A döntés 200 munkahely megszüntetésével jár, és évente 16 millió eurós költségmegtakarítást céloz meg, ez átszámolva nagyjából évi 6,5 milliárd forint.
A vállalat szerint Németországban a magas energiaköltségek, a gyengélkedő gazdaság és az elektromobilitást érintő politikai bizonytalanságok tették fenntarthatatlanná a működést
– írja az Mfor.
Az Opten céginformációs adatbázis szerint a tokodi, fémalakítással és porkohászattal foglalkozó Feintool System Parts Tokod Kft.-t 1996-ban alapították, tavaly 26,1 milliárd forintos nettó forgalom mellett 382,2 millió forintos mínuszban zártak az adózott eredményben. Tulajdonosa a svájci Feintool International Holding AG., a tokodi létesítményben az Opten szerint 357 főt foglalkoztatnak.
Ferdinand Dudenhöffer autóipari szakértő szerint a Feintool lépése egy figyelmeztető jel, amely azt mutatja, hogy Németország mint gyártási helyszín veszít vonzerejéből. „A Feintool döntése azt üzeni, hogy Németország egyre kevésbé vonzó a külföldi vállalatok számára. Ha nem lépünk időben, további munkahelyek és vállalatok hagyhatják el az országot” – nyilatkozta Dudenhöffer a Berliner Zeitungnak.
A német autóipar általános helyzetét tovább súlyosbítja az elektromos autók iránti csökkenő kereslet, a kínai gyártók egyre nagyobb piaci részesedése és a növekvő költségnyomás. A német autógyártók – mint a Volkswagen, a BMW és a Mercedes – jelentős nehézségekkel néznek szembe, különösen a kínai piacon, ahol az alacsonyabb árú és technológiailag fejlettebb járművek dominálnak.
A német kormány politikáját számos kritika érte. Dudenhöffer szerint
egyértelmű stratégiára van szükség, hogy Németország visszanyerje gazdasági vonzerejét. Ha ez nem történik meg, hosszú távú gazdasági hanyatlás fenyeget.
A Berliner Zeitung szerint Tokod mint új helyszín kedvezőbb feltételeket kínál a Feintool számára, s ez újabb figyelmeztetés a német gazdasági döntéshozók számára is.
A Német Gazdaságkutató Intézet (Institut der Deutschen Wirtschaft) szeptemberi jelentése szerint a globális autóipar központja az ezredforduló óta Ázsiába, főként Kínába helyeződött át. Az ágazat szinte csak ebben a régióban növekedett, 2023-ban a világon gyártott járművek csaknem 60 százalékát Ázsiában állították elő, és csaknem 50 százalékát ott is értékesítették.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.