A bakelitlemezek 32 év után visszakerültek abba a kosárba, amelynek alapján a statisztikai hivatal (Office for National Statistics – ONS) az inflációt számolja. A kosár több mint hétszáz cikket tartalmaz, és rendszeresen frissítik a leggyakrabban vásárolt termékekkel, hogy minél pontosabban tükrözze az árak alakulását.
Az idén 15 árucikket vettek ki, elsősorban olyanokat, amelyek a koronavírus-járvány alatt voltak népszerűek, mint például a kézfertőtlenítők és a sütőedények. Bekerült helyettük 16 új cikk, köztük a bakelitlemez, a gluténmentes kenyér, a légsütő és a napraforgómag.
A bakelitlemez 1992 óta nem szerepelt a kosárban, akkor a népszerűsödő CD szorította ki onnan.
– emlékeztetett a hírrel kapcsolatban a Sky News internetes oldala. Az utóbbi időben azonban ismét annyira népszerű lett – részben Taylor Swiftnek köszönhetően –, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni az alakulásának követésénél.
Taylor Swift viszi a pálmát
Az inflációs árukosarunk lenyűgöző pillanatképet ad a fogyasztói kiadások alakulásáról az évek során. Gyakran tükrözi az új technológia befogadását, de a bakelitlemezek visszatérése azt mutatja, hogy a kulturális újjáéledés is milyen hatással lehet
– hangsúlyozta közleményében Matt Corder, az ONS árügyekért felelős igazgatóhelyettese.
Tavaly 6,1 millió bakelitlemezt adtak el Nagy-Britanniában, a legtöbbet 1990 óta. A legnagyobb számban Swift 1989 Taylor’s Version című albumából, emlékeztetett a CNN.
Jo Twist, a Brit Hanglemezgyártók Szövetségének (British Phonographic Industry – BPI) vezérigazgatója szerint „teljesen természetes”, hogy a bakelitlemez „népszerű mutató” arról, mire költik az emberek a pénzüket.
„E közkedvelt formátum iránt közel két évtizede folyamatosan nő a kereslet, többek között a fiatalabb fogyasztók körében, akik ugyan naponta streamelnek, de szeretik a kedvenc zenéjüket fizikai formában is birtokolni” – nyilatkozta.
A bakelitlemez népszerűsége máshol is töretlen, az Egyesült Államokban 2022-ben már többet adtak el belőle, mint CD-ből, amire utoljára 1987-ben volt példa. A hanglemezágazat 2027-ig közel 664 millió dollárral bővülhet világszerte.
Megmutatkozik a megélhetési válság hatása
A légsütők bekerülése a kosárba a megélhetési válság hatása, mert egyre több fogyasztó próbál takarékoskodni az energiával. Az ONS adatai szerint 2021 és 2022 között több mint 30 százalékkal nők a légsütőhöz hasonló árucikkek vásárlása a szigetországban.
Népszerűbbé váltak az egészséges ételek, például a rizstészta és az olajszpré, az egészséges nassolnivalók is, ezért került be a kosárba a napraforgó- és tökmag. A grillcsirke viszont azért került ki belőle, mert a pandémia után sok szupermarket megszüntette az árusítását.
Az Egyesült Királyságban januárban 4 százalékos volt az infláció, még mindig kétszerese a jegybank által célul kitűzöttnek.