
Jó üzlet az amerikai futball – íme, mennyit érnek a csapatok
Az amerikai amerikaifutball-ligában (NFL) szereplő 32 csapat átlagos értéke 6,5 milliárd dollár, a tulajdonosoknak azonban nem ezért bődületesen jó üzlet az Egyesült Államok legnépszerűbb sportjába fektetni. Többet számít, hogy a nyereségük mellett eltörpül az az összeg, amelyet ugyanannyi idő alatt a tőzsdén kerestek volna.

Vegyük például a Houston Texanst, amely a 11. helyen áll a CNBC klubértéklistáján átlag alatti, 6,35 milliárd dollárral. (Egy dollár 354,5 forint.) 1999-ben, amikor utoljára bővítették az NFL-t, a néha Robert McNair
600 millió dollárért vette meg a klubot, amely ma tízszer annyit ér.
McNair csak harmadennyit keresett volna, ha a pénzét azóta az S&P 500-ban fialtatja.
Ez igazán nem rossz profit egy olyan klub esetében, amely 22 szezon alatt 152 meccset nyert, 202-t elveszített, és sosem jutott be a Super Bowlba.
Nem a Texans az egyetlen bombaüzlet
A portál összeállítása szerint a legutóbbi tíz eladott NFL-csapat közül hét az azóta eltelt időszakban százalékos nyereségben kifejezve felülmúlta az S&P 500-at.
A kivételek közé tartozik a Washington Commanders és a Denver Broncos – a lista 13. és 14. helyezettje –, amelyek alulteljesítik a szélesebb piaci nyereséget, de az elmúlt két évben el is adták mindkettőt. A 8. helyen szereplő Miami Dolphins biztosította profit szintén elmarad az S&P-étől, de legutóbb 2009-ben adták el, amikor a tőzsde a 2007–2008-as pénzügyi válság során elszenvedett vereséget követően a mélypontról jött fel.

A kiváló megtérülés magyarázza, miért várják izgatottan az intézményi befektetők, hogy végre tulajdonrészt szerezzenek a klubokban, amire végre lehetőség van.
A közvetítés hozza a nagy pénzt
A futballcsapatok értéke nagyrészt a liga hatalmas és egyre növekvő médiaszerződéseinek köszönhetően emelkedett ilyen hihetetlen mértékben.
Az NFL tavaly életbe lépett televíziós megállapodásai a Comcasttel, a Disney-vel, a Paramounttal és a Foxszal átlagosan évi 9,2 milliárd dollárt hoznak a konyhára, 85 százalékkal többet, mint a korábbiak.
Ha hozzávesszük a YouTube-bal a vasárnapi streamingre és az Amazon Prime-mal a csütörtök esti meccsre kötött szerződéseket is, akkor kiderül, hogy a liga 2032-ig évente átlagosan 12,4 milliárd dollárt kap – ez majdnem kétszerese az előző médiajogi ciklusban beszedett évi 6,48 milliárd dollárnak.
Az NFL mindezeken felül nagy pénzekért ad el csomagban is streamingjogokat,
a tavalyi szezonban például 110 millió dollárért a rájátszás Wild Card körének kizárólagos közvetítési jogait a Comcast Peacocknak.
Fizetnek a sportbárok és éttermek is
A most kezdődő szezonra három exkluzív streamingcsomagot adott el: két karácsonyi meccset a Netflixnek 150 millió dollárért; egy Wild Card-meccset az Amazon Prime-nak 120 millió dollárért és egy nemzetközi alapszakaszmeccset a Peacocknak 80 millió dollárért – tudta meg jól értesült forrásokból a CNBC.

Ezzel még nincs is vége, mert az NFL körülbelül 200 millió dollárt kaphat a bároktól és éttermektől a vasárnapi meccsek vetítésének jogáért. A csapatok az összes médiajogdíjból 357 millió dollárt kapnak az idén, szemben a 2023-as 325 millió dollárral, ebből az összegből ugyanis mindegyik egyenlően részesül, ahogyan a ligaszintű szponzorációs és licencszerződésekből származó bevételekből is.
2023-ban az NFL 20,47 milliárd dolláros bevételének 67 százalékát,
13,68 milliárd dollárt egyenlően osztottak meg a klubok között.
A különbség: a stadion
Ennek ellenére hatalmas különbségek vannak a csapatok értékében: a legtöbbet, 11 milliárd dollárt a Dallas Cowboys éri, a legkevesebbet, 5,25 milliárd dollárt a Cincinatti Bengals.
A különbséget nagyrészt a stadion magyarázza, a klubok ugyanis nem osztoznak a luxusbokszokból, a helyi éttermekből, ajándékboltokból, saját szponzorációkból és egyéb rendezvényekből, például koncertekből származó bevételen.

Taylor Swift tavaly nagy sikerű Eras Tourja során fellépett a Los Angeles-i, a Tampa Bay-i, a New England-i és a philadelphiai NFL-stadionban, ami nettó négymillió bevételt hozott a kluboknak.
A Miami Dolphins több mint 30 millió dollárt keresett az előző szezonban azzal, hogy otthont adott főiskolai amerikafutball-, gurulósfoci- és teniszmérkőzéseknek, koncerteknek, fesztiváloknak – és ezt az összeget az idén megduplázhatják.





