Kétségbeesetten kapkodnak az amerikai illetékesek, hogy húsvét előtt enyhítsék a hiányt, és stabilan tartsák a tojás árát az Egyesült Államokban, Európából azonban nehéz importálni, és kivételesen nem a vámháború miatt. Az ok: ellentétes az amerikai és az uniós szabályozás.
Az amerikai kormányzat már tervezi, hogy újra megadja az importengedélyt a világ legnagyobb tojásexportőrének, Hollandiának, amely a teljes globális kivitel 20,5 százalékát adja. Az engedélyt januárban vonták meg iparági gyakorlatokról folytatott viták miatt.
A döntésig többek között
kereste meg a washingtoni mezőgazdasági minisztérium üzleti lehetőségek után tapogatózva, eddig nem sok sikerrel – tudósított az AP amerikai hírügynökség.
Az európai országokban sincs ugyanis sok felesleg a madárinfluenza-járvány és a húsvétkor növekvő hazai kereslet miatt. Van azonban egy még ennél is nagyobb akadály: a szabályozás.
Az Egyesült Államokban a szalmonellafertőzés elkerülése érdekében kötelező a friss tojás fertőtlenítése és hűtése a forgalomba hozatal előtt. Az Európai Unióban viszont azt írják elő a szabályok, hogy a tojást mosatlanul és tartós hűtés nélkül juttassák el a fogyasztókhoz. Ezért találni néha a bolti tojáson tollat vagy ürülékmaradványt.
A két rendszer nem is lehetne ennél különbözőbb
– ismerte el Hans-Peter Goldnick, a német tojásszövetség elnöke.
Ez jelenti a legnagyobb problémát az amerikai kérés teljesítésében Katarzyna Gawronska, a lengyel Baromfitenyésztők és Takarmánytermelők Országos Kamarájának igazgatója szerint is. Emlékeztetett, hogy a 27 uniós tagállam többségében nem tisztítják meg eladás előtt a tojást, mert a héj természetes védőrétegének eltávolítása miatt azok sérülékenyebbé válnak a baktériumokkal szemben.
A lengyel állategészségügyi szakértők egyelőre próbálják eldönteni, hogy az ország és a gazdák meg tudnak-e felelni az amerikai követelményeknek.
Bár az EU előírja, hogy az étkezési tojást „nem szabad mosni vagy tisztítani”, a tagországoknak van némi mozgásterük, ha évtizedekkel ezelőtt engedélyezték a tojásfürdőt a csomagolóüzemekben.
Jorgen Nyberg Larsen, a Dán Tojásszövetség vezérigazgatója szerint a nemzeti szokások is változók; Svédországban például a mosott tojás a norma. De Svédország és Norvégia
már tájékoztatta az Egyesült Államokat, hogy nincs több exportálható tojásuk
– mondta Larsen.
Szerinte Európa egyelőre elsősorban porított formában vagy más, fagyasztva vagy szárítva szállítható termékek formájában tudja kielégíteni az amerikai igényeket – ami nem sokat segít a húsvéti kereslet kielégítésében.
A feldolgozott tojásokat általában pasztőrözik, hogy megelőzzék az élelmiszerrel terjedő betegségeket, majd az Egyesült Államok mezőgazdasági minisztériuma szerint az élelmiszer-előállításban, illetve éttermekben, kórházakban és idősotthonokban használják fel. A tojáspor alkalmas sütemények, tészta és szószok, például majonéz ipari előállítására is.
Kénytelen volt elhárítani az amerikai megkeresést Olaszország és Németország is, mert az előbbi csupán a hazai keresletet, az utóbbi annak csak a 73 százalékát tudja kielégíteni saját forrásokból.
Németország Hollandiából importál tojást, de egyébként sem tudna segíteni. „Napi 45 millió tojást gyűjtünk be a csirkelólakból, az Egyesült Államokban pedig a hiány napi 50 millió tojás. A számok is mutatják, milyen nehéz a helyzet” – magyarázta Goldnick.
Az egyetlen szerencse, hogy javul a helyzet az Egyesült Államokban, majdnem egy hónapja nem jelentettek jelentős madárinfluenza-fertőzést, így egy tucat tojás nagykereskedelmi ára március 21-re 3,27 dollárra esett a csúcsot jelentő február végi 8,15 dollárról. (Egy dollár 373,8 forint.)
Húsvét előtt azonban a megugró kereslet ismét felhajthatja az árakat.
Bár Donald Trump elnök nem táncolt tojáshéjon Európát illetően a vámháború kirobbantásával, ez nem akadályozná meg az EU-t, hogy kisegítse Washingtont. „Az egyik felem azt súgja, hogy nem támogathatjuk ezt a rendszert – utalt Goldnick az európai termékekre kivetett amerikai vámokra. – De nem ez a helyes válasz, a szerződéseket üzleti alapon kell megkötni” – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.