BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csillagászati méretű fiaskó: egy utalással majdnem tönkretette magát a Wall Street-i bank

Nem kisebb hibát vétett a Citigroup, mint hogy egyik bankja pár száz dollár helyett ezermilliárdokat utalt ki egy magánszemélynek. Az utalást sem az azt végrehajtó pénzügyi alkalmazott, sem az ellenőrzésre kijelölt második tisztviselő nem észlelte.

A Citigroup egy ügyfél számlájára tévesen 81 ezermilliárd dollárt utalt, miközben a helyes összeg mindössze 280 dollár lett volna. A téves belső átutalás tavaly áprilisban történt, és korábban nem hozták nyilvánosságra. A tranzakciót sem az azt végrehajtó pénzügyi alkalmazott, sem az ellenőrzésre kijelölt második tisztviselő nem észlelte, mielőtt azt a következő munkanap kezdetén jóváhagyták volna a feldolgozásra. Az eset jelentősen hátráltathatja a bank azon erőfeszítéseit, hogy meggyőzze a szabályozó hatóságokat, sikeresen orvosolta régóta fennálló működési problémáit.

Csillagászati méretű fiaskó: egy utalással majdnem tönkretette magát a Wall Street-i bank
Csillagászati méretű fiaskó: egy utalással majdnem tönkretette magát a Wall Street-i bank / Fotó: KonstantinChristian

A hibát végül egy harmadik alkalmazott vette észre, amikor eltérést észlelt a bank számlaegyenlegeiben – körülbelül 90 perccel a tranzakció rögzítése után. A kifizetést néhány órával később visszavonták – derül ki a Financial Times által megismert belső jelentésből, valamint két, az esetről tájékozott forrásból. Végül az összeg nem hagyta el a Citigroupot, ami az esetet „majdnem megtörtént hibának” minősítette az amerikai Szövetségi Jegybanknak és a Pénzügyi Ellenőrző Hivatalnak – mondta egy harmadik, az ügyet ismerő személy.

A bank szerint az ellenőrzési mechanizmusuk gyorsan azonosította a hibát és visszavonták a bejegyzést.

Állítólag ezek a mechanizmusok „megakadályozták volna azt is, hogy bármilyen összeg elhagyja a bankot”. A Citi hozzátette: „Bár sem a bankot, sem az ügyfelünket nem érte kár, az eset hangsúlyozza, hogy folyamatos erőfeszítéseket teszünk a manuális folyamatok kiküszöbölésére és az ellenőrzések automatizálására”.

Nem is ez volt az első hibás utalás

A belső jelentés szerint 

a Citinél tavaly összesen tíz olyan eset történt, amikor egy banki tranzakció során téves összeg került feldolgozásra, 

de végül sikerült visszaszerezni az összeget – ezek mindegyike legalább 1 milliárd dolláros nagyságrendű volt. Ez a szám valamelyest csökkent az előző évi 13 esethez képest. A Citi nem kívánta kommentálni a szélesebb körű adatokat.

A majdnem megtörtént hibákat (azaz amikor egy bank rossz összeget utal, de vissza tudja szerezni a pénzt) nem kötelező jelenteni a szabályozó hatóságoknak, így nincs átfogó nyilvános adat arról, hogy milyen gyakran fordulnak elő ilyen esetek az ágazatban. Több korábbi szabályozó és banki kockázatkezelési szakember szerint azonban az egymilliárd dollár feletti majdnem hibák ritkák az amerikai banki szektorban.

A Citi sorozatos hibái rávilágítanak arra, hogy a Wall Street-i bank közel öt év elteltével is küzd működési problémáinak helyreállításával:

  • A Citi 2020-ban véletlenül 900 millió dollárt utalt át a Revlon kozmetikai cég hitelezőinek, akik éppen jogi csatában álltak a vállalat tartozásai miatt. A Revlon-ügyben elkövetett hiba miatt menesztették az akkori vezérigazgatót, Michael Corbatot, a bank pedig súlyos bírságokat kapott, valamint szabályozói kötelezettségeket kellett teljesítenie a problémák orvoslására.
  • Jane Fraser, aki 2021-ben vette át a Citi vezetését Corbat után, a szabályozói problémák megoldását „legfontosabb prioritásának” nevezte. Ennek ellenére a bankot tavaly 136 millió dolláros bírsággal sújtotta az OCC és a Federal Reserve, mivel nem sikerült megfelelően korrigálnia a kockázatkezelési és adatkezelési problémákat.

A Citi áprilisi 81 ezermilliárd dolláros majdnem hibáját egy adatbevitel során elkövetett hiba és egy nehézkesen kezelhető tartalékrendszer együttesen okozta – mondták az esetről tájékozott források.

Március közepén négy, összesen 280 dollár értékű tranzakciót kellett volna egy ügyfél brazil letéti számlájára továbbítani, azonban a bank szűrőrendszere blokkolta azokat, mivel esetleges szankciós jogsértésként azonosította őket.

Bár a tranzakciókat gyorsan jóváhagyták, azok továbbra is a bank rendszerében ragadtak, és nem tudták őket normál módon feldolgozni.

A Citi technológiai csapata ezért arra utasította a fizetési tranzakciókat feldolgozó alkalmazottat, hogy manuálisan vigye be az összegeket egy ritkán használt tartalékképernyőn keresztül. Az egyik sajátossága ennek a rendszernek az volt, hogy az összegmező előre kitöltve tartalmazott 15 nullát, amelyeket a tranzakció bevitelénél törölni kellett volna – ez azonban elmaradt.

A Citi is meghajol Trump előtt: felszámolják a sokszínűségi programjaikat

A Citigroup csökkenti a sokszínűséggel kapcsolatos politikáját, és ezzel beáll azon amerikai vállalatok egyre hosszabb sorába, amelyek visszalépnek a befogadóbb munkaerő előmozdítását erőltető célkitűzésektől. Donald Trump visszatérése a Fehér Házba felerősítette a sokféleséggel, egyenlőséggel és befogadással kapcsolatos célokkal szembeni ellenérzéseket, ami arra késztette a vállalatokat, hogy felhagyjanak a néhány évvel ezelőtt kitűzött célokkal.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.