Nemzetközi gazdaság

Erőteljesen drágult a tengeri szállítás a húszik támadásai miatt

A konténerhajók csak hatalmas kerülővel tudnak célhoz érni, ha nem akarnak áthajózni a Vörös-tengeren.

Miután több konténerszállító hajókat üzemeltető társaság vagy épp a BP úgy döntött, hogy inkább kerülőt tesz és nem hajózik keresztül a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát érintő útvonalakon, a Freghtos legfrissebb adatai szerint mintegy 53 százalékkal nőtt a konténerek szállítási díja.

A Vörös-tenger déli bejáratát jelentő, Jemen partjainál fekvő Bab-el-Mandeb-szorosról ugyanis kiderült, hogy az legalább annyira fontos szűk keresztmetszet, mint a tenger északi bejárata, a Szuezi-csatorna. 

Freighter ships as seen in the sea gulf ininfront of Thessaloniki city in Greece on January 6, 2019. Thessaloniki or Salonica is having one of the largest ports in Greece and is one of the major gates for cargo shipment in Balkans and Europe with an annual traffic capacity of 16 million tonnes. There are warehouses, container terminals, cargo terminals, oil and gas terminals. The port also has a passenger terminal. The city of Thessaloniki has a population exceeding 1.000.000 people. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto) (Photo by Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: AFP

Az Irán támogatását élvező húszik támadásai a kereskedelmi hajók ellen mindenesetre arra sarkallták az Egyesült Államokat, hogy közös haditengerészeti erő létrehozásán fáradozzon a kulcsfontosságú tengeri útvonal védelme érdekében.

Egyes jelentések szerint a Vörös-tengert a biztosítók annyira veszélyesnek tartják, hogy szerződést kötni sem hajlandók az ott keresztülhajózó óceánjárók számára – írja az Asian News Network. Szakértők szerint a támadások különösen nagy hatást gyakorolhatnak az olaj- és gáziparra, de az autó- és vegyipar sem ússza meg érintetlenül, ahogy természetesen a logisztikai szektor sem. 

A Szuezi-csatornán keresztül halad át az Európából szankciókkal Kína és India felé terelt orosz olaj, de az útvonal az Európa és Ázsia közötti számára is különösen fontos. A Reuters írása szerint pedig a Panama-csatornát jellemző alacsony vízszint miatt egyre több ázsiai eredetű, az Egyesült Államok keleti partjára tartó hajó is ezen az úton haladt. 

Afrika megkerülése azonban csak a megnövekedett üzemanyagköltség miatt 1 millió dollárral növeli meg a szállítás költségét, 

az időveszteségről nem is beszélve, ráadásul ismét előállhat az a helyzet, mint a koronavírus-járvány utáni felpattanás idején, amikor az üres konténerek egész egyszerűen rossz kikötőkben gyűltek fel, miközben ott, ahol azokra szükség volt, nem lehetett hozzájuk jutni.

 

Szuezi-csatorna izraeli háború Vörös-tenger konténerhajó olaj
Kapcsolódó cikkek