
Olyan drága a csokoládé, hogy a gyártók is más húsvéti édességeket ajánlgatnak
A nagy édességgyártók, például a Hershey és a Mondelez a csokoládé helyett más húsvéti édességeket reklámoznak, mert félő, hogy a magas árak miatt visszariadnak a vásárlók az ünnepi költekezéstől, és ez veszélyezteti a profitjukat.

Fotó: Shutterstock
Ennek máris vannak jelei, ágazati adatok szerint az Egyesült Államokban és a briteknél is visszaesett a csokoládé és más édességek „impulzusvásárlása”, így az olyan „édes” ünnepek, mint a halloween és a húsvét kiemelkedően fontossá váltak a gyártók profitja szempontjából.
A kakaó ára az elmúlt 12 hónapban megháromszorozódott a legfőbb termesztő régióban, Nyugat-Afrikában az extrém időjárási jelenségek és a babot pusztító betegség miatt, kedden májusi szállításra meghaladta a tízezer dollárt (3,6 millió forintot), amire még sosem volt példa. Mintegy 7 százalékkal drágult a cukor is – emlékeztetett tudósításában a Reuters.
Az árak csak emelkednek
A gyártók előre bejelentették, hogy az idén húsvétra is emelik az árakat , hogy ellensúlyozzák költségeik növekedését. Az időzítés azonban nem túl szerencsés, mivel a fogyasztókat egyre tudatosabb vásárlásra kényszeríti az évek óta magas infláció, és ellenállnak. Ezt igazolja, hogy a márciussal zárult egy évben a csokoládé ára az Egyesült Államokban már „csak” 10,4 százalékkal emelkedett éves összehasonlításban, míg az előző évben még 14,3 százalékkal.

Fotó: Guillaume Baptiste / AFP
A húsvét azonban a cégek reményei szerint kivétel lesz. Az Egyesült Államok a világ legnagyobb csokoládéfogyasztója, az édesipari gyártók szövetségének előrejelzései szerint az idei eladások is elérik legalább a tavalyi mintegy 5,4 milliárd dolláros szintet – igaz, elsősorban az árak emelkedése miatt, nem a mennyiségnek köszönhetően. (Egy dollár 365 forint.)
A halloween és a karácsony után a húsvét a harmadik legnagyobb alkalom az amerikaiak számára a csokoládé- és édességvásárlásra,
a közbeeső időszakokban azonban tavaly már 3,6 százalékkal kevesebbet vettek ezekből a termékekből, mint 2022-ben,
a húsvéti mennyiség viszont csak 0,1 százalékkal emelkedett.
Leváltják a csokoládét
Mivel a szülők a világ minden táján igyekeznek folytatni a hagyományokat, és édességet venni a gyerekeknek húsvétra, a gyártók igyekeznek minél több csokoládémentes alternatívát, például különféle süteményeket és gumicukrokat kínálni nekik – megfizethetőbb áron.

Fotó: Shutterstock
A szupermarketláncok pedig a profit rovására próbálják növelni az eladásokat, az Egyesült Államokban a Target és a Kroger is a tavalyinál nagyobb árengedményekkel kínálja az édességet húsvét előtt.
Áremelkedés és zsugorinfláció
A többek között az Oreót, a Cadbury, a Milka és a Toblerone csokoládékat gyártó Mondelez nem csupán az áremelést fontolgatja, hanem azt is, hogy a „mennyiség változtatásával”, vagyis zsugorinflációval ellensúlyozza a költségek növekedését.
A chicagói székhelyű multielemzők szerint valószínűleg a jövőben arra is nagyobb figyelmet fordít majd, hogy nem kakaóalapú márkákba invesztáljon, ami annál is könnyebb, mivel már most is árul édes és sós kekszeket és egyéb nassolni valókat.

Fotó: Shutterstock
Jon Cox, a Kepler Cheuvreux független európai pénzügyi szolgáltató cég elemzője szerint
a prémium csokoládét gyártók, például a Lindt valószínűleg valamivel jobban járnak,
mivel a csokoládéjukon már így is magas az árrés, ami azt jelenti, hogy százalékban kifejezve kevesebbet kell emelniük az árakon, mint a hagyományos csokoládégyártóknak.
„De még ők is tapasztalni fogják az értékesítési volumen nyomását, és ez nem lesz könnyű év számukra” – tette hozzá.




