A nemzetközi gyártók számára itt az ideje, hogy magasabb fokozatra kapcsoljanak Kínában, vagy csökkentsék a veszteségeiket, miután a világ legnagyobb autópiacát egyre jobban leuralják a helyi feltörekvő márkák; ugyanazok, amelyek most a nyugati utakat is elkezdték feltölteni a saját elektromos járműveikkel – írta a Reuters.

CHINA-SHAANXI-XI'AN-BYD-PRODUCTION RESUMPTION (CN)
(200225) -- XI'AN, Feb. 25, 2020 (Xinhua) -- Workers work on the assembly line at a factory of vehicle manufacturer BYD Auto in Xi'an, northwest China's Shaanxi Province, Feb. 25, 2020. The Xi'an plant of BYD Auto has resumed production amid epidemic prevention and control efforts. (Xinhua/Liu Xiao) (Photo by Liu Xiao / XINHUA / Xinhua via AFP)
Fotó: AFP

A világ legnagyobb autógyártóinak a napokban tett bejelentései azt mutatják, hogy az iparág szereplői eltérő utakat választanak: míg néhány német márka és a General Motors (GM) az új elektromos járművek (EV) fejlesztésére fogad, addig a Toyota és társai inkább költségcsökkentő üzemmódra váltanak.

Az ágazat egyre kevésbé ért egyet abban, miként lehetne kezelni a kínai gyártók térnyerését, amelyek már nemcsak a hazai piacon, hanem a nyugati országokban is egyre erősebbek.

A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai alapján ugyanis a kínai márkák most először lettek piacvezetők, és 2023 első felében 53 százalékos részesedésre tettek szert – a jelenlegi trendek alapján pedig ez a növekedés folytatódni fog.

A globális autógyártók, amelyek évekig uralták a piacot kínai állami partnereikkel együtt, csak lassan tudnak versenyképes ajánlatokkal megjelenni az elektromos járművek gyorsan növekvő piacán. A Tesla volt az egyetlen külföldi vállalat, amely sikeresen meg tudta tartani a részesedését az első fél évben, úgy, hogy a legnagyobb gyára Kínában van, a helyi vállalatok ellen pedig agresszív árháborút folytatott.

Míg a Tesla sikerrel járt, a stratégiájának súlyos következményei voltak más nyugati vállalatok számára: a kínai árrésre a verseny miatt hatalmas nyomás nehezedik, amelyre egyes gyártók – például a Toyota és a Mitsubishi – kénytelenek voltak termeléscsökkentésekkel és elbocsátásokkal válaszolni.

A japán vállalatok megpróbálják átvészelni az árháborút, de ezt nem mindenki teheti meg. Azok a márkák, amelyeknek a mostani veszteséges időszak előtt az eladásaik egyharmada Kínából származott, kénytelenek lesznek megemelni a tétet

– mondta Csang Jale, a sanghaji székhelyű Automotive Foresight tanácsadó cég ügyvezető igazgatója. A Volkswagen és a GM is ezek között van, és valószínűleg foggal-körömmel fognak küzdeni a kínai piacért.

 

A Volkswagen, amelyet 2022 végén megelőzött a kínai BYD, szerdán két megállapodást jelentett be, amelyek célja pozícióinak megerősítése Kínában: szerződést kötött a kínai Xpeng autógyártóval, hogy 2026-tól két új modellt építsenek annak szoftverével, valamint tervezi, hogy kínai partnerével, a SAIC-kal közösen új Audi modelleket és platformot fognak kifejleszteni.

Ezzel párhuzamosan a GM, amely az első fél évben 9 százalékos visszaesést tapasztalt a Buick, Chevrolet és Cadillac modellek eladásaiban a kínai piacon, az Ultium platformon kifejlesztett EV-kkel akarja visszaszerezni a régi helyét, ráadásul a meglévő modelljeinek is elkezdte meredeken csökkenteni az árát.

Az árháború azonban kínai EV-gyártók árrését is csökkentette, és sokan továbbra is veszteségesek. A nagyobb tőkével rendelkező külföldi gyártók ezt kihasználhatják, és hosszú távon győzhetnek – ha kitartanak az árháború mellett.

A Kínáért folytatott háború alatt azonban a hazai piac is veszélybe került. Az Inovev tanácsadó cég adatai szerint 2022-ben a kínai autógyártók részesedése az európai EV-piacon 9 százalék volt, közel kétszerese az előző évinek. És az ütem egyre gyorsul.

A megfizethető árú EV-k gyártása világszerte prioritássá vált az autóipar számára, mivel a tisztább autózásra való átállás költségesebb volt. Itt az olyan kínai gyártók, mint a BYD és a SAIC, előnybe kerültek, a korai befektetéseik után most alacsonyabb munkaerőköltségekkel és a helyi akkumulátorbeszállítókkal dolgoznak, az áraik pedig vonzók lehetnek az európai vásárlók számára.

A nyugati gyártók egy közelgő „invázió” miatt aggódnak Európában, és sok vállalat a kínai térnyerés helyett inkább a hazai front védelmét választotta.

A francia Renault például bejelentette, hogy az elektromos modelljeinek a gyártási költségeit 40 százalékkal fogja csökkenteni, és jelenleg az Európai Unióval tárgyal, hogy a fogyasztók további engedményeket kapjanak az EV-k vásárlásakor.

Carlos Tavares, a Stellantis autóipari konszern vezérigazgatója szerint az európai árháború „rendkívül brutális” lesz, épp ezért a nyugati gyártóknak ugyanazokat a fegyvereket kell bevetniük, mint a kínai riválisaiknak.

Az alkatrészeket olcsóbb országokból kell beszerezniük, és olyan akkumulátorbeszállítókkal kell partnerséget kötniük, amelyek a legjobb kombinációt kínálják az energia, a költség és a súly tekintetében. A saját költségeinkkel kell biztosítanunk, hogy továbbra is nyereséget termeljünk, a középosztály számára megfizethető árakkal

– mondta Tavares.

Maga alá gyűrte a Tesla a teljes német autóipart

Egyelőre nem nagyon kell hátrafelé tekingetnie a Teslának, német riválisai ugyanis magukkal vannak elfoglalva: épp az elektromos átállást próbálják minél hatékonyabban menedzselni. Szakértők szerint az évtized közepétől, az új közös platformok megjelenésétől lehet a német autóipar feltámadására számítani.