Szokatlanul nagy, kereskedelmi hajókból álló flotta torlódott fel a jemeni partoknál a Vörös-tengeren, miután Izrael legutóbbi, december végi légicsapásai megrongálták a partra szállításukhoz szükséges vontatóhajókat.
A járművek mintegy három hete nem üzemelnek, ezért a kikötők személyzete csak lassan tudja bevontatni a tankereket a dokkokba. A Bloomberg szerint legalább 15 olajszállító tartályhajó, köztük néhány orosz energiahordozót szállító acélszörny rostokol a kikötőben vagy a közelében a tengeren.
A vörös-tengeri válság több mint egy éve sújtja a létfontosságú kereskedelmi útvonalat, miután a Jement irányító húszik is bekapcsolódtak az Izraeli háborúba.
A válság megértéséhez néhány évet vissza kell utaznunk az időben. Jemenben 2014-ben robbant ki a polgárháború, azóta több frakció is küzd egymás ellen. Az Irán által támogatott húszi mozgalom az iszlám zaidita irányzatát követő törzsek és milíciák szövetsége, akik irányításuk alá vonták az ország nyugati partvidékét, köztük a fővárost is.
A nemzetközileg elismert kormány ugyan nagyobb területet birtokol, de a lakosság 80 százaléka a húszik irányította településeken él. Az arab országot ténylegesen vezető húszik 2023. október óta többször indítottak támadást Izrael ellen, valamint több kereskedelmi hajót elfoglaltak, illetve megtámadtak, a Galaxy Leader elleni akcióról még felvételt is közzétettek.
A fegyveresek a műveleteket a palesztinokkal való szolidaritásukkal indokolják.
Válaszul több hajózási társaság bejelentette, hogy elkerüli a Vörös-tengert, a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát. A hosszabb út természetesen nagyobb költségekkel jár, és a szállítmányozók ezt a többletköltséget áthárítják a megrendelőkre. Az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Izrael ezért az elmúlt hónapokban többször mért csapást húszi célpontokra.
Az adriai kikötők a vörös-tengeri válság legnagyobb vesztesei
A jemeni húszi lázadók támadásai miatt a Szuezi-csatorna helyett egyre több teherhajó Afrikát megkerülve jut el Európába. A konténerszállítók egy része ráadásul költségcsökkentési okokból az eredeti célja helyett inkább a nyugat-európai kikötők felé veszi az irányt. A kialakult helyzet az adriai kikötőket érinti a legérzékenyebben. Jó hír viszont, hogy a gázellátás nincs veszélyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.