A német IG Metall szakszervezet figyelmeztető sztrájkot kezdett a kedd éjszakai műszakban, hogy nyomatékot adjon a béremelési követeléseinek a kollektív szerződés folyamatban lévő tárgyalásain. A szakszervezet 3,9 millió munkást képvisel a német autó- és a feldolgozóiparban. A szakszervezet bejelentése szerint a Volkswagen osnabrücki gyárában 250, Hildesheim több különböző üzemében 400 munkás tette le a munkát az éjszaka.
„A munkáltatók felelőssége, hogy állnak a gyártósorok és üresek az irodák. Ha a tárgyalóasztalnál nem sikerül a kollégáink számára jó megoldást találni, akkor nyilvánvalóan más intézkedésekre van szükség” – idézte a Deutsche Welle Thorsten Grögernek, az IG Metall tárgyalójának a nyilatkozatát.
A nap folyamán máshol is leteszik a munkát. A szakszervezet 7 százalékos béremelést követel 12 hónap alatt, míg a munkaadók 3,6 százalékost ajánlottak fel két lépcsőben, 27 hónap alatt.
Folytatódnak közben kedden a tárgyalások is, amelyeknek immár a harmadik fordulóját tartják. Az egyeztetést azonban nagymértékben befolyásolja, hogy a Volkswagen drasztikus megszorító intézkedéseket, legalább három gyár bezárását és több tízezer munkavállaló elbocsátását tervezi.
Országszerte több tiltakozást tartanak a tervek miatt, többek között Osnabrückben is, ahol az autógyártó az üzem bezárásával fenyeget. Erre a gyárra egyébként nem vonatkozik a Volkswagen kollektív szerződése – emlékeztetett a portál –, ott egy regionális megállapodás van érvényben.
A Volkswagen hallatlan németországi szerkezetátalakítása a Bloomberg értékelése szerint tulajdonképpen
megérdemelt büntetés, amiért évekig kezeletlenül hagyták a problémákat.
Legalább három németországi gyár bezárása mellett zsugorítják az országban megmaradt összes többi üzem méretét is, és tíz százalékkal csökkenteni tervezik mintegy 140 ezer munkavállaló bérét. Jövőre és 2026-ban is be akarja fagyasztani a béreket, és meg kívánja szüntetni a régóta dolgozó alkalmazottaknak járó egyszeri kifizetéseket.
A portál szerint a tervezett lépések terjedelmükben és mélységükben is elképesztők, és tükrözik a kihívások nagyságát, amelyekkel egy olyan vállalatnak kell szembenéznie, amely elmulasztotta a túlkapacitás és a tartósan magas költségek problémájának a kezelését.
„Jelenleg nem keresünk elég pénzt az autóinkkal, miközben az energia-, az anyag- és a személyi költségeink is tovább emelkedtek” – mondta hétfőn Thomas Schafer, a VW vezérigazgatója.
Nem folytathatjuk ugyanúgy, mint eddig
– tette hozzá.
A jelentős németországi létszámleépítések súlyosbítják Európa legnagyobb gazdaságának gondjait, amely 2024-ben várhatóan már a második egymást követő évben zsugorodik.
Schafer szerint a VW németországi telephelyei nem elég termelékenyek, és egyeseknek az üzemeltetése kétszer olyan drága, mint a riválisoké. Az olcsó földgáz elvesztése miatt magasak lettek az energiaköltségek, sok iparvállalat ezért most egyre inkább külföldön fektet be.
„Hatalmas kulturális váltás zajlik a Volkswagennél – hangsúlyozta Matthias Schmidt független autóipari elemző. – Korábban gyakorlatilag lehetetlen volt ilyen megszorításokat elérni a szakszervezeteknél és a helyi kormányzatnál.”
A Volkswagen felügyelőbizottsági helyeinek felét ugyanis a szakszervezetek képviselői ellenőrzik. A vállalat székhelye, Alsó-Szászország is jelentős részesedéssel rendelkezik a cégben, és ez együtt nagymértékben megvédte a VW németországi tevékenységét a korábbi szerkezetátalakítási törekvésektől.
A Volkswagen sokáig uralta az európai autóeladásokat, és hozzájárult Németország háború utáni gazdasági reneszánszához olyan népszerű modellekkel, mint a Bogár és a Golf. Utóbbi 2007-től 2022-ig Európa legnépszerűbb autója volt, aztán elvette tőle az első helyet a Peugeot 208-as. Tavaly már a Tesla Model Y vezette az európai rangsort, a Golf pedig egészen a 7. helyig csúszott vissza.
A VW az első fél évben mindössze 2,3 százalékos működési árrést ért el, ami alig több mint a fele a tavalyi értékesítésből származó nyereségnek, és meg sem közelíti a vezetőség által 2026-ra kitűzött 6,5 százalékos célt. Szerdán adják ki a harmadik negyedévről beszámoló jelentést, amely várhatóan szintén apadó eladásokat és csökkenő nyereséget mutat majd.
Ezek a leépítések nem csak arról szólnak, hogy a Volkswagen megpróbálja növelni az árrését. A vállalatnak szüksége van rájuk a túléléshez
– hangsúlyozta az elemző.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.