Felboríthatják a globális gázellátás törékeny egyensúlyát, és ismét megemelhetik a fogyasztói árakat az esetleges, akár hónapokig tartó sztrájkok az egyik legnagyobb termelőnél, Ausztráliában. A nagykereskedelmi ár máris megugrott, az egyeztetés a héten folytatódik a szakszervezetekkel.

This picture shows the tanker boat "Lalla Fatma N'Soumer" being unloded and delivering LNG (Liquefied Natural Gas) to the uploading dock of Cavaou terminal in Fos-sur-Mer, on June 22, 2023. Cavaou methane terminal, owned by Engie and operated by Elengy, subsidiary company of GRDF, has experienced record activity since the war in Ukraine started. Liquefied Natural Gas mainly comes from Algeria and Qatar, before being regasified there and injected into the network. 25% of the gaz consumed in France arrives here by tanker boats. (Photo by CLEMENT MAHOUDEAU / AFP)
A sztrájk miatt egy hónap alatt 44 tankernyi szállítmány eshet ki.
Fotó: AFP

A munkabeszüntetések a Chevron és a Woodside Energy három üzemét érintik, amelyek a világ cseppfolyósítottgáz- (LNG) ellátásának a tizedét biztosítják. A tulajdonosok több milliárd dollárt kerestek a tavalyi rekordmagas gázárakon, amiből most szeretnének látni valamit a munkavállalók is.

„A sztrájk olyan időszakban jöhet, amikor a gázpiac egyébként is bizonytalan, annak ellenére, hogy az árak csökkentek, és viszonylag alacsony szinten vannak a közelmúlthoz képest” – nyilatkozta a Bloombergnek Oystein Kalleklev, az óceánjáró gáztankereket birtokló és üzemeltető oslói Flex LNG vezérigazgatója.

A nagyságrend érzékeltetéséhez elég megemlíteni, hogy 

az érintett ausztrál LNG-kapacitás valamivel több, mint két és félszerese a texasi Freeporténak,

amely nyolc hónapra leállni kényszerült egy tavaly júniusi robbanás és az azt követő tűz miatt, alaposan megzavarva a piacokat.

 

Ugyanez a kockázat az idén télen is, különösen Európa veszélyeztetett, és a nagy energetikai vállalatok vezetői az utóbbi hetekben már figyelmeztettek is, hogy egy esetleges hideg tél és váratlan üzemszünetek áramhiányt okozhatnak.

Ázsia azonban közvetlenül még kitettebb az ausztrál LNG-nek, és egy esetleges verseny a kevesebb gáz megszerzéséért ismét az egekbe röpítheti a fogyasztók számláit mind a két kontinensen. Japán, Thaiföld és Tajvan az idén a vásárolt LNG negyedét az érintett három üzemből kapta, és onnan származik a kínai 14, valamint a szingapúri 28 százaléka is. A vásárlók kénytelenek lehetnek az azonnali piacon beszerezni a kieső mennyiséget.

Ez azonban nem lesz könnyű, mert az ellátás korlátozott. Az orosz LNG-export csökkent az elmúlt hetekben a két legnagyobb üzem karbantartási munkálatai miatt. Trinidad és Tobago egyik gyára is szinte egész augusztusban kiesik hasonló okok miatt.

ROTTERDAM - An LNG (liquefied natural gas) tanker in the Princess Arianehaven in the port of Rotterdam. ANP KOEN VAN WEEL netherlands out - belgium out (Photo by Koen van Weel / ANP MAG / ANP via AFP)
Európa és Ázsia versenyezni fog az LNG-ért.
Fotó: AFP

Egyiptom szinte a teljes kivitelt leállította, hogy a forróság miatt képes legyen kielégíteni a hazai igényeket, a nigériai ellátás pedig a régóta meglévő problémák miatt bizonytalan. További karbantartási munkálatok várhatók a harmadik negyedévben is, többek között egy ausztrál üzemben.

A legkézenfekvőbb alternatíva a hoppon maradt vevők számára nyilvánvalóan az Egyesült Államok, a világ legnagyobb és legrugalmasabb LNG-termelője.

Ott azonban éppen hurrikánszezon van, amely ugyan eddig megkímélte az LNG-export központját, a Mexikói-öböl térségét, de ez várhatóan nem marad így sokáig. Amerikai meteorológusok előrejelzése szerint ugyanis egyre nő az esélye, hogy az óceán felszíni hőmérsékletének emelkedése miatt szokatlanul aktív lesz az idei hurrikánszezon az Atlanti-óceánon.

CHINA-HAINAN-OFFSHORE L(211121) -- HAIKOU, Nov. 21, 2021 (Xinhua) -- Aerial photo taken on Nov. 20, 2021 shows a berthed ship being filled with liquefied natural gas (LNG) at an LNG filling station in Macun port of Chengmai County, south China's Hainan Province. The offshore LNG filling station, built and operated by China National Offshore Oil Corporation (CNOOC) Gas & Power Group, opened for operation on Saturday in Macun port of Hainan Province. (Xinhua/Yang Guanyu) (Photo by Yang Guanyu / XINHUA / Xinhua via AFP)NG FILLING STATION (CN)
A kínai import 14 százaléka érkezett az érintett három ausztrál üzemből.
Fotó: AFP

„Az amerikai terminálok nem lesznek képesek gyorsan további gázmennyiségek cseppfolyósítására” – hangsúlyozta Andrei Belyi, a tallinni energetikai tanácsadó Balesene OÜ vezérigazgatója.

Claudio Steuer, a SyEnergy Consulting igazgatója szerint az egy hónapig tartó sztrájk a három ausztrál üzemben hárommillió tonnás – 44 szállítmány – kiesést jelenthet. „Egy szűk LNG-piacon ez az európai és az ázsiai árindexet is felfelé nyomhatja, mivel a legfontosabb regionális piacok versenyeznek a korlátozott kínálatért. A kereskedők számára ez maga a Nirvána, hiszen senki sem tudja, hol lesz a tényleges plafonja” – vélekedett.