BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válság a mobiljátékpiacon: aggasztó trendekről beszélt a Clash of Clans és a Brawl Stars készítője

A Clash of Clans és a Brawl Stars játék készítője nekiment riválisainak: szerinte ahelyett, hogy mások sikerjátékait vásárolják fel, felelősséget kellene vállalni, és teret kellene adni az innovációnak és a kreativitásnak. Ilkka Paananen, a Supercell vezérigazgatója úgy véli, hogy a mobiljátékpiacon is csak akkor lehet fejlődni, ha kellő kockázatot vállalnak a stúdiók.

A másfél évtizedig tartó mobiljáték-áradatnak, úgy tűnik, most leáldozott, ugyanis nem elég innovatívak a fejlesztőstúdiók. A legsikeresebb és legtöbb bevételt termelő Clash of Clans és a Brawl Stars játék készítője, a Supercell vezérigazgatója élesen bírálta versenytársait, amiért inkább sikeres új címeket vásárolnak fel, ahelyett, hogy saját innovációkkal állnának elő. Ilkka Paananen, a Tencent tulajdonában lévő vállalat társalapítója és vezérigazgatója szerint a mobiljátékipar 2021 óta stagnál, míg más szórakoztatóipari ágazatok, mint a könyvek, a zene és a televízió, növekedést mutattak.

Válság a mobiljáték-piacon: aggasztó trendekről beszélt a Clash of Clans és a Brawl Stars készítője
Válság a mobiljátékpiacon: aggasztó trendekről beszélt a Clash of Clans és a Brawl Stars készítője / Fotó: Shutterstock

„Úgy tűnik, néhány cég odáig jutott, hogy mivel új játékot piacra dobni iszonyúan nehéz, egyszerűen feladja a próbálkozást. Áttérnek egy felvásárlási stratégiára: ha valaki kitalál egy új játékot, azonnal megveszik. Ezzel a gondolkodásmóddal komoly problémáim vannak” – nyilatkozta Paananen. A stúdióvezető szava sokat jelent az iparágban, ugyanis a Supercell úttörő szerepet játszott az ingyenesen játszható mobiljátékok piacán:

  • a Clash of Clans,
  • a Hay Day
  • és a Clash Royale

úttörőnek számít, mechanikáikat mai napig hasznosítják újra más stúdiók. Beszédes, hogy a stagnálás ellenére 

a Supercell tavaly rekordbevételt ért el, 2,8 milliárd eurós árbevétellel, ami 77 százalékos növekedés az előző évhez képest. 

A tavalyi év azért is volt kiemelkedő a Supercell számára, mivel mind a hat aktív, jelenleg is támogatott játéka először mutatott növekedést, korábban valamelyik mindig alulmaradt. A finn játékstúdió hírhedten válogatós abban, hogy mely játékokat dobja piacra: sok fejlesztés alatt álló projekt végzi a süllyesztőben, mivel nem érik el a szigorú minőségi követelményeiket. Az elmúlt hat évben mindössze egyetlen új játékot, a Squad Busterst adták ki 2024-ben – számolt be a Financial Times.

Kevés a felelősségvállalás a mobiljátékok piacán

A Supercell vezetője elismerte, hogy rendkívül nehéz új játékokat létrehozni ebben a szektorban. Kutatási adatok szerint a játékosok idejük többségét hat évnél régebbi játékokban töltik, míg az elmúlt egy évben megjelent címekre alig jutott figyelem. A Supercell az elmúlt években újraszervezte működését: korábban a fejlesztőcsapatok legfeljebb tízfős csoportokban dolgoztak, most azonban a hat meglévő játék esetében 50 fő feletti csapatok is működhetnek. 

Az iparágnak tükröt kell tartania magának. Miért nem tudtunk új, innovatív játékélményeket teremteni a játékosok számára? Több kockázatot kell vállalnunk – ez a mi felelősségünk!

– mondta Paananen. Miközben más videójáték-óriások, mint az EA, az Ubisoft és a Sony Interactive, több ezer alkalmazottat bocsátottak el, a Supercell 686 főre növelte csapatát, ami közel egyharmados bővülés egy év alatt.

Nemcsak a minőség hiánya, hanem a mennyiség is közrejátszik ahhoz, hogy megcsömörlött a mobiljátékok piaca – ez viszont az egész videójáték-iparra igaz. A videójáték-piac hatalmasra nőtt az elmúlt húsz évben. A 2010-es évek elején még a lelkes rajongók is könnyebben nyomon tudták követni a nagy játékmegjelenéseket, ma viszont sokan azt érzik, hogy túl sok videójátékból válogathatnak, ahhoz képest, amennyi szabadidejük van. Sok játékos nehezen tudja eldönteni, hogy mivel játsszon, mit próbáljon ki, ezért sok játék parlagon marad.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.