A jövő közlekedése megérkezett: átadták a világ leghosszabb önvezető metróhálózatát
Szaúd-Arábia néhány évvel ezelőtt azt a célt tűzte ki, hogy az akkor divatos okosváros-koncepciót meghonosítva az országot futurisztikus turisztikai paradicsommá alakítja. Ezt olyan gigantikus építészeti projektekkel szeretné megvalósítani, mint a Neom nevű, a sivatag közepén felépített modern város, valamint a Mukaab nevű futurisztikus felhőkarcoló. Az arab országnak azonban ehhez a közlekedési hálózatát is fejlesztenie kell, és erre meg is van a szándék. Nemrég megnyitottak egy olyan új és hatalmas, vezető nélküli metróhálózatot, amely világ leghosszabbja ebben a kategóriában.

A New Atlas cikke szerint a főváros, Rijád metróhálózatában december elseje volt a legújabb mérföldkő, ekkor három metróvonalat is megnyitottak, januárban pedig további két vonal nyitása következik. A hálózat teljes hossza 176 kilométer, a legfontosabb kerületeket, az üzleti központokat és a kulturális nevezetességeket köti össze Szaúd-Arábia fővárosában.
A világ legnagyobb vezető nélküli metróhálózata
Ha elkészül a teljes hálózat, akkor napi 3,6 millió utas befogadására lesz képes, és jelentősen csökkenhet a közúti forgalom Rijádban, egyúttal becslések szerint évente csaknem 12,5 millió tonnával csökkenti a 7 milliós metropolisz szén-dioxid-kibocsátását.
A hálózat 85 metróállomásból áll majd. Közülük a Zaha Hadid Architects által tervezett King Abdullah Financial District metróállomás dicsekedhet a leglátványosabb külcsínnel. Az állomás gondosan megtervezett elrendezésének célja, hogy az utasok számára megkönnyítse a navigálást, a külseje pedig egy szemet gyönyörködtető rácsos, íves forma, amelyet úgy terveztek, hogy enyhítse a szaúdi fővárosban sokszor elviselhetetlen nyári hőséget.
Az állomások mellett a járműpark is új és modern: 69 Alstom Metropolis szerelvény és 47 Innovia Metro szerelvény alkotja majd a flottát, mindegyik teljesen elektromos. Ezek mindegyike ergonomikus ülésekkel, LED-világítással, légkondicionálóval és modern utastájékoztató rendszerrel lesz felszerelve. A szerelvények ráadásul teljesen automatizáltak lesznek, vagyis mindegyik vonalon vezető nélkül közlekednek majd. Ez a megoldás nem ismeretlen a magyar utasok számára sem, ugyanis a többi között Sydney és Tajpej mellett Budapesten is közlekednek vezető nélküli metrók, az M4-es vonalán utazhatunk velük.
Modern hálózat modern metrókocsikkal
A szerelvényeket gyártó Alstom tájékoztatása szerint a metrókocsik mozgását a legmodernebb jelzőrendszer védi, amely a vonatok sebességét is szabályozza, biztosítva a zökkenőmentes és biztonságos működést, beleértve a vonatajtók automatikus kinyílását. A teljesen klimatizált állomások peronszűrő ajtókkal vannak felszerelve, amelyek megakadályozzák, hogy az emberek a vágányra lépjenek. A kocsikat fejlett utastájékoztatási rendszerrel látták el, amely a szerelvényeken és az állomások peronjain elhelyezett képernyőkön és hangszórókon keresztül valós idejű információkat szolgáltat az utasoknak.

A metrófejlesztések és a gigantikus Neom projekt már a részét képezik Szaúd-Arábia előkészületeinek a 2034-es labdarúgó-világbajnokság megrendezésére. Az előzetes tervek szerint a tíz év múlva megrendezendő, 48 csapatos foci-vb-t öt város 15 stadionjában rendezik meg az arab országban. A házigazda városok között Rijád és Neom is szerepel.


