Nemzetközi gazdaság

Együttműködést kötött a Bosch és a Microsoft, együtt aknázzák ki a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket

A megállapodás célja a generatív mesterséges intelligencia olyan alkalmazási lehetőségeinek kutatása, amelyek növelik a járművek kényelmét, illetve nagyobb biztonságot nyújtanak a közlekedés minden résztvevője számára.

A Bosch azon dolgozik, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazások új dimenzióját hozza el az autókba – hangsúlyozta Stefan Hartung, a Bosch igazgatóságának elnöke Berlinben, az idei Bosch Connected World AIoT-konferencián.

Qingkou Automobile Industrial Park in Fuzhou
Fotó: NurPhoto via AFP

Az elvárások szerint a generatív mesterséges intelligencia (AI) lehetővé tehetné a járművek számára az adott helyzet pontos felmérését és az ennek megfelelő reakciókat, így nagyobb biztonságot kínálhat a közlekedés résztvevői számára. Ugyancsak fokozott biztonságot vár el az utakon az idei Bosch Tech Compass, azaz a technika és a mesterséges intelligencia témaköreiben világszerte végzett, reprezentatív felmérés válaszadóinak több mint 60 százaléka is.

Sorra vesszük, mit lehet, és mit nem lehet tenni a mesterséges intelligencia segítségével

Az energiafelhasználást is optimalizálni lehet a mesterséges intelligencia segítségével.

Generatív mesterséges intelligencia a biztonságosabb közúti közlekedésért

A két vállalat várakozásai szerint együttműködésük új szintre emelheti az automatizált vezetési funkciók teljesítményét. Céljuk, hogy a generatív mesterséges intelligencia egyszerre növelje a járművek kényelmét, illetve biztonságosabbá tegye a közlekedést.

A mai vezetéstámogató rendszerek már képesek észlelni az embereket, állatokat, illetve különböző tárgyakat és járműveket, ám

a közeljövőben a generatív mesterséges intelligencia segíthet annak elbírálásában, hogy egy-egy szituáció potenciálisan balesethez vezethet-e.

A generatív mesterséges intelligencia hatalmas mennyiségű adatot használ fel az automatizált vezetés rendszereinek betanítására, lehetővé téve számukra, hogy pontosabb következtetéseket vonjanak le ezekből az adatokból. Ennek alapján a rendszer például arról is dönthetne, hogy a jármű előtt az úton feltűnő tárgy csupán egy műanyag zacskó vagy egy sérült járműalkatrész. Ez az információ azután a vezetővel folytatott közvetlen kommunikációban – például figyelmeztető jelzés megjelenítése – vagy a megfelelő vezetési manőverek – például fékezés a vészvillogó bekapcsolásával – kezdeményezésére is felhasználható.

A Bosch és a Microsoft már dolgozott együtt egy az autók és a felhő zavartalan összekapcsolására szolgáló, univerzális szoftverplatform kifejlesztésén, és nagy várakozással tekintenek az újabb közös munka elé.

Azokat a lehetőségeket kutatják, hogy a legkorszerűbb mesterséges intelligencia alapú technológiát kínálhassák ügyfeleik és az automatizált vezetést alkalmazó autóipar számára.

Az AI-keresőmotortól a gyártásig

A Bosch mesterséges intelligencia szakértői jelenleg jóval több mint 120 olyan specifikus alkalmazáson dolgoznak, amelyeket ezek az új AI-modellek nyitnak meg a vállalat munkatársai és ügyfelei előtt. Ezek közé tartozik például a szoftverprogram-kód vagy hatékony chatbotok és voicebotok generálása a technikusok, vagy a végfelhasználókkal folytatott kommunikáció támogatására. 2023 végén indult a cégen belüli mesterséges intelligencia alapú AskBosch keresőmotor, amely számos adatforráshoz – például intraneten megosztott forrásokhoz – ad gyorsabb, természetes nyelvezetű hozzáférést.

A rendelkezésre álló külső adatokon kívül az AskBosch belső adatforrásokat is igénybe vesz, a vállalat munkatársai így Bosch-specifikus információkat is kutathatnak.

A generatív mesterséges intelligencia a gyártási folyamatokat is felgyorsítja. A Bosch két németországi gyárában indítja el az első projektjeit, amelyek során generatív mesterséges intelligencia hoz létre szintetikus képeket, hogy így mesterséges intelligencia alapú megoldásokat fejleszthessenek, illetve skálázhassanak optikai ellenőrzések számára, valamint már meglévő AI-modellek optimalizálására.

A Bosch várakozásai szerint ezzel a jelenlegi hat-tizenkét hónapról mindössze néhány hétre rövidíthető az AI-alkalmazások tervezéséhez, üzembe helyezéséhez és felfuttatásához szükséges idő. A sikeres kísérleti fázist követően minden Bosch telephely számára elérhető lesz ez a szintetikus adatok előállítására kifejlesztett szolgáltatás.

 

generatív Bosch Connected World közlekedés intelligencia
Kapcsolódó cikkek