Németországban 75 százalékkal megugrott a Kínából származó járművek és járműalkatrészek behozatala, míg a Kínába irányuló német autóipari több mint ötödével, egészen pontosan 21 százalékkal csökkent, ami rávilágít a legnagyobb európai autógyártó központ előtt álló növekvő kihívásokra – áll a Német Gazdasági Intézet (IW) pénteken publikált jelentésében.

A man polishes a Seal car of Chinese car maker BYD at the International Motor Show (IAA) in Munich, southern Germany, on September 4, 2023. Germany's IAA MOBILITY auto show, one of the world's largest, will be open for the public from September 5 to 10, 2023 and showcase all car-related topics. (Photo by CHRISTOF STACHE / AFP)
Az egyik legsikeresebb kínai gyártó, a BYD modellje a müncheni autókiállításon. Fotó:  Christof Stache / AFP

A felmérés szerint idén több kínai autómárka is belépett a német piacra, számuk már nyolcra nőtt.

Érdemes azonban megjegyezni, hogy ezek a márkák még mindig csak nagyjából az 1,5 százalékát teszik ki a Németországban eladott járműveknek.

A német export visszaesését pedig részint az magyarázza, hogy a gyártók évek óta termelésük egyre nagyobb hányadát helyezik át Kínába, és jelenleg már a korábban ez alól kivételt képező prémiumkategóriában is – tették hozzá a tanulmány szerzői, Jürgen Matthes és Thomas Puls.

A jelentést alig néhány nappal azután tették közzé, hogy az Európai Bizottság bejelentette, vizsgálatot indít annak megállapítására, hogy szükséges-e büntetővámot kivetni a kínai elektromos járművekre az európai uniós gyártók védelmében. A kínai autóipar ugyanis a bizottság szerint jelentős állami támogatásban részesül.

Németország, amelyet a többi nyugati országban hajlamosak egyfajta gyenge láncszemnek tekinteni a Kínától való gazdasági függetlenedésre irányuló törekvésekben, az elmúlt évben szintén csökkenteni kezdte függőségét.

Az IW tanulmánya is arra utal, hogy a Kínából származó német importnak az év első felében bekövetkezett összesen 17 százalékos csökkenése is a függőség fokozatos csökkentésére utal.