A franciák meggátolnák a többi uniós tagállam törekvését, hogy átmenetileg felfüggesszék az elektromos járművek kereskedelmében vám bevezetését a britek és az EU között, bár ez saját autógyártóiknak több milliárd eurós veszteséget okozna, és előnyös helyzetbe hozza a kínai márkákat.

Selective,Focus,Of,Electric,Car,Lithium,Battery,Pack,And,Wiring
Az akkumulátorokon múlik az európai autógyártás versenyképessége.
Fotó: Smile Fight

A francia kormány nem akarja késleltetni a Brexittel összefüggő vámok bevezetését, egyrészt el szeretné kerülni a látszatát is annak, hogy a briteknek engednének, másrészt szerinte a lépéssel az EU-ban zajló s tervezett akkumulátorgyártási beruházások szenvednének hátrányt (és késést) – értesült a Bloomberg az ügyhöz közel álló forrásoktól. 

A párizsi ódzkodás súlyos károkat okozna a részben francia állami tulajdonban lévő Renault-nak, valamint az Opel, a Citroen és a Peugeot tulajdonosának, a Stellantisnak. Az uniós tagállamok többsége – Németország vezetésével – ugyanakkor támogatná a vámok bevezetésének elhalasztását.

A 4,3 milliárd eurós kérdés

A tét hatalmas, hiszen a jövő évtől az Egyesült Királyság és az EU között forgalmazott elektromos meghajtású járművekre 10 százalékos vámtarifa lépne életbe – ha az autók értékének kevesebb mint 45 százaléka származik a régióból, ahogyan azt a Brexit utáni megállapodások előírják. 

Az európai autógyártók három évvel szeretnék elcsúsztatni a tervezett vám bevezetését, hogy több idő álljon rendelkezésükre a régió akkumulátorellátási láncának fejlesztéséhez. Az iparág szerint a lépés 4,3 milliárd euróba (4,5 milliárd dollár) kerülhet az ágazatnak a következő három évben, és a kínai versenytársaknak kedvezne. A gond csak az, hogy 

a villanyautók értékének nagyjából 35-45 százalékát az akkumulátor adja, 

amely készen vagy alkatrészként vagy nyersanyagként érkezik Európába. Az öreg kontinens importját a kínai gyártók dominálják, s gyakorlatilag esélytelen, hogy ilyen rövid idő alatt felfutna az európai gyártás. Vagyis életbe lépnének a vámok, így a távol-keleti olcsó s az európai terhek miatt relatíve még olcsóbbá váló konkurencia jut előnyhöz – még a rá is vonatkozó 10 százalékos vám mellett is. 

Akkumulátorgyártók piaci részesedése
 

A diplomáciai kérdésekben általában igen finnyás franciák most attól tartanak, hogy a halasztás engedélyezése azt a politikai üzenetet közvetítené, hogy egy ország (jelen esetben az Egyesült Királyság) az EU egységes piacáról való kilépés belpolitikai előnyeit költségek nélkül is megkaphatja. 

Az amerikai hírügynökség ugyanakkor úgy értesült, hogy a tárgyalásokon részt vevő felek még bíznak abban, hogy az év vége előtt létrejöhet a megállapodás. 

Úgy látszik, Párizs azért mégsem olyan finnyás, ha a saját érdekeiről van szó,

a háttérben feltehetően kőkemény alkudozások zajlanak a francia gyártók helyzetbe hozásáról a németekkel szemben. Egy, a tárgyalásokon közkézen forgó dokumentum szerint a Kínából származó brit megugrott, és a 10 százalékos vám ellenére tavaly az eladások mintegy harmadát tette ki. Ha az európai járművek után ugyanezt a vámot fizetnék, gyakorlatilag kiáraznák magukat a piacról.

A bizottság is megosztott

A kérdés megosztja az Európai Bizottságot is. Thierry Breton, az EU belső piacért felelős biztosa – aki egyébként francia – a The Guardian című lapnak azt nyilatkozta, hogy az EU nem fogja megváltoztatni a Brexit-megállapodást csak az autóipar kedvéért. 

Valdis Dombrovskis kereskedelemért felelős biztos viszont a német Frankfurter Allgemeine Zeitungnak reményét fejezte ki, hogy sikerül elhalasztani (a tervek szerint három évvel) a vámok életbe léptetését, hiszen ez korántsem jelentené a Brexit-megállapodások újratárgyalását. Dombrovskis egyértelművé tette, hogy

ha az EU és Nagy-Britannia bevezeti a vámokat egymással szemben, az senkinek nem lenne jó – kivéve Kínát.

Az elmúlt hetekben az európai autógyártók legnagyobb lobbicsoportja,  az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) igyekezett egyre nagyobb nyomást gyakorolni a döntéshozókra, főleg a franciákra. Azzal érveltek, hogy a vámok bevezetése három év alatt 480 ezer autóval csökkentheti a régió termelését.  Az ACEA igyekszik más érdekelt feleket, így például a nagy európai akkumulátorgyártókat és a német szakszervezeteket is maga mögé állítani.

Brüsszel próbálja fellendíteni a termelést az EU-ban, különösen az Egyesült Államokban nyújtott masszív támogatások miatt, amelyek elvonják a beruházásokat Európából, valamint azért, hogy stratégiai szempontból kevésbé függjön Pekingtől. Az ellátási láncok megváltoztatása azonban időbe telik. Az autógyártók jelenleg a legtöbb elektromos autó akkumulátorát Ázsiából szerzik be. A távol-keleti gyártóknak gyakorlatilag nincs európai konkurenciájuk, és ez nem is fog pár hónapon belül megváltozni.