Az európai országok az orosz olajat a Balti-tengeren át szállító tartályhajók lefoglalásáról folytatnak tárgyalásokat, amit környezetvédelemre vagy kalózkodásra hivatkozva tennének meg – írja a Politico.
Mint ismert, Oroszország az úgynevezett árnyékflotta – ismeretlen tulajdonosi hátterű és biztosítású hajók – segítségével szállítja az olajat és kerüli ki a nyugati szankciókat. A flotta a világ összes olajszállító tartályhajójának több mint 15 százalékát teszi ki és az orosz nyersolaj nagy részét szállítja más országokba.
Az új terveket azonban nem lesz könnyű átültetni a gyakorlatba, ha erre egyáltalán sor kerül. A lapnak nyilatkozó szakértők kiemelik: a kalózkodásra vonatkozó törvények a más hajókat megtámadó járművekre vonatkoznak, míg a helyi környezet károsodását bizonyítani kell, például ha nem történik tényleges olajszennyezés akkor nehéz megindokolni a lefoglalást.
Ehhez jön még hozzá, hogy a járművet birtokló cégek bíróságon támadhatják meg az intézkedést, miközben az olajat vásárló országok – például Kína és India – sem örülnének a lépésnek. Oroszország válasza sem maradna el és előfordulhat, hogy Moszkva hadihajókat küld a tankerek védelmére, ami megnehezítené a lefoglalásokat.
A hajók feltartóztatása irányuló nagyszabású műveletek sokba kerülnek, ráadásul gondoskodni kell a lefoglalt tankereken lévő legénység ellátásáról. Szintén fontos szempont, hogy az árnyékflotta minden járművét képtelenség ellenőrizni, bár egyes unió tisztviselők szerint ha csak lelassítják a hajók egy részét, az is fájna Oroszországnak.
És az is előfordulhat, hogy idén véget ér a háború, így okafogyottá válik az egész terv. Nem beszélve arról, hogy egy ország felségvizein belül – a szárazföldtől számított 12 tengeri mérföld – az államoknak ugyan több joguk van, de a nyílt tengeren különösen nehéz lenne kivitelezni és megindokolni hajók lefoglalását.
A Balti-tengeren egyre gyakrabban fordulnak elő kábelsérülések, Svédország, Norvégia és Finnország is hasonló esetekről számolt be az elmúlt hónapokban, legutóbb azonban éppen egy orosz víz alatti távközlési kábelt ért kár. A NATO nemrégiben fokozta megfigyelési műveleteit, miután a Finnország és Észtország közötti tenger alatti kábelek szabotázsának gyanúja felmerült.
Finnország vizsgálja a decemberi incidenst, amikor az Eagle S nevű hajó – amelyet az árnyékflotta tagjaként azonosítottak – december 25-én horgonyáva állítólag négy adatkábelt és egy áramvezeték-kapcsolatot szakított ki a tengerfenékről.
Érdemes megemlíteni, hogy naponta több ezer hajó halad át a Balti-tengeren, így a világ egyik legforgalmasabb hajózási útvonalának számít. A nyugati országok az elmúlt években többször azt állították, hogy az árnyékflotta biztonsági és környezeti veszélyt jelent a hajók kora és a nem megfelelő biztosítás miatt.
Finnország vizsgálja a legutóbbi, decemberi incidenst, amikor az Eagle S nevű hajó – amelyet az árnyékflotta tagjaként azonosítottak – december 25-én horgonyáva állítólag négy adatkábelt és egy áramvezeték-kapcsolatot szakított ki a tengerfenékről.
Árgus szemek kezdték el figyelni az északi vizeket
Ezentúl mesterséges intelligenciával valós időben figyelik az észak-európai tengereket a nyugati szövetséges államok. A megfigyelés célja, hogy kiküszöböljék a víz alatti infrastruktúra megrongálását. A figyelőrendszerben már regisztráltak olyan hajókat, amelyek az orosz árnyékflottához tartoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.