
Nagy bajban van a német ipar, főleg az autógyártás szenved – ez Magyarországot is hátráltatja
Németország megsínylette az elmúlt két évet, és a gazdasága idén is szenved: az ipari termelés júliusban éves szinten 5,3 százalékkal, havi összevetésben 2,4 százalékkal zsugorodott. Németországban a vállalatok idén sorra jelentik be a leépítéseket és a gyárbezárásokat.

A világ egyik legnagyobb járműipari beszállítójának számító ZF július végén közölte, hogy 14 ezer munkahelyet szüntet meg Németországban, mivel gyengélkedik az autóipar. A Bosch teret vesztett a versenyképesebb kínai riválisokkal szemben, emiatt a cég 2026 végéig 1200 munkavállalójától válik meg.
A Thyssenkrupp acélipari óriás szintén csökkenti a termelési kapacitását, továbbá több ezer dolgozóját tervezi kirúgni. A világ egyik legnagyobb vegyipari társasága, az 1865-ben alapított BASF a teljes gyártást áthelyezi Kínába. Az energiaintenzív ágazatban működő vállalat arra hivatkozva hozta meg döntését, hogy a
háborút követően túlságosan megdrágult a termelés Németországban.
A legnagyobb hírveréssel a Volkswagen (VW) bejelentése járt: az ikonikus autógyártó közölte, hogy a költségcsökkentés jegyében németországi üzemeket is bezárhat, pedig a 87 éves történelemmel büszkélkedő cég korábban egyetlen gyárat sem zárt be a saját országában. A Volkswagen csoport tavaly nagyjából 9 millió járművet gyártott, miközben a teljes kapacitása 14 millió.
Ez pedig értelemszerűen költségcsökkentésre kényszeríti a vállalatot. Érdemes megemlíteni, hogy a német feldolgozóipar a megrendelések hiányától szenved, és már tavaly is 70 százalékos kapacitással működött, az adatok alapján pedig idén sem várható a termelés felfutása.
Miért gyengélkedik a német ipar?
Mindez azzal magyarázható, hogy a német gazdaság elvesztette versenyképességét: az olcsó orosz energiahordozókra és a fejlett német technológiára épülő modell Európa legerősebb gazdaságává tette Németországot, azonban az orosz–ukrán háború kitörése és a konfliktus miatt bevezetett szankciók következtében mindez megszűnt.
A termelés megdrágulása a versenyképesség elvesztésével járt együtt, így az ázsiai riválisok a versenyképesebb áraikkal kiszorítják a német vállalatokat a beszállítói pozíciókból. Az Európát sújtó energiaválságból semmit nem éreztek a Távol-Keleten, az ázsiai cégek pedig kihasználják a helyzeti előnyüket.
A Volkswagennél fontos hangsúlyozni, hogy az elektromos járművek iránti kereslet visszaesése tovább szaporítja az autógyártók nehézségeit. Ennek két fő oka az e-autók magasabb ára, valamint a megfelelően kiterjedt töltőhálózat hiánya. Az e-autózás elterjedését tovább akadályozza, hogy a kormány tavaly decemberben
kivezette a villanyautók állami támogatását.
A Volkswagen olyannyira belebetegedett az elektromos átállásba, hogy az hasznot már alig hoz, a vállalatot a luxus- és a prémiumkategóriás márkák tartják a víz fölött. A Morgan Stanley elemzői pedig arra figyelmeztettek, hogy az olcsóbb kínai járművek Európán kívül tartására tett kísérletek magasan tartják az árakat, így a fogyasztók még inkább kerülik az e-autókat.
Magyar szempontból sem lényegtelen
A magas energiaárak és a gyenge külföldi kereslet miatt tavaly Németország recesszióba süllyedt az év egészét nézve, a bruttó hazai termék (GDP) 0,3 százalékkal zsugorodott. A GDP az előző év azonos időszakához képest 0,2 százalékkal csökkent az idei első negyedévben, míg a második negyedévben nulla százalékkal stagnált.
- A Bundesbank arra számít, hogy idén szerény mértékben, 0,3 százalékkal nőhet a gazdaság, amit a belső fogyasztás és az export hajthat.
- A müncheni székhelyű Ifo Intézet lefelé módosította korábbi előrejelzését: jövőre 0,9 százalékos bővülést vár a korábbi 1,5 százalék helyett. Az Ifo szerint Németország strukturális válságban van.
Az sem ad okot örömre, hogy a kiskereskedelmi forgalom gyengén alakul, éves összevetésben 0,6 százalékkal, míg havi szinten 1,2 százalékkal esett vissza áprilisban. Az előbbi esetében 2022. május óta néhány hónap kivételével folyamatos volt a mutató visszaesése.
A német gyengélkedés Magyarország szempontjából is kedvezőtlen hír, mivel Németország az első számú kereskedelmi partnerünk, tehát a gyengélkedő német ipar a magyar gazdaságot is hátráltathatja.
Tagadja a vádakat a dízelbotrány miatt bíróság elé citált volt Volkswagen-vezér
Tagadta az ellene felhozott vádakat a korábban a Volkswagen vezérigazgatójaként tevékenykedő Martin Winterkorn az ellene a dízelbotrány miatt folyó bírósági tárgyalás első napján. A cég több felső vezetőjét már korábban elítélték.


