küldött riválisainak, a Netflixnek és a Disney-hez tartozó Hotstarnak. Platformja,
a JioCinema évi 999 rúpiába, azaz négyezer (!) forintba kerülő prémiumszolgáltatást indított, a többi között a Warner Brothers és az HBO tartalmait felhasználva.
Mukesh Ambani platformja eddig ingyen elérhető krikettközvetítéseiről volt híres, ezek továbbra is megtekinthetők lesznek előfizetés nélkül is. A JioCinema látogatottsága a bővítéssel 213 millióra nőtt, ezzel a 19. legnagyobb forgalmú indiai applikáció lett, és az online televíziózás, illetve a streamingszolgáltatók kategóriájában egyedül a YouTube tudta megelőzni.

Fotó: Himanshu Bhatt / AFP
Ambani vidéki okostelefonos offenzívájához a készülékeken kívül internet hozzáférés is szükséges; a témában az indiai üzletember bajuszt akasztott Elon Muskkal, aki a Starlink műholdas rendszerével fedné le a szubkontinenst, ennek elindításához viszont előbb a frekvenciákra is szüksége lenne.
A frekvencia természeti erőforrás, az adott állam kormány rendelkezik felette, így annak elosztási módja is az ő privilégiuma. Musk az szeretné kijárni, hogy a nemzetközi gyakorlatban inkább alkalmazott megoldással, vagyis a használati engedélyek kiadásával jussanak frekvenciához az internetszolgáltatásban érdekeltek, míg Ambani Reliance csoportja az árveréses eljárást támogatja.
Szerintük a versenyegyenlőség ezt diktálja, a helyi távközlési szolgáltatók kerülnének hátrányba, ha a kész, saját műholdas infrastruktúrával rendelkező Starlink bezsebelné az engedélyeket. Muskék azzal vágtak vissza, hogy a sokszereplős aukciós megoldás magasabb költségeket eredményez, ami a felhasználónak sem jó, emellett a földrajzi lefedettségben is különbségek lennének.

Fotó: Mark Garlic / Science Photo Libra
Mindkét fél erősen lobbizik Narendra Modi elnöknél, döntés még nincs az ügyben. A piac hatalmas, a Deloitte becslései szerint évi 36 százalékos ütemben növekedve 2030-ra elérheti az 1,9 milliárd dolláros éves bevételt. Az indiai Koan Advisory megszondáztatta a kérdésben az indiai érintetteket, eszerint
64 válaszadóból 48 tartotta a követendőnek az engedélyezést, 12-en az árverés mellett kardoskodtak, a többiek semlegesek voltak.
Ambani számára a piacvezetői státusz megőrzése és erősítése is fontos szempont, s úgy véli, jobb távol tartani Muskot ettől a piactól, gyártson inkább kocsikat. A Reliance Jio már 439 millió távközlési felhasználóval rendelkezik, amivel piacvezetőnek számít Indiában, az ország szélessávúinternet-piacán 25 százalékos a részesedésével szintén ő áll az első helyen.