A német fogyasztói hangulat novemberben már a harmadik egymást követő hónapban csökken, véget vetve a reményeknek, hogy a gazdaság az év végéig fellendül – olvasható a GfK gazdaságkutató intézet jelentésében.

Customer in discount store10 October 2023, Hamburg: A customer is shopping in a discount supermarket. Photo: Markus Scholz/dpa/picture alliance/dpa | Markus Scholz (Photo by MARKUS SCHOLZ / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: AFP

A GfK fogyasztói hangulatindexe novemberben mínusz 28,1 pontra esett az előző havi mínusz 26,7 pontról, és ezzel hét hónapja a legalacsonyabb szintre zuhant. Az eredmény az elemzői előrejelzéseket is lehagyta, amelyek egy enyhébb, mínusz 26,5 pontos csökkenésre számítottak.

 

A fogyasztók megtakarítási hajlandóságának újbóli emelkedése az előző havi 8,0 pontról 8,5 pontra – több mint egy évtizede a legmagasabb értékre – erősítette a fogyasztói hangulat csökkenő tendenciáját.

A sorozatban harmadik csökkenéssel a fogyasztói hangulat év vége előtti fellendüléséhez fűzött reményeket végleg el kell temetni. A magas élelmiszerárak gyengítik a németországi háztartások vásárlóerejét, és biztosítják, hogy a magánfogyasztás idén nem lesz a gazdaság egyik pillére

– mondta Rolf Buerkl, a Nürnbergi Piaci Döntések Intézetének fogyasztási szakértője.

Év végére újabb recesszióba csúszik Németország

Európa legnagyobb gazdaságában 2024-ig nem várható élénkülés, de a növekedés ezután is gyenge marad.