Miután több konténerszállító hajókat üzemeltető társaság vagy épp a BP úgy döntött, hogy inkább kerülőt tesz és nem hajózik keresztül a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát érintő útvonalakon, a Freghtos legfrissebb adatai szerint mintegy 53 százalékkal nőtt a konténerek szállítási díja.
A Vörös-tenger déli bejáratát jelentő, Jemen partjainál fekvő Bab-el-Mandeb-szorosról ugyanis kiderült, hogy az legalább annyira fontos szűk keresztmetszet, mint a tenger északi bejárata, a Szuezi-csatorna.
Az Irán támogatását élvező húszik támadásai a kereskedelmi hajók ellen mindenesetre arra sarkallták az Egyesült Államokat, hogy közös haditengerészeti erő létrehozásán fáradozzon a kulcsfontosságú tengeri útvonal védelme érdekében.
Egyes jelentések szerint a Vörös-tengert a biztosítók annyira veszélyesnek tartják, hogy szerződést kötni sem hajlandók az ott keresztülhajózó óceánjárók számára – írja az Asian News Network. Szakértők szerint a támadások különösen nagy hatást gyakorolhatnak az olaj- és gáziparra, de az autó- és vegyipar sem ússza meg érintetlenül, ahogy természetesen a logisztikai szektor sem.
A Szuezi-csatornán keresztül halad át az Európából szankciókkal Kína és India felé terelt orosz olaj, de az útvonal az Európa és Ázsia közötti számára is különösen fontos. A Reuters írása szerint pedig a Panama-csatornát jellemző alacsony vízszint miatt egyre több ázsiai eredetű, az Egyesült Államok keleti partjára tartó hajó is ezen az úton haladt.
Afrika megkerülése azonban csak a megnövekedett üzemanyagköltség miatt 1 millió dollárral növeli meg a szállítás költségét,
az időveszteségről nem is beszélve, ráadásul ismét előállhat az a helyzet, mint a koronavírus-járvány utáni felpattanás idején, amikor az üres konténerek egész egyszerűen rossz kikötőkben gyűltek fel, miközben ott, ahol azokra szükség volt, nem lehetett hozzájuk jutni.