A dán parlament pénteken elfogadta, hogy a légiközlekedés zöld átállásának felgyorsítása érdekében az utasoknak különadót kelljen fizetniük a nem megújuló üzemanyagot használó járatokon – írta a Reuters.

Winter weather - Munich Airport dánia
Dánia a különadóval a légiközlekedés zöld átállását támogatná.
Fotó: AFP

A kormány még novemberben javasolta azt, hogy a légi közlekedésre különadót vessenek ki, hogy ezzel finanszírozzák az iparág zöld átállását, amellyel 2030-ra minden belföldi járat 100 százalékban fenntartható üzemanyagokat használna.

A pénteki megállapodás értelmében az utasoknak Európán belül 50, középtávú járatoknál 310, az interkontinentális járatokon pedig 410 koronányi adót kell fizetniük 

– olvasható az adóügyi minisztérium közleményében. Az új rendszer fokozatosan, 2030-ig lesz bevezetve, és egyedül a dán repülőtereken áthaladó tranzitjáratok mentesülnek alóla.

A Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatal tanulmánya szerint a légiközlekedés 3,5 százalékkal járul hozzá az éghajlatváltozáshoz. Az ágazat által okozott szén-dioxid-kibocsátás 1940 és 2018 között összesen 32,6 milliárd tonnát tett ki, ami nagyjából megfelel a 2010-es teljes globális kibocsátásnak.

2021 októberében a nemzetközi légitársaságok elvállalták, hogy 2050-re kibocsátásmentessé válnak. Ezt a kötelezettségvállalást gyorsított hatékonysági intézkedések, energiaátállási kezdeményezések és innováció végrehajtásával érnék el, amit azonban a világ kormányainak és az utasoknak kell finanszírozniuk.

A 2050-ig megvalósítandó nettó szén-dioxid-kibocsátás nullára csökkentése nemcsak a légiközlekedési ágazat számára kulcsfontosságú, hanem összhangban van a Párizsi Megállapodás azon célkitűzésével is, hogy a globális felmelegedést 1,5 fokra korlátozzák.

Hatalmas összeg szükséges a légi közlekedés zölddé tételéhez

Az alternatív meghajtásra való áttérés a légi közlekedésben 2050-ig 700 és 1700 milliárd dollár közötti tőkebefektetést igényel.