BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
null

Az európai autógyártóknak fájnak majd Trump mexikói vámjai is

Kérdésessé válik a jövőjük az országban. Az európai autógyártók nagyobb csapás szenvednek el, mint az EU-ra kivetendő vámokkal.

Az európai autógyártók és beszállítóik számára súlyosabb csapást jelenthetnek Donald Trump megválasztott elnök Mexikóra kivetendő vámjai, mint azok, amelyek a közvetlen európai importot érintik majd, ha beváltja a fenyegetéseit, állítják iparági elemzők és szakértők.

európai autógyártók Mexikó
Az európai autógyártók számára mexikói vámok hatása nagyobb lesz az uniósnál / Fotó: AFP

Trump bejelentette, hogy 25 százalékos vámmal sújtja majd a kanadai és a mexikói importot, ami egyrészt megsértené a három ország szabad kereskedelmi egyezményét, másrészt hasonló reakciót vált majd ki az érintett két országból. Ezt a mexikói elnök már világossá is tette, és az AP amerikai hírügynökség tudósítása szerint már Ottawában is vizsgálják, mivel vághatnak vissza.

Az extra vámok Mexikó esetében kérdésessé tennék a globális autógyártók jövőjét az országban, ahová azért települtek, hogy kihasználják a viszonylag olcsó munkaerőt és az jövedelmező amerikai piac közelségét.

Fenyegetés vagy csak alku?

Az európai gyártók több lehetőség közül választhatnak: felpörgetik amerikai kapacitásaikat, ha rendelkeznek ilyennel, vagy áttelepíthetik oda a mexikói termelésüket. Azok viszont egyelőre kivárnak, amelyeknek nincsenek termelőegységeik egyik országban sem, amíg kiderül, Európával szemben beváltja-e Trump a vámfenyegetéseit, amivel jelentősen megemelné az autóik árát az Egyesült Államokban.

A Stellantis és a Volkswagen jelentős termelőkapacitásokkal rendelkezik Mexikóban,

és a részvényeik árfolyama kedden 4,7, illetve 2 százalékkal gyengült Trump bejelentésének hatására, emlékeztetett a Reuters.

Continental Mexico európai autógyártók
A Continentalhoz hasonló cégek és az európai autógyártók számára súlyos csapás lenne a büntetővám / Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Mivel Trump az elsők között készül meghozni ezt az intézkedést, így a Bernstein elemzői szerint kevés az idő ahhoz, hogy az autógyártók és a beszállítók alkalmazkodjanak. A viszonylag kevésbé rossz hír, hogy a klienseknek írt jegyzetük szerint „a vámok következményei a Mexikóban és Kanadában működő amerikai gyártókra nézve olyan nagyok, hogy nehéz elképzelni, hogy a bejelentés ebben a pillanatban több lenne, mint alku tárgya”.

Az európai autógyártók már így is szenvednek

Az autógyártókat olyan időszakban érné az újabb csapás, amikor már egyébként is szenvednek a csökkenő kereslet, a növekvő költségek, az elektromos átállása lassúsága és az erősödő kínai verseny miatt.

Mexikó szerepe pedig kulcsfontosságú az amerikai autópiac szempontjából: 2023-ban ugyanannyi autót importáltak az Egyesült Államokba a déli szomszédból, mint Európából – és majdnem négyszer több alkatrészt. Az év első felében az országból exportált autók majdnem nyolcvan százaléka, 1,57 millió autó az amerikai piacra került.

A Stellantis nagyon megérzi majd a vámok terhét

Számítások szerint a világ 4. legnagyobb autógyártója, a Stellantis számára minden egy százalékpontos vámemelkedés 160 millió euróval, jövőre 1,4 százalékkal csökkentené az adózás előtti nyereséget. (Egy euró 414 forint.) A cég két gyárat üzemeltet Mexikóban; az autókat jelenleg 0-2,5 százalékos amerikai vámok terhelik.

A Volkswagen üzemelteti Mexikó legnagyobb autógyárát / Fotó: AFP

Hasonlóan rosszul járna a Volkswagen is, az Egyesült Államokban jelenleg eladott autóinak 65 százaléka nem lenne versenyképes az új vámok bevezetése után. 

A német cégé Mexikó legnagyobb autógyára,

ahol tavaly majdnem 350 ezer gépkocsi futott le a szalagokról – és ment egyenesen az amerikai piacra. Ez azt jelenti, hogy a cég tízszer annyi autót exportál az Egyesült Államokba Mexikóból, mint Európából.

Van, aki tudja növelni az amerikai termelést – csak nincs rá pénz

Vannak olyan gyártók, amelyek képesek növelni az amerikai termelésüket, de kevésnek van meg hozzá a jelenlegi helyzetben a tőkéje. Ilyen a Mercedes-Benz és a BMW, amelyek ráadásul exportálnak az Egyesült Államokból, ami vámvisszatérítésre jogosíthatja őket.

Az európai gyártók elkötelezettségét mutatja, hogy 2006 óta 12 milliárd dollárt fektettek be az amerikai piacon, ami mellett eltörpül az amerikai cégek 3,8 milliárdos befektetése. (Egy dollár 393 forint.)

Mexikó elriadhat Kínától Donald Trump miatt

Az amerikai vámfenyegetés veszélyt jelent a kínai gyártók számára is. A BYD  már a Mexikóban létrehozandó gyár tervezésének a véglegesítésénél tart, kérdés azonban, hogy a fogadó ország mennyire keresi a konfliktust a januárban hivatalba lépő amerikai elnökkel.

A The Wall Street Journal szerint mexikói illetékesek attól tartanak, hogy a BYD-val kötendő üzlet rossz üzenetet küldene Trumpnak és formálódó keményvonalas kormányának, hogy Mexikó hátsó ajtót akar biztosítani a kínai áruknak az amerikai piacra. Ez különösen rosszul venné ki magát, mivel jövőre kezdődnek a tárgyalások a Trump első elnöksége alatt tető alá hozott háromoldalú szabad kereskedelmi egyezményről az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada között.

BYD delivers first electric bus to US state of New Mexico
A BYD régóta szeretne bejutni az Egyesült Államokba, de áthághatatlan falakba ütközik / Fotó: Imaginechina via AFP

„Jelenleg extrém óvatossággal kell elemezni a kínai befektetéseket” – hangsúlyozta az amerikai lapnak Eduardo Solis, a mexikói autógyártók szövetségének korábbi vezetője. „Mexikónak bizonyítania kell, hogy Észak-Amerika megbízható partnere” – tette hozzá.

Zárva az Amerikába vezető út a BYD előtt

A Teslával a világ legnagyobb elektromosautó-gyártói címért versengő BYD régóta ábrándozik arról, hogy az ázsiai gyártók, mint a Toyota és a Hyundai után bejusson az amerikai piacra, de eddig mindig falakba ütközött.

Kínából gyakorlatilag képtelenség autót exportálni az Egyesült Államokba, amióta Joe Biden adminisztrációja 100 százalékos vámot vetett ki az ott gyártott elektromos autókra. Az általánosnak mondható Kína-ellenes hangulat miatt kétségtelenül ellenállásba ütközne gyártóüzemek létrehozása is, bár a BYD-nak már egy évtizede van e-buszgyártó üzeme a kaliforniai Lancasterben; ez észak-amerikai legnagyobb ilyen üzeme, de 

a busz politikailag kevésbé érzékeny kérdés, mint az autó.

A WSJ forrásai szerint a BYD azt tervezte, hogy az új mexikói gyárból a helyi és a latin-amerikai piacot látja el, és megvárja, hogy megváltozzon a politikai hangulat az Egyesült Államokban. Erre a mostani helyzet szerint nagyon sokat kell várnia.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.