BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Maersk hajói mégiscsak elkerülik a Vörös-tengert

Az Irán által támogatott, jemeni húszi lázadók számos támadást intéztek a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajók ellen. Erre válaszul a világ legnagyobb tengeri fuvarozói bejelentették, hogy az egyre gyakoribb incidensek miatt hajóik átmenetileg elkerülik a Szuezi-csatornát.

A dán Maersk tengeri fuvarozó vállalat bejelentette, hogy Afrikát megkerülve, a Jóreménység-fok felé halad minden hajója, elkerülendő a Vörös-tengert. Döntését azzal indokolta, hogy a rendelkezésre álló értesülések szerint továbbra is igen magas a biztonsági kockázat a Vörös-tengeren. A cég közölte: tudatában vannak, hogy milyen következményekkel jár a döntés az ügyfelek logisztikai műveleteire, de a legfontosabb a vállalatnak a hajóik, a tengerészeik és a partnerek szállítmányainak biztonsága.

Tanker Traffic Drops Sharply Through Crucial Red Sea Strait
Fotó: Stringer / Bloomberg via Getty Images

A Gázai övezetet uraló Hamász ellen indított izraeli hadműveletek kezdete óta az Irán által támogatott jemeni húszi lázadók számos támadást intéztek a Vörös-tengeren közlekedő kereskedelmi hajók ellen. Erre válaszul a világ legnagyobb tengeri fuvarozói bejelentették, hogy az egyre gyakoribb incidensek miatt hajóik átmenetileg elkerülik a Szuezi-csatornát, kényszerű döntésük pedig súlyos csapás az európai kereskedelemre.

Arthur Barillas, az Ovrsea fuvarszervező vállalkozás vezérigazgatója szerint Afrika megkerülése a Jóreménység-foknál átlagosan 10-20 nappal hosszabbítja meg az Ázsia és Európa közötti hajóutat. A kerülőút, amelyet alkalmanként több más tengeri szállítócég is alkalmaz, szokványos konténerenként 400 dollárral növeli meg a költségeket.

A CMA CGM vállalat, amely fokozatosan növelni szeretné a Szuezi-csatornán áthaladó forgalmát, 3 ezerről 6 ezer dollárra növelte egy konténer elszállításának díját Ázsia és a Földközi-tenger között. Az elemzők szerint érezhető mértékben gyorsulhat a globális infláció, ha a támadások miatt tartós fennakadások alakulnak ki a vörös-tengeri kereskedelmi hajóforgalomban.

Mindez a nagyhatalmak figyelmét sem kerülte el: a héten tizenkét, zömmel nyugati tengeri hatalom – köztük Nagy-Britannia és az Egyesült Államok – közös közleményében arra figyelmeztette a húszikat, hogy következményekkel kell számolniuk, ha nem hagynak fel a vörös-tengeri hajózás elleni támadásokkal.

Erőteljesen drágult a tengeri szállítás a húszik támadásai miatt

Miután több konténerszállító hajókat üzemeltető társaság vagy épp a BP úgy döntött, hogy inkább kerülőt tesz, és nem hajózik keresztül a Vörös-tengert és a Szuezi-csatornát érintő útvonalakon, a Freghtos legfrissebb adatai szerint mintegy 53 százalékkal nőtt a konténerek szállítási díja. Egyes jelentések szerint a Vörös-tengert a biztosítók annyira veszélyesnek tartják, hogy szerződést kötni sem hajlandók az ott keresztülhajózó óceánjárókkal.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.