Németországban 75 százalékkal megugrott a Kínából származó járművek és járműalkatrészek behozatala, míg a Kínába irányuló német autóipari több mint ötödével, egészen pontosan 21 százalékkal csökkent, ami rávilágít a legnagyobb európai autógyártó központ előtt álló növekvő kihívásokra – áll a Német Gazdasági Intézet (IW) pénteken publikált jelentésében.
A felmérés szerint idén több kínai autómárka is belépett a német piacra, számuk már nyolcra nőtt.
Érdemes azonban megjegyezni, hogy ezek a márkák még mindig csak nagyjából az 1,5 százalékát teszik ki a Németországban eladott járműveknek.
A német export visszaesését pedig részint az magyarázza, hogy a gyártók évek óta termelésük egyre nagyobb hányadát helyezik át Kínába, és jelenleg már a korábban ez alól kivételt képező prémiumkategóriában is – tették hozzá a tanulmány szerzői, Jürgen Matthes és Thomas Puls.
A jelentést alig néhány nappal azután tették közzé, hogy az Európai Bizottság bejelentette, vizsgálatot indít annak megállapítására, hogy szükséges-e büntetővámot kivetni a kínai elektromos járművekre az európai uniós gyártók védelmében. A kínai autóipar ugyanis a bizottság szerint jelentős állami támogatásban részesül.
Németország, amelyet a többi nyugati országban hajlamosak egyfajta gyenge láncszemnek tekinteni a Kínától való gazdasági függetlenedésre irányuló törekvésekben, az elmúlt évben szintén csökkenteni kezdte függőségét.
Az IW tanulmánya is arra utal, hogy a Kínából származó német importnak az év első felében bekövetkezett összesen 17 százalékos csökkenése is a függőség fokozatos csökkentésére utal.