
Trump-Musk-Kína-Tesla - totális érdekellentétek - mi sül ki ebből?
Donald Trump újraválasztása azzal fenyeget, hogy az Egyesült Államok és Kína kapcsolatai a kereskedelmi vámok és az eszkalálódó nemzetközi viták lefelé ívelő spiráljába kerülnek, Európa pedig beragad a két nagyhatalom közé.

Peking azonban úgy gondolja, hogy van egy aduász a lapjai között, amely segíthet kordában tartani Trump agresszív kereskedelempolitikáját, mégpedig Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója, aki erősen függ az ázsiai országgal való jó kapcsolatoktól.
A Tesla nem létezhet Kína nélkül
– mondta a Politico című lapnak Cornel Ban, a Copenhagen Business School docense, aki a kínai elektromos járművekkel kapcsolatos beruházásokat kutatja. „Nem lesz nagy konfliktus az USA és Kína között, amíg Musk a Fehér Házban van” – véli a kutató.
Trump nem éppen Kína-barát külpolitikusokat választott
Musk azonban messze nem az egyetlen fontos ember, aki befolyással lehet az új elnökre. A megválasztott elnök adminisztrációjában ott van a Kína-ellenességéről ismert Marco Rubio külügyminiszter, valamint Mike Waltz nemzetbiztonsági tanácsadó.
Musk nagy téteket tett Kínára, és ez egyelőre ki is fizetődik. A Tesla első sanghaji gyára 2019 decemberében indult el, és ma már a cég globális kínálatának felét állítja elő, számos autót onnan exportálnak Európába. Egy további üzem pedig építés alatt áll.
A Tesla volt az első külföldi vállalat, amely teljes egészében saját tulajdonú és működtetésű gyárat létesíthetett Kínában,
Peking elsőként engedte meg neki – szakítva a korábbi gyakorlattal –, hogy ne helyi gyártókkal kelljen közös vállalatot alapítania. Peking igyekszik is kijátszani a Musk-kártyát, nem győzi hangsúlyozni a Teslával való egyedülálló kapcsolatát. A People’s Daily című befolyásos állami napilapban megjelent szombati véleménycikk kiemelte a „mindenki számára előnyös együttműködés” előnyeit. A szerző, Hua Ping – ami valószínűleg álnév, mivel a jelentése „kínai kommentár” – a következőket írta:
A technológia és a márka előnyeire támaszkodva, Kína hatalmas fogyasztói piacának támogatásával, a Tesla eladásai jelentősen nőttek.
A szerző megjegyzi azt is, hogy a Sanghajban gyártott Teslák több mint egyharmadát exportálják. Ezek az üzleti érdekek szembemennek Trump szándékával, hogy minden importot vámokkal sújtson.
Jönnek a vámok
- Robert Lighthizer, Trump kereskedelmi megbízottja az elnök első ciklusa idején, már keringeti a terveket arról, hogyan lehetne életbe léptetni a drámaian magasabb vámokat, amelyeket Trump a kampánykörúton ígért.
- Kedden Trump bejelentette, hogy régi barátját, Howard Lutnickot, a Cantor Fitzgerald pénzügyi szolgáltatócég vezérigazgatóját választotta kereskedelmi miniszterjelöltjének.
- Lutnick támogatja Trump tervét, hogy a külföldi importra kivetett vámokkal lendítse fel az amerikai gazdaságot.
Ezzel
Trump választási szlogenje, az „Amerika az első” ütközési pályára került Musk érdekeivel.
Jelenleg a milliárdos állandóan jelen van Trump oldalán, viszont az elnök első hivatali ideje alatt arról is ismert volt, hogy úgy cserélgette tanácsadóit és adminisztrációja tisztségviselőit, mint más a fehérneműjét. Máris elkezdtek terjedni a hírek arról, hogy Trumpnak – pontosabban a hozzá közel álló szűk tanácsadói körnek – kezd elege lenni az enyhén szólva is túlmozgásos, a Trump-adminisztráció kinevezéseibe beleszólni próbáló Muskból.
Ha Musk már most nyilvánosan állást foglal a kinevezésekkel kapcsolatban, amit pedig nem kellene tennie… az azt jelenti, hogy nem tanácsadóként, hanem egyenrangú társként tekint magára az elnökkel való viszonyában
– mondta Francois Godement, a francia Institut Montaigne intézet amerikai és ázsiai kapcsolatokat kutató munkatársa.
„Kétségeim vannak afelől, hogy ez sokáig kitarthat” – fűzte hozzá.






